Asiasanat: markkinointi

Food for Life- järjestelmä kannustaa kestävään ja terveelliseen ruokailuun

logoLuomujärjestö Soil Association tukee kouluja ja muita julkaisia ateriapalveluita tuottavia kestävään ja terveelliseen ravitsemukseen. Toiminnan tukena on Food for Life -järjestelmä, jonka käytäntöön viemistä on tukenut Britannian ”Raha-automaattiyhdistys”. Kolme tason avulla seurataan keittiön tasoa ja kannustetaan parempiin tuloksiin. Kolme tasoa ovat bronssi, hopea- ja kultatasot.
(lisää…)

Saloniemen juustola vuoden luomuyritykseksi

Saloniemi Riitta ja Jouni  25112014Saloniemen juustola on valittu vuoden luomuyritykseksi. Tila tuottaa 25 erilaista juustoa Suomen alkuperäiskarjarotujen – lehmien, vuohien ja lampaiden maidosta. He myyvät myös raakamaitoa.
Valinnan teki Luomuliitto luomupäivillä Seinäjoella. (lisää…)

Luomutuotteiden erilaistaminen – Heinämaitoa luomumeijeristä

Heinämaitotölkkejä

Luomutuotteita erilaistetaan monin tavoin. Luomumaitoa löytyy Saksan markkinoilta monenlaisia; eri luomumerkeillä ja erilaisia luomuerikoismaitoja tuottaen. Heinämaito on näistä yksi esimerkki, jota löytyy Saksasta eräiden luomumeijereiden tuotevalikoimista. Gläserne Molkerei Pohjois-Saksassa on yksi heinämaitoa jalostavista luomumeijereistä. (lisää…)

Herrmannsdorfer – liukuhihnalta käsityön mestareiksi

Tervetuloa HerrmannsdorferiinHerrmannsdorferin maatila Saksassa jatkojalostusverstaineen pyrkii olemaan tulevaisuutta viitoittava yhdistelmä luonnonmukaista maataloustuotantoa, eläimiä arvostavaa lajinmukaista kotieläintuotantoa ja elintarvikkeiden käsityötaitoja arvostavaa jatkojalostusta sekä laadukkaiden luomutuotteiden lähimarkkinointia kuluttajille.
Nykyisin monipuoliseksi yritysryppääksi laajentunut tila työllistää noin 160 ihmistä, joista lähes puolet työskentelee maatilalla.
Tie Euroopan suurimmasta lihateollisuuslaitoksesta maatilamittakaavan kestävän maaseudun ja luomun kehittämiskeskukseksi Muenchenin lähistölle on mielenkiintoinen. (lisää…)

Luomun mahdollisuudet jatkojalostuksessa – yritysesimerkkejä

Tuomon luomu uunitEtelä-savolaiset luomutuotteiden jatkojalostuksesta kiinnostuneet yrittäjät perehtyivät luomun jatkojalostukseen ja matkailuun kymenlaaksolaisissa yrityksissä.
Päivän aikana tutustuttiin leipomoon, juustonvalmistukseen ja luomumatkailualan yritykseen. Valmennuspäivä oli osa Luomulla Etumatkaa Etelä-Savolle- valmennusohjelmaa.
(lisää…)

Kuluttajan kalaopas kestäviin kalavalintoihin

Kalaopas WWWWWF Suomi kampanjoi vuonna 2012 kestävän kalastuksen puolesta. Tavoitteenamme on, että vuoden 2015 loppuun mennessä Suomessa olisi kaupan vain kestävästi pyydettyä ja tuotettua kalaa. Lisäksi halutaan tehostaa kotimaisten uhanalaisten kalalajien suojelua sekä kalastuksen ja kalankasvatuksen vastuullisuutta. (lisää…)

FAO: Kestävyyden määrittämiselle työkalu SAFA

Kestävyyden osatYK:n maatalousjärjestö FAO on tuottanut elintarvike- ja maatalousyritysten kestävyyden määrittämiseen menetelmän ja työkalun, jonka avulla eri yritykset voivat määrittää kestävyyden. Uusi järjestelmä mittaa kestävyyden eri osa-alueet yhteismitallisesti ja vertailtavasti eri puolilla maailmaa. SAFA tarjoaa reiluutta yritysten väliseen kilpailuun, auttaa yritysten johtamisessa kestävämmin toimiviksi  ja tuo läpinäkyvyyttä kuluttajille. (lisää…)

Hatzlhof luomuperunatila – perunaa sydämellä

IMG_8523Joukko etelä-savolaisia ja etelä-pohjanmaalaisia viljelijöitä tutustui Baijerin luomumaatiloihin, ja suoramyyntiin sekä Biofach-luomumessuihin helmikuussa 2013 tehdyllä opintomatkalla. Luomuperunan viljelyyn tutustuttiin luomuperunan viljelyyn erikoistuneella tilalla, jossa perunaa viljeltiin 60 hehtaarin alalla.

(lisää…)

Kymmenen hyvää syytä valita luomu -perusteluja Tanskasta

10 hyvää syytä Tanska – KopioLuomuruoka on ruokaa ilman lisäaineita tai torjunta-ainejäämiä, mutta siinä on myös enemmän terveellisiä aineita. Luomu on myös tae gm-vapaasta ruoasta ja rehusta. Luomutuotanto antaa sekä puhtaammat vedet että monimuotoisemman luonnon. Näin Tanskassa perustellaan sitä, miksi kuluttajan kannattaa valita luomuelintarvike ostoskoriin.

(lisää…)