Luokka: Kauppatutkimus

Selvitys luomun arvoketjusta Etelä-Savossa

Luomun arvoketjuselvitys 2015Minkälainen on luomuelintarvikkeiden arvoketju? Mitkä ovat tämän arvoketjun ominaispiirteet Etelä-Savossa? Löytyykö kansainvälisiltä markkinoilta luomun arvoketjuun liittyviä liiketoimintamalleja, joita voitaisiin soveltaa Etelä-Savossa? Mitkä ovat eteläsavolaisen luomun arvoketjun kehittämistarpeet ja haasteet?  Aalto-yliopiston Pienyrityskeskuksen laatimassa selvityksessä tarkastellaan näiden kysymysten avulla Etelä-Savon luomuarvoketjua. (lisää…)

Luomun kuluttajabarometri 2012 – Uudet luomutuotteet kiinnostavat

Ostoaikeet ovat lisääntyneet, mutta tuotetarjonnan toivotaan monipuolistuvan. Luomun kuluttajabarometri kuulostelee, miten suomalaisten kuluttajien mielipiteet luomuruoasta ja sen ostaminen kehittyvät.

Luomun kuluttajabarometri toteutettiin edellisen kerran syksyllä 2010. Siihen verrattuna suuria muutoksia ei ole tapahtunut. Luomua pidetään edelleen hyvänä vaihtoehtona. Luomutuotteissa nähdään paljon hyviä ominaisuuksia, joiden kirjo miellyttää erilaisia ihmisiä. Mutta kun kuluttajilta kysytään avoimella kysymyksellä miten luomutuotteet poikkeavat muista, mielikuvissa hallitsee tuotteiden puhtaus. (lisää…)

Tutkimukset kertovat luomun vahvuuksista

Turvallisuus, ekologisuus, eettisyys ja terveellisyys ovat luomun valtteja. Monien mielestä luomu myös maistuu tavanomaista paremmalle, mutta tämä on jäänyt tutkimukselta todistamatta.

Jaakko Nuutila tekee väitöskirjaa luomun ylivoimatekijöistä. Hän on käynyt läpi suuren joukon viime vuosina tehtyjä luomuun liittyviä tutkimuksia. Tutkimuksista selviää mitä ominaisuuksia kuluttajat liittävät luomuun. Näiden ominaisuuksien tunnistamisen jälkeen Nuutila on selvittänyt, mitä tutkimukset kertovat niiden toteutumisesta luomussa. (lisää…)

QLIF tutkimushanke paransi luomuruoan laatua ja turvallisuutta

Luomuruoan laatu on korkea ja vastaa eurooppalaisten kuluttajien odotuksia, luomuruoka on turvallista käyttää ja luomuelintarvikkeiden jalostus on haastava trendi. Nämä ovat “EU-Luomuruokatutkimushanke” eli QLIF tutkimushankkeen keskeisimpiä tuloksia. QLIF-tutkimushankkeessa tutkittiin Luomu- ja alhaisten tuotantopanosten ruoan edistämistä sekä laadun ja turvallisuuden parantamista sekä kustannusten vähentämistä eurooppalaisissa luomu- ja alhaisten tuotantopanosten tuotantoketjuissa. (lisää…)

Luomumarkkinoiden arvo 80 miljoonaan euroon vuonna 2010

Luomutuotteiden osuus kotiin ostettujen elintarvikkeiden kokonaisarvosta on nyt 1,2 prosenttia. Luomua osti säännöllisesti 21 prosenttia vuonna 2008 ja jo 29 prosenttia vuonna 2010. Yli puolet ostoista on tuoretuotteita.

Päivittäistavaramyymälöistä supermarket luokkaan kuuluvista myymälöistä ostetaan 42 prosenttia luomusta. Hypermarketteja on Suomessa merkittävästi vähemmän kuin supermarket luokkaan kuuluvia myymälöitä, mutta silti 34 prosenttia luomusta kertyy ostoskärryyn hypermarketeissa. Yhteensä market-kauppojen kautta luomutuotteiden ostojen arvosta kertyy 82 prosenttia. (lisää…)

Tutkimus: helppous tärkeää luomun kulutuksen kasvulle

Uuden tanskalaisen tutkimuksen mukaan helppous on avainsanoja luomumarkkinoiden kasvussa. Ulf Hjelmarin johtama tutkimus teki syvähaastatteluja kotitalouksille ja niistä suurin osa valitsi luomutuotteita, jos niiden ostaminen oli riittävän helppoa ja hinta kohdallaan. Toinen selkeästi erottuva ostajaryhmä piti laatua ja tuotteeseen liittyviä arvoja tärkeämpänä. 

– Tanskassa on 20 vuoden aikana tullut paljon lisää säännöllisesti ja satunnaisesti luomua kuluttavia. Luomun ostaminen on “normalisoitunut” Tanskassa, Hjelmar toteaa. (lisää…)

KRAV-merkki suosituin laatumerkintä Ruotsissa

Luomuvalvontajärjestö KRAV julkaisi lokakuun lopussa kuluttajatutkimuslaitos Sifolla teettämänsä tutkimuksen. Sen mukaan KRAV-luomumerkin tuntevat lähes kaikki eli 99% vastaajista. Myös yli viidennes ruotsalaisista haluaa ostaa lisää KRAV-merkittyjä luomutuotteita.

Ruotsalaisista 22% ilmoittaa ostavansa luomua niin usein kuin mahdollista ja lisäksi 50% ostaa silloin tällöin. Vain 4% ei osta luomua ollenkaan. Viidennes vastaajista katsoi, että KRAV-merkintä helpottaa tuotteiden valintaa ja joka kymmenes ilmoittaa valitsevansa pääsääntöisesti KRAV-tuotteen. 6% vastaajista kysyy aktiivisesti kaupasta KRAV-tuotteita. (lisää…)

Hankintarenkaiden suureneminen uhka lähi- ja luomuruoalle

Lähiruoan käyttö on runsaampaa sellaisissa julkisissa ammattikeittiöissä, joissa ateriamäärät ovat pienempiä, osoitti Pohjois-Savossa tehty lähiruokaselvitys. Esimerkiksi Kiuruveden koulukeittiöt käyttivät jopa 58 % paikallisesti tuotettua lähiruokaa, kun Kuopion Aterialla sama luku oli 10 % vuonna 2009. Ulkomaisen tuontiruoan osuus tutkituissa yhdeksässä elintarvikeryhmässä oli Kiuruvedellä noin prosentin luokkaa, kun taas ulkomaisen ruoan osuus Suonenjoella, Juankoskella ja Kuopiossa oli kaikissa lähes 20 %. (lisää…)

Luomuketju – malli ketjun toimijoiden välisestä vuorovaikutuksesta

Kestävä ruuan tuotanto kiinnostaa yhä enemmän kuluttajia, tarjontaketjun toimijoita ja muita sidosryhmiä. Yhtenä osoituksena tästä on luonnonmukaisesti tuotettujen elintarvikkeiden (luomutuotteiden) kasvanut kysyntä ja tarjonta. Luomutuotteiden osuus ruuan kokonaismarkkinasta on kuitenkin toistaiseksi pieni, erityisesti Suomessa, jossa luomutuotteiden osuus on vain noin prosentti ruuan kokonaismarkkinasta. (lisää…)