Luomun kuluttajabarometri 2012 – Uudet luomutuotteet kiinnostavat

Ostoaikeet ovat lisääntyneet, mutta tuotetarjonnan toivotaan monipuolistuvan. Luomun kuluttajabarometri kuulostelee, miten suomalaisten kuluttajien mielipiteet luomuruoasta ja sen ostaminen kehittyvät.

Luomun kuluttajabarometri toteutettiin edellisen kerran syksyllä 2010. Siihen verrattuna suuria muutoksia ei ole tapahtunut. Luomua pidetään edelleen hyvänä vaihtoehtona. Luomutuotteissa nähdään paljon hyviä ominaisuuksia, joiden kirjo miellyttää erilaisia ihmisiä. Mutta kun kuluttajilta kysytään avoimella kysymyksellä miten luomutuotteet poikkeavat muista, mielikuvissa hallitsee tuotteiden puhtaus.

Kuluttajat listaavat Luomun olevan vapaa kemikaaleista, lannoitteista, säilöntäaineista, lisäaineista jne.  Pro Luomu ry:n toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila toteaa: ”Kuluttajat ovat ihan oikeilla jäljillä, sillä väkilannoitteet ja kemialliset torjunta-aineet ovat luomussa kiellettyjä ja elintarvikkeiden lisäaineita saa käyttää vain hyvin rajoitetusti.”

Viikoittain luomua ostavien määrä on hieman lisääntynyt, 23 %:iin suomalaisista (vuonna 2010 21 %). Todennäköisimmin ostajia löytyy 30 –

49 -vuotiaiden naisten ja pääkaupunkiseudulla asuvien ryhmistä. Näissä ryhmissä yli 32 % ostaa luomua viikoittain. Paremmin kuin demografiset piirteet, luomuostamista selittää muu asennemaailma. Luomuruoan makua arvostavista ja ympäristöasioihin huomiota kiinnittävistä lähes 50 % ostaa luomua viikoittain. 25 % suomalaisista arvelee luomutuotteiden käyttönsä lisääntyvän paljon seuraavan kahden vuoden aikana. Ne, jotka jo käyttävät luomua, suunnittelevat muita useammin käytön lisäämistä.

Kuluttajien kiinnostus enteilee luomumarkkinan kasvun jatkumista. Yhdenkään luomutuotteen markkinaosuus ei vielä ylitä 10 %:a, joten luomusta kiinnostuneidenkin kuluttajien ostoskoreissa on vielä tilaa.

Kaikkein innostuneimpia kuluttajat ovat ostamaan lisää luomukasviksia. Noin kolmannes olisi kiinnostunut ostamaan vihanneksia, juureksia ja hedelmiä nykyistä enemmän. Liha, kananmunat ja leipä niin ikään kiinnostavat noin 30 % suomalaisista. Näitä tuotteita onkin tarjolla. Kiinnostusta olisi ostaa myös tuotteita, joita on vielä luomuna melko vähän tarjolla, kuten jäätelöä tai broileria.

”Luomuvalikoima kasvaa nyt ripeästi ja esimerkiksi leipähyllystä on jo mahdollista valita erityyppisiä luomuleipiä. Tuotekehitys etenee eri tuoteryhmissä vähän eri tahtiin, sillä esimerkiksi lihavalmisteiden tuotekehitystä meillä rajoittaa vähäinen tuotanto”, Marja-Riitta Kottila kertoo.

Lisätietoja:

Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry ; puh. 040 -581 9252; marja-riitta.kottila@proluomu.fi

Anne Leppänen, Kuule Oy ;puh. 040 720 1055; anne.leppanen@kuule.fi

Luomun kuluttajabarometri. Seurantatutkimus, otoskoko 970 edustaa 18 – 67 –vuotiaita suomalaisia. Tutkimuksen suunnittelu Kuule Oy, yhteistyössä Pro Luomu ry, tutkimuksen toteutus TNS Gallup. Tutkimuksen toteuttamista tuki Maa- ja metsätalousministeriö.

Lähde: Pro Luomu ry:n tiedote 15.6.2012