Luokka: Kauppamuuta

Coop Sveitsi: Luomu kestävyyden veturi ruokakaupassa

logo_naturaplanSveitsissä luomutuotteita myytiin 1,8 miljardin euron arvosta vuonna 2013. Asukasta kohti sveitsiläiset ostavat eniten luomutuotteita maailmassa 220 eurolla vuodessa. Osuuskauppa Coop myy noin puolet Sveitsin luomuelintarvikkeista 940 miljoonalla eurolla. Kasvua edellisvuodesta oli 15 prosenttia. Tärkeä tekijä Sveitsin johtoasemaan luomuelintarvikkeiden kulutuksessa on kauppaketjun aktiivinen luomumyynnin ja –tuotannon kehittäminen. (lisää…)

Kestävyysviestintää: Rakkauslaulu äiti luonnolle

Lennon ja Maisy LoveNaturaplan-luomumerkin 20-vuotisjuhlavuonna 2013 Coop julkisti laulun Rakastan, josta tuli suurmenestys, joka liikutti koko Sveitsiä. Laulun esitti lauluyhtyä Luonnon ääni. Laulu sai kultalevyn vuoden lopussa ja oli Sveitsin ykkönen.
Vuonna 2014 alussa Coop julkaisi uudelleen sanoitetun ja sovitetun version tästä laulusta ”Love” Rakkaus. (lisää…)

Coop: Todistukset rakkaudesta välittävät viestiä luomusta

Todistuksia rakkaudesta 1Todistuksia rakkaudesta luontoon -sivulla esitellään asiaa luomusta asia kerrallaan.  Muistilapuille kirjoitetuilla lyhyillä lauseilla – yksi asia lappua kohti. Lapuille kirjoitetuista lauseista muodostuu monipuolinen luomun tarina sveitsiläisen osuuskauppaketju Coopin näkökulmasta. (lisää…)

Mainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja

Coop teko 157 väärät vihanneksetVastuullisesti toimivat yritykset siirtyvät mainonnassa kertomaan yrityksen teoista kestävyyden edistämiseksi. Sveitsin osuuskauppaketjun mainonnassa on siirrytty tyhjien sanojen asemesta kertomaan teoista kestävyyden hyväksi. TV-mainonta, myymälämainonta ja mainokset välittävät nykyisin viestiä yrityksen teoista eikä vain tyhjiä sanoja. Mainonnan uudistaminen on osa yrityksen strategiaa kestävän kehityksen edistämiseksi. (lisää…)

Sveitsin Coop: Tarinoita luomusta

Coop Myymälänhoitaja Luomun tarinaa kerrotaan arvoketjun eri vaiheista monella eri suulla. Sveitsin Coop –osuuskauppaketjun sivuilla luomusta kertoo oman tarinansa monta eri ihmistä. Luomu saa näin kasvot. (lisää…)

Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena

Coop lähiluomua 1 Lähi-Luomu-merkinnällä varustetut luomutuotteet ovat nouseva trendi Sveitsissä. Sveitsin Coop toi Lähi-Luomu-tuotteet markkinoille jo vuonna 2004.
Lähi-Luomuna myydään sekä tuoretuotteita että jalosteita.
(lisää…)

Sveitsin Coop: Tekoja sanojen asemesta kestävyyden ja luomun edistämisessä

Coop Tekoja yleisnäkymäSveitsiläinen osuuskauppa COOP on arvioitu maailman kestävimmäksi vähittäiskauppaketjuksi. Coopilla on pitkän tähtäimen kestävän kehityksen strategia. Käytännön toimenpiteet kattavat kauppaketjun kaikki osa-alueet. Yritys korostaa tekoja sanojen asemesta. Tämä yrityksen strategia näkyy kaikessa yrityksen toiminnassa. Myös ketjun mainonta on tämän kestävän linjan mukaista. (lisää…)

Evira: Pakkausmerkinnät ajan tasalle

eviran_ohje_17068_1_fiPakkausmerkintöjä koskevien säännösten tarkoituksena on kuluttajan valistaminen sekä suojaaminen terveysvaaroilta ja taloudellisilta tappioilta. Merkintöjen tulee antaa kuluttajalle riittävästi tietoa tuotteista, jotta hän pystyisi tekemään tietoisia valintoja ostotilanteessa ja valitsemaan itselleen soveltuvia tuotteita. Tämä edellyttää, että merkinnät ovat niin selkeät, että normaalin näkökyvyn omaava henkilö pystyy lukemaan ne vaivatta ja ilman apuvälineitä samalla tavoin kuin lukisi sanomalehteä tai kirjaa. Evira on antanut yksityiskohtaiset ohjeet elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä. (lisää…)

Rohkaise osallistumaan muutokseen

oikeanruoanpuolestaSuoramarkkinointia tekevän luomuyrityksen on hyvä rohkaista asiakkaita osallistumaan muutokseen. Kestävän kehityksen ruokajärjestelmää tarvitaan.  On syytä suunnitella, millä eri tavoin ja missä yhteyksissä asia voidaan ottaa esille. (lisää…)

Suunnittele yrityksen luomuviestintää

Kasvot luomutuotteelleSuunnittele yrityksesi luomuviestintää hyvissä ajoin etukäteen. Osa on pitkän tähtäimen viestintää yrityksen toiminnan suuntaviivoiksi, osa viestinnästä on ajankohtaisempaa esim tuotesesonkiin liittyvää. Ja osa ajankohtaista tiedotusta.  (lisää…)