Asiasanat: markkinointi

Ammattikeittiöt luomutuotteiden ostajina

Marja-Riitta Kottila puhui marraskuussa 2011 Luomua ja lähiruokaa ammattikeittiöille -tapahtumassa Mikkelissä. LuomuTIETOverkko julkaisee esityksen nyt kaikille kiinnostuneille ääniversiona.

Esityksessään Kottila tarkastelee julkisen ruokapalvelun ja ammattikeittiömarkkinoiden tilaa, kuten luomuelintarvikkeidenn käyttömäärien kehitystä ja tuoteryhmäkohtaista jakautumista.

Hän esittelee Portaat luomuun ohjelmaa ja esteitä luomun lisäämisessä ammattikeittiöissä

. (lisää…)

Sveitsin COOP maailman kestävin kauppaketju

Sveitsiläinen osuuskauppaketju COOP on arvioitu maailman kestävimmäksi kauppaketjuksi. Coopilla on pitkän tähtäimen kestävän kehityksen strategia. Käytännön toimenpiteet kattavat kauppaketjun kaikki osa-alueet. Coopin toiminnasta kestävyyden edistämiseksi kertoi ketjun viestintäjohtaja Simona Matt BioFach-kongressissa Nuernbergissä 15.2.2012. (lisää…)

Ruokatrendien asiantuntija Hanni Rützler Luomupäivään

– Ammattikeittiöt siirtyvät kohti terveellisempää ja ekologisempaa ruokaa. Tämä kumpuaa muun muassa siitä, että ”nopeammin, lisää ja halvemmalla” -teesit eivät toimi enää markkinoilla, vaan kuluttajat haluavat myös muuta, toteaa Luomupäivässä 14.3. esitelmöivä Hanni Rützler.

Hanni Rützler katsoo globaaleja ruokatrendejä Wienistä käsin Future Food -studiossaan, jota hän luonnehtii teorian ja käytännön yhdistäjäksi. Rützler aloitti ravitsemustieteen ja terveyspsykologian opinnoilla ja on nyt tunnettu ja arvostettu tutkija, kirjoittaja ja konsultti. (lisää…)

Osallistu vuoden luomutuote 2012 kilpailuun

Kilpailu nostaa esille Suomen parhaat luomu-uutuudet. Voittajan valitsee asiantuntijaraati ja voittaja julkaistaan suurelle yleisölle Gastro-messuilla Luomupäivässä 14.3.2012.

Tuotteen tulee olla valmistettu Suomessa ja pääraaka-aineiden tulee olla alkuperältään suomalaisia. Tuote on tullut markkinoille 1.1.2011 jälkeen.

Kilpailussa on kaksi sarjaa: kuluttajatuotteet ja ammattikeittiötuotteet.

(lisää…)

Luomuviikko: Luomu esille!

Lokakuun ensimmäisellä viikolla yritykset ja järjestöt nostavat luomua esille. Luomuliitto koordinoi Luomuviikkoa toista kertaa.

– Luomusta on tullut arkipäivää. Tänä vuonna luomusta on puhuttu erityisen paljon ja sen edistäminen on kirjattu selkeästi muun muassa hallitusohjelmaan, toteaa Luomuliiton puheenjohtaja Jaakko Nuutila.

– Kaupat ovat tänä vuonna nostaneet luomutuotteita entistä paremmin esille ja laajentaneet valikoimiaan. Tämä näkyy heillä selkeästi myös myynnin kasvuna, kertoo Nuutila. (lisää…)

Juustoportti ja Juvan Luomu yhteistyöhön

Juustoportti Oy Jalasjärveltä ja Juvan Luomu Oy Juvalta ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen suomalaisen luomumaidon jalostamisesta, markkinoinnista ja myynnistä.
Yhteistyösopimus Juustoportti Oy:n ja Juvan Luomu Oy:n välillä tulee takaamaan Suomen luomumaitomarkkinoille korkealaatuisia suomalaisia luomumaitotuotteita tunnetun Juustoportti-tavaramerkin alla. Tuotteisto tulee kattamaan tuoretuotteet, hapanmaitotuotteet sekä tuoreet että kellaroidut juustot. Asiakkaina ovat sekä päivittäistavaraketjut että suurkeittiöt ja tukut. (lisää…)

QLIF tutkimushanke paransi luomuruoan laatua ja turvallisuutta

Luomuruoan laatu on korkea ja vastaa eurooppalaisten kuluttajien odotuksia, luomuruoka on turvallista käyttää ja luomuelintarvikkeiden jalostus on haastava trendi. Nämä ovat “EU-Luomuruokatutkimushanke” eli QLIF tutkimushankkeen keskeisimpiä tuloksia. QLIF-tutkimushankkeessa tutkittiin Luomu- ja alhaisten tuotantopanosten ruoan edistämistä sekä laadun ja turvallisuuden parantamista sekä kustannusten vähentämistä eurooppalaisissa luomu- ja alhaisten tuotantopanosten tuotantoketjuissa. (lisää…)

Kymenlaaksoon luomuvalkuaisrehun myyntirengas

Työnimeä Kymen Luomu käyttävä luomuvalkuaisrehun myynti- ja markkinointirengas syntyi keväällä Kymenlaaksoon ja nyt renkaassa on yli 40 luomutilaa koko 2000 hehtaarin sadollaan. Valkuaisrehua viljellään noin 300 hehtaarin alalla. Renkaalla on jo kaksi suurta ostajaa. Mm. härkäpavulle ja herneelle on kysyntää enemmän kuin rengas voi tuottaa.

Riittävän isot myyntierät
– Kun myynnissä on kerralla iso määrä, on ostajakin kiinnostuneempi ja myyjän on mahdollista saada sadosta parempi tarjous. Yleensä ostajalle on hankalinta saada samaa luomukasvia ja varsinkin samaa lajiketta riittävän suuri määrä, sillä yksittäisten viljelijöiden myyntierät saattavat olla hyvin pieniä, kertovat renkaan vetäjät, kouvolalaiset luomuviljelijät Tero Suutari ja Sami Kuoppamäki, jotka saivat valtuudet neuvotella koko renkaan sadosta. (lisää…)

Vuoden luomutuote kilpailu käynnistynyt

Vuoden luomutuotekilpailu on käynnistynyt. Kilpailu nostaa esiin parhaat luomu-uutuudet  ja antaa niille näkyvyyttä. Mukaan kisaan Vuoden Luomutuote-palkinnosta toivotaan  runsasta osanottoa.

Voittajan valitsee viisihenkinen asiantuntijaraati ja voittaja julkaistaan suurelle yleisölle Luomupäivässä 23.3.2011. Kaikki loppukilpailijat pääsevät esille Luomupäivän cocktail-tilaisuudessa, joka huipentuu voittajan julkistamiseen! (lisää…)

Luomua kehitettävä tuotanto edellä

Luomu nostetaan Maabrändiraportissa keskeisesti esiin osana ympäristöteemaa. Tavoitteeksi asetetaan, että Suomen maataloudesta on puolet luomua vuonna 2030. Perustelut tälle tavoitteelle liittyvät toisaalta kestävän kehityksen ja puhtaan veden teemaan ja elintarvikeketjun kriisiherkkyyteen ja toisaalta kuluttajilta tulevaan kysyntään. Ostopanosten hintojen nousu voi jopa pakottaa luomuun tai luomun kaltaiseen tuotantoon. Mielikuvatasolla luomu istuu loistavasti mielikuvaan suomalaisesta puhtaasta luonnosta – tehotuotanto on luontomielikuvan kanssa ristiriidassa. Raportissa todetaan, että ”Luomutuotannon lisäämisessä kyse on ennen kaikkea suomalaisen maatalouden uuden strategisen suunnan löytämisestä”. (lisää…)