Luomumarkkinat kasvu-uralla

Luomun maailmanmarkkinat ovat kasvaneet jo pitkään. Suomessa luomutuotteita myydään muihin Pohjoismaihin verrattuna vielä vähän, mutta viime vuosina markkinat ovat lähteneet täälläkin nopeaan kasvuun.

Luomun markkinaosuus Suomessa on 2 % päivittäistavarakaupan elintarvikemyynnistä. Luomun myynti on lisääntynyt monen vuoden ajan päivittäistavarakaupan keskimääräistä kasvua ripeämmin.

Vuonna 2016 Suomen luomumarkkinat olivat noin 273 miljoonaa euroa.

Luomu on usein heviä, maitoa ja munia

Suurin luomutuoteryhmä on hedelmät ja vihannekset – ne tuovat lähes viidenneksen luomumyynnistä. Myydyin yksittäinen luomutuote on banaani. Toiseksi suurin luomutuoteryhmä on maidot, joiden osuus luomun kokonaismyynnistä on noin 15 %. Kolmanneksi suurin luomutuoteryhmä on kananmunat.

Isoimpien kauppaketjujen valikoimista löytyy noin 3 000 luomutuotetta. Arviolta 55 % on kotimaisten valmistajien tuotteita.

Luomun kuluttajabarometrin 2015 mukaan lähes puolet suomalaisista ostaa luomua vähintään kerran kuukaudessa, ja neljäsosa viikoittain. Aktiivisimpia luomukuluttajia ovat eri-ikäiset pariskunnat sekä perheet, joissa on alle kouluikäisiä lapsia. Luomun aktiivikuluttajia on edelleen pääkaupunkiseudulla selvästi muuta maata enemmän, ja he ovat korkeasti koulutettuja.

Ammattikeittiöissä luomuraaka-aineiden kulutus on vielä vähäistä, mutta kasvamaan päin. Food Service Feedback -tutkimuksen mukaan jotain luomuraaka-ainetta käytti vuonna 2016 vähintään viikoittain yli kolmannes kaikista ammattikeittiöistä.

Kasvun odotetaan jatkuvan

Ammattikeittiöissä suurimmaksi luomun käytön esteeksi koetaan saatavuus, kotitalouksissa hinta. Monissa kaupungeissa julkisten ruokapalveluiden tavoitteena on luomun käytön lisääminen lähivuosina. Luomun kuluttajabarometrin mukaan puolet kuluttajista aikoo yhä lisätä luomun käyttöä  lähitulevaisuudessa.

Kaupan asiantuntijat arvioivat, että vuonna 2020 luomutuotteiden myynti Suomessa on noin 410 miljoonaa euroa. Luomulla olisi tuolloin noin kolmen prosentin markkinaosuus.

Tilaa RSS-syöte Lisätietoa RSS-syötteistä

Luomukasvisten markkinakatsaus: kampanjoita kaivataan

Suomen luomumarkkinasta kasvisten ja hedelmien osuus on noin kolmannes. Myydyin luomuvihannes on tomaatti. Juureksista suosituin on porkkana, kakkostilalla peruna. Suosituin luomuhedelmä on banaani. Satovaihtelut heijastuvat markkinoilla Luomukasvisten markkinat ovat edelleen tasaisessa kasvussa. Luomuporkkana, peruna ja -sipuli ovat vakiinnuttaneet paikkansa kaupan hevitiskissä. Kunkin satovuoden kasvuolot vaikuttavat paljon sadon määrään ja siten myös sen riittävyyteen kevätkaudella. Useimpien... Lue lisää »

Luomumaidon markkinakatsaus: Suomen myydyin luomutuote

Luomumaito on Suomen myydyin luomutuote. Luomumaitotuotteiden osuus Suomen noin 215 miljoonan euron luomumarkkinasta on noin kolmannes. Juustojen, jogurttien, voin ja ruuanvalmistustuotteiden myynti luomuna on vielä melko vähäistä. Luomumaidon osuudeksi maidonmyynnistä arvioitiin vuoden 2012 lopussa lähes neljä prosenttia, kun esimerkiksi juustoissa vastaava osuus oli vain noin yksi prosentti. Talouden epävarmuus suosii edullisempia tuotteita Perusmaitojen myynti on... Lue lisää »

Luomulihan markkinakatsaus: tarjonta lisääntymässä

Suomalaisten ravintomenoista liha ja -lihatuotteet vievät suurimman osuuden. Sen sijaan luomun kokonaismarkkinasta luomuliha lohkaisee vain noin viiden prosentin siivun. Markkinan kasvua on hidastanut luomulihantuotannon vähäisyys ja luomuvalmisteiden vähäinen tarjonta. Luomun osuus koko lihamarkkinasta on vajaan prosentin. Luomulihan tarjonta parantunut Luomulihaa saadaan Suomessa eniten naudoista ja lampaista. Vuonna 2012 luomun osuus naudanlihantuotannosta oli 2,1 % ja... Lue lisää »

Lisää artikkeleita » 1 2