Asiasanat: kulutus

Vastuullisuusviesti luomumaidon puolesta

IMG_1772Vastuullisuusviestiä poljetaan 6.9 – 8.9.2016 eri puolilla Suomessa Ekocentrian ideoimana. Luomumaidon puolesta viesti korostaa luomumaidontuotannon kotimaisia luomurehuja, luonnon monimuotoisuuden edistämistä, eläimiä kunnioittavia tuotantotapoja, ravinteiden kierrätystä ja lisäaineiden käytön minimointia. Viestin on laatinut Brita Suokas Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista. (lisää…)

Coop Sveitsi: Luomu kestävyyden veturi ruokakaupassa

logo_naturaplanSveitsissä luomutuotteita myytiin 1,8 miljardin euron arvosta vuonna 2013. Asukasta kohti sveitsiläiset ostavat eniten luomutuotteita maailmassa 220 eurolla vuodessa. Osuuskauppa Coop myy noin puolet Sveitsin luomuelintarvikkeista 940 miljoonalla eurolla. Kasvua edellisvuodesta oli 15 prosenttia. Tärkeä tekijä Sveitsin johtoasemaan luomuelintarvikkeiden kulutuksessa on kauppaketjun aktiivinen luomumyynnin ja –tuotannon kehittäminen. (lisää…)

Coop: Todistukset rakkaudesta välittävät viestiä luomusta

Todistuksia rakkaudesta 1Todistuksia rakkaudesta luontoon -sivulla esitellään asiaa luomusta asia kerrallaan.  Muistilapuille kirjoitetuilla lyhyillä lauseilla – yksi asia lappua kohti. Lapuille kirjoitetuista lauseista muodostuu monipuolinen luomun tarina sveitsiläisen osuuskauppaketju Coopin näkökulmasta. (lisää…)

Mainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja

Coop teko 157 väärät vihanneksetVastuullisesti toimivat yritykset siirtyvät mainonnassa kertomaan yrityksen teoista kestävyyden edistämiseksi. Sveitsin osuuskauppaketjun mainonnassa on siirrytty tyhjien sanojen asemesta kertomaan teoista kestävyyden hyväksi. TV-mainonta, myymälämainonta ja mainokset välittävät nykyisin viestiä yrityksen teoista eikä vain tyhjiä sanoja. Mainonnan uudistaminen on osa yrityksen strategiaa kestävän kehityksen edistämiseksi. (lisää…)

Sveitsin Coop: Tarinoita luomusta

Coop Myymälänhoitaja Luomun tarinaa kerrotaan arvoketjun eri vaiheista monella eri suulla. Sveitsin Coop –osuuskauppaketjun sivuilla luomusta kertoo oman tarinansa monta eri ihmistä. Luomu saa näin kasvot. (lisää…)

Siirtyminen luomuruokaan vähentää altistumista torjunta-aineille

LuomutuoteosastoSiirtyminen käyttämään luomuruokaa voi vähentää altistumista torjunta-aineille miltei 90 prosentilla, todettiin Melbournelaisen yliopiston tutkimuksessa.
Environmental Research –tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että jo viikossa organofosfaatti-torjunta-aineiden pitoisuudet virtsassa vähenivät 89 prosentilla, kun aikuiset koehenkilöt siirtyivät syömään pääasiassa luonnonmukaisesti tuotettuja elintarvikkeita. (lisää…)

Luomuhotelli Hörger -elämää maaseudun kanssa

Luomuhotelli HörgerAndreas ja Martina Hörgerin luomuhotelli siirtyi tarjoilemaan pelkästään luomuruokaa ravintolassaan vuonna 2006. Muenchenin ulkopuolella toimivan hotellin toiminnan johtoajatuksia on toimiminen maalla yhdessä maaseudun kanssa. (lisää…)

Herrmannsdorfer – liukuhihnalta käsityön mestareiksi

Tervetuloa HerrmannsdorferiinHerrmannsdorferin maatila Saksassa jatkojalostusverstaineen pyrkii olemaan tulevaisuutta viitoittava yhdistelmä luonnonmukaista maataloustuotantoa, eläimiä arvostavaa lajinmukaista kotieläintuotantoa ja elintarvikkeiden käsityötaitoja arvostavaa jatkojalostusta sekä laadukkaiden luomutuotteiden lähimarkkinointia kuluttajille.
Nykyisin monipuoliseksi yritysryppääksi laajentunut tila työllistää noin 160 ihmistä, joista lähes puolet työskentelee maatilalla.
Tie Euroopan suurimmasta lihateollisuuslaitoksesta maatilamittakaavan kestävän maaseudun ja luomun kehittämiskeskukseksi Muenchenin lähistölle on mielenkiintoinen. (lisää…)

Luonnonvarojen kulutus ylitti tänä vuonna luonnon kantokyvyn 19.8.2014

Ylikulutuspäivä 190814Ihmiskunta on käyttänyt 19.8. mennessä kaikkia maapallolla tämän vuoden aikana syntyviä luonnonvaroja vastaavan määrän luonnonvaroja. Muutos on ollut nopea. Vielä vuonna 1961 maapallon ihmiset käyttivät vuodessa vain 3/4 maapallolla vuoden aikana syntyvistä resursseista. Nykyisellä luonnonvarojen käytöllä tarvittaisiin yli 1,5 maapalloa tuottamaan kestävästi ihmiskunnan käyttämät luonnonvarat. Ennen tämän vuosisadan puoliväliä tarvitaan jo kolme maapalloa. Laskelma perustuu Global Footprint Networkin mittauksiin ja laskelmiin. (lisää…)

Kuluttajan kalaopas kestäviin kalavalintoihin

Kalaopas WWWWWF Suomi kampanjoi vuonna 2012 kestävän kalastuksen puolesta. Tavoitteenamme on, että vuoden 2015 loppuun mennessä Suomessa olisi kaupan vain kestävästi pyydettyä ja tuotettua kalaa. Lisäksi halutaan tehostaa kotimaisten uhanalaisten kalalajien suojelua sekä kalastuksen ja kalankasvatuksen vastuullisuutta. (lisää…)