Coop Sveitsi: Luomu kestävyyden veturi ruokakaupassa

logo_naturaplanSveitsissä luomutuotteita myytiin 1,8 miljardin euron arvosta vuonna 2013. Asukasta kohti sveitsiläiset ostavat eniten luomutuotteita maailmassa 220 eurolla vuodessa. Osuuskauppa Coop myy noin puolet Sveitsin luomuelintarvikkeista 940 miljoonalla eurolla. Kasvua edellisvuodesta oli 15 prosenttia. Tärkeä tekijä Sveitsin johtoasemaan luomuelintarvikkeiden kulutuksessa on kauppaketjun aktiivinen luomumyynnin ja –tuotannon kehittäminen.

Luomutuotteiden osuus Coop:lla vaihtelee tuoteryhmittäin 31 prosenttiin asti. Vähittäismyymälöitä on yli 800 kpl. Ketjulla on omia tuotemerkkejä luomutuotteille, eläinten hyvinvointituotteille, Reilun kaupan tuotteille,  lähiluomutuotteille, uhanalaisista lajikkeista, vuoristoalueen tuotteille ja roduista saaville tuotteille, Slow-food-tuotteille sekä luomutekstiileille.

logo_naturaplan

Rakkaudesta luontoon Naturaplan -luomutuotemerkki

Coop sijoittaa säännöllisesti erilaisiin kestävyyttä edistäviin projekteihin 15 miljoonaa Fr vuosittain. Luomu on ollut kehittämisen painopiste 20 vuoden ajan.
Coop on tukenut mm luomututkimuslaitos FIBL:n tutkimus- ja kehittämistoimintaa 20 vuoden ajan. Näin on onnistuttu kehittämään luomutuotteista laadullaan vertailukelpoisia ja tuotantomääriä on voitu nostaa kysyntää vastaavasti. Resurssien käytön tehokkuutta ja ilmastoystävällisyyttä on parannettu. Hedelmien kasvinsuojelumenetelmiä on kehitetty ja karjanhoidossa eläinten hyvinvointia on parannettu, väkirehujen ja antibiootien käyttöä on vähennetty.

Sveitsin Coop panostaa luomuun, luomun kehittämiseen ja markkinointiin omalla Rakkaudesta luontoon Naturaplan/Bio-Knospe -luomutuotemerkillä. Tuotemerkki toteutetaan yhteistyössä Sveitsin Bio Suisse -luomuvalvontajärjestön kanssa.

Seuraavassa esimerkkejä yrityksen toiminnasta luomun kehittämiseksi.

Coop lähiluomua

Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena

Lähi-Luomu-merkinnällä varustetut luomutuotteet ovat nouseva trendi Sveitsissä. Sveitsin Coop toi Lähi-Luomu-tuotteet markkinoille jo vuonna 2004.
Lähi-Luomuna myydään sekä tuoretuotteita että jalosteita. (lisää…)

Todistuksia rakkaudesta 1Coop: Todistukset rakkaudesta välittävät viestiä luomusta

Todistuksia rakkaudesta luontoon -sivulla esitellään asiaa luomusta asia kerrallaan.  Muistilapuille kirjoitetuilla lyhyillä lauseilla – yksi asia lappua kohti. Lapuille kirjoitetuista lauseista muodostuu monipuolinen luomun tarina sveitsiläisen osuuskauppaketju Coopin näkökulmasta. (lisää…)

Coop MyymälänhoitajaCoop: Tarinoita luomusta

Luomun tarinaa kerrotaan arvoketjun eri vaiheista monella eri suulla. Sveitsin Coop –osuuskauppaketjun sivuilla luomusta kertoo oman tarinansa monta eri ihmistä. Luomu saa näin kasvot. (lisää…)
Luomutuotteen jäljitettävyys pakkauksen numerokoodilla netistä tilatasolle.

 

Coop teko 157 väärät vihanneksetMainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja

Vastuullisesti toimivat yritykset siirtyvät mainonnassa kertomaan yrityksen teoista kestävyyden edistämiseksi. Sveitsin osuuskauppaketjun mainonnassa on siirrytty tyhjien sanojen asemesta kertomaan teoista kestävyyden hyväksi. TV-mainonta, myymälämainonta ja mainokset välittävät nykyisin viestiä yrityksen teoista eikä vain tyhjiä sanoja. Mainonnan uudistaminen on osa yrityksen strategiaa kestävän kehityksen edistämiseksi. (lisää…)

Lennon ja Maisy LoveKestävyysviestintää: Rakkauslaulu äiti luonnolle

Naturaplan-luomumerkin 20-vuotisjuhlavuonna 2013 Coop julkisti laulun Rakastan, josta tuli suurmenestys, joka liikutti koko Sveitsiä. Laulun esitti lauluyhtye Luonnon pojat. Laulu sai kultalevyn vuoden lopussa ja oli Sveitsin ykkönen.
Vuonna 2014 alussa Coop julkaisi uudelleen sanoitetun ja sovitetun version tästä laulusta. (lisää…)

Lue lisää suomeksi Sveitsin Coopin luomun markkinoinnista ja kehittämisestä

Coop Naturaplan-sivusto

Teksti: Jukka Rajala

Tämän aineiston tuottamiseen on saatu tukea Hämeen ELY-keskukselta EU:n maaseuturahastosta.