Kasvot luomulle -kokonaisuus

markkinoinnin-suunnittelukuvaTänne on koostettu materiaali, jota Kasvot luomulle – lähiruokayrittäjien markkinointi- ja viestintävalmennushanke tuotti. Materiaali sopii lähiluomun kanssa työskentelevien yrittäjien lisäksi myös kehittäjien ja kouluttajien käyttöön. Myös teemoista kiinnostunut kuluttaja löytää joukosta kiinnostavaa tietoa.

Tähän on koottu kaikki Kasvot luomulle hankkeen (2012-2014) Luomu.fi-kokonaisuudessa julkaistu materiaali. Materiaali on jaettu kolmeen kokonaisuuteen:

1. Luomumarkkinoinnin suunnittelu

2. Luomumarkkinoinnin hyvät käytännöt

3. Luomun lisäarvo ja kestävyysviestintä

4. Kuulumisia luomumarkkinoilta

Jokaista kokonaisuutta esitellään tarkemmin omassa artikkelissaan. Tähän alle on listattu vain kokonaisuuksien ja niihin kuuluvien artikkeleiden otsikot. Tämän jäsennyksen lisäksi kaikki materiaali on luokiteltu asiasanoilla Luomu.fi-kokonaisuuden muiden artikkeleiden tapaan.

Materiaalintuotannon lisäksi hankkeessa valmennettiin lähiluomun kanssa työskenteleviä monimuotovalmennuksessa ja opintomatkoilla. Hankkeen toteutti Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti yhdessä Luomuliiton kanssa. Kasvot luomulle -hanke kuului Manner-Suomen maaseutuohjelmaan 2007-2013 ja sitä rahoitti Hämeen ELY-keskus valtakunnallisena hankkeena.

 

1. Luomumarkkinoinnin suunnittelu

Suunnittele yrityksen luomuviestintää

Paras brändi on totta

Luomun rinnalle maksettua FB-näkyvyyttä

Näin suunnittelet verkkosivut

Antaisinko kasvoni luomulle?

Kasvata oma luomubrändi

Mielikuvista myyntiargumenteiksi

Kuinka luomutuote ja sen ominaisuudet huomataan?

Oivalluskysymykset

Suoramyyjän tarkistuslista

Luomun markkinoinnin erityispiirteitä (video)

Vinkkejä suoramyyntiin (video)

Työvälineitä markkinoinnin suunnitteluun

Markkinoinnin suunnitteluprosessi

Mitä on markkinointi?

Toteuta kampanjat järjestelmällisesti

Luomun menekinedistäminen myymälässä

 

2. Luomumarkkinoinnin hyvät käytännöt

Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena

Luomuyritysten tunnus- ja iskulauseita

Mainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja

Coop: Tarinoita luomusta

Hinnoittelu on kannattavuuden kulmakivi

Luomutuottajat ja kuluttajat löytävät jo toisensa

Tervetuloa kyltti toivottaa tervetulleeksi suoramyyntitilalle

REKO piristää elintarviketjuja

Viesti rohkeasti, omaperäisesti, sanoma mukana

Aitoja makuja: Suoramyyntiin uusi ohjeistus

Luomumerkin käyttö

Alihankintana teettäminen

Mistä löydän luomutuotteita?

Luomujatkojalostuksen tietopaketti yksissä kansissa

 

3. Luomun lisäarvo ja kestävyysviestintä

Rakkauslaulu äiti luonnolle

Coop: Todistukset rakkaudesta välittävät viestiä luomusta

Sveitsin Coop: Tekoja sanojen asemesta kestävyyden ja luomun edistämisessä

Evira: Pakkausmerkinnät ajan tasalle

Rohkaise osallistumaan muutokseen

Siirtyminen luomuruokaan vähentää altistumista torjunta-aineille

FAO:lta kestävyyden periaatteet maatalous- ja elintarvikeyrittäjyyteen

Miksi luomua

Miksi gmo-vapaa tuotanto?

Bioland – Luomun 7 periaatetta

Viljelymenelmä erotettavissa soijapavuissa; Glyfosaattia kertyy gm-soijaan

Luomun periaatteita ja tavoitteita

FAO: Kestävyyden määrittämiselle työkalu SAFA

Vaihtoehto-Nobel kestävän maatalouden kehittäjälle

Slow Food liikkeen perustajalle YK:n ympäristöpalkinto

Virolainen luomutila valittiin Itämeren ympäristöystävällisimmäksi

Kymmenen hyvää syytä valita luomu -perusteluja Tanskasta

Tarinoita suomalaisesta luomusta ilmestynyt

Saksalaistutkimus: Kasvihuonekaasujen päästöt luomussa viidennestä pienemmät

YK:n Global Compact –aloite kestävän liiketoiminnan edistämiseksi

Täysiarvoisen ravitsemuksen periaatteet

 

4. Kuulumisia luomumarkkinoilta

Lastensairaalassa kaikki ruoka luomua jo seitsemän vuotta

Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena

Luomu-Plus – tuotteita luomumarkkinoille

Luomuoluen valmistuksen pioneeri Neumarkt Lammsbräu

Food for Life- järjestelmä kannustaa kestävään ja terveelliseen ruokailuun

Luomukauppa EBL – Alueelta alueen hyväksi

Kysyntälähtöisyys muuttaa ruokaketjuja

Muutosvalmis kuluttaja suosii lähi- ja luomuruokaa

Miksi kuluttaja valitsee luomun?

Kumppanuusmaatalous tuli Suomeen

Saloniemen juustola vuoden luomuyritykseksi

Luomutuotteiden matka lautaselle on haasteellinen

Kuluttajan kalaopas kestäviin kalavalintoihin

Luomuhotelli Hörger -elämää maaseudun kanssa

Heinämaitoa tilan omaan juustolaan

Luomutuotteiden erilaistaminen – Heinämaitoa luomumeijeristä

Herrmannsdorfer – liukuhihnalta käsityön mestareiksi

Lähiruuan hankintaopas auttaa tekemään hyviä hankintapäätöksiä

Hallituksen luomuohjelma on hyväksytty

Luomun osuus julkisissa ruokapalveluissa viisi prosenttia

Luomun myynti nousi yli 200 miljoonaan euroon Suomessa

Vuoden luomutuotekilpailu nostaa esille Suomen parhaat luomu-uutuudet

EU: Ympäristöä säästävien hankintojen käsikirja suosittaa luomuruokaa

EU-kysely luomun kehittämisestä avattu

Hallitus antoi tukensa ”Luomu 20” -tavoitteelle

Luomukulutus uuteen ennätykseen Ruotsin julkisissa keittiöissä

Vuoden 2012 luomuyritykseksi Topin Maatilamyymälä

Tähän listattujen materiaalien lisäksi Kasvot luomulle hankkeessa tuotettiin useita artikkeleita Luomu-lehteen ja muutamia artikkeleita muihin medioihin.