Mainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja

Coop teko 157 väärät vihanneksetVastuullisesti toimivat yritykset siirtyvät mainonnassa kertomaan yrityksen teoista kestävyyden edistämiseksi. Sveitsin osuuskauppaketjun mainonnassa on siirrytty tyhjien sanojen asemesta kertomaan teoista kestävyyden hyväksi. TV-mainonta, myymälämainonta ja mainokset välittävät nykyisin viestiä yrityksen teoista eikä vain tyhjiä sanoja. Mainonnan uudistaminen on osa yrityksen strategiaa kestävän kehityksen edistämiseksi.

Kestävyyden edistämiseen tähtäävät teot on numeroitu ja niistä kerrotaan selkeästi yrityksen nettisivuilla.

Kokonaisuus huomioon eläintuotannossa

Kokonaisuus huomioon eläintuotannossa

Seuraavassa esimerkkejä TV-mainoksista, joiden kesto on 30-40 sekuntia sekä alla esimerkkejä tekoja esittelevistä mainoksista.

Spot 1 Teko Nr 8 Kokonaisuus huomioon eläintuotannossa
Coop panostaa eläinten hyvinvoinnin kehittämiseen. Sopimustuotannossa hyvinvointivaatimukset ovat paljon korkeammat kuin lainsäädännön minimivaatimukset. Ulkoilu ja laitumelle pääsy ovat tärkeä osa eläinten hyvinvointia.  Mainoksen viesti on selkeä, yrityksen kotieläintuotannossa eläimillä on mahdollisuus runsaaseen ulkoiluun. Minulle ja sinulle.

Ainakin paidan teko on siistiä

Ainakin paidan teko on siistiä

Spot 2  Nr 103 Ainakin T-paidan tuotanto on siisti asia
Teko 156 Coop on kehittänyt puuvillan viljelyä ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävämmäksi jo 20 vuoden ajan. Painopiste on luomupuuvillan viljelyn ja luomujalostuksen kehittämisessä Intiassa ja Tansaniassa. Luomupuuvillan viljely parantaa viljelijöiden taloudellista ja sosiaalista asemaa sekä terveyttä, ja tekee viljelijän riippumattomaksi. Mukana on jo noin 10 000 viljelijää. Luomupuuvillasta valmistettuja tekstiilejä myydään Naturaline-tuotemerkillä. Minulle ja sinulle.

Katso myös Teko Nr 156  Luomupuuvilla tekee puuvillan viljelijän riippumattomaksi

Spot 3 Nr 137: Sveitsin suurin Reilun kaupan valikoima on meillä
Kauppa on silloin reilua, kun kumpikin osapuoli on tyytyväinen. Coop aloitti Reilun kaupan tuotteiden myynnin vuonna 1992 Max-Havelaar –tuotemerkillä. Tavoitteena on, että kaikki kehitysmaista peräisin olevat tuotteet ovat Reilun kaupan tuotteita vuoteen 2017 mennessä. Minulle ja sinulle.

Uniikkeja vihanneksia

Uniikkeja vihanneksia

Spot 4 Nr 157: Meille ovat kaikki tervetulleita. Myös ne, jotka tanssivat omaan tahtiin
Kaikkien tuotteiden ei tarvitse sopia parhaisiin laatuluokkiin. Myös väärät ja pienet ovat syötäviksi kelpaavia. Coop myy nykyisin laatuluokista poikkeavia tuotteita Unique –tuotemerkillä ja todistaa, että ne ovat kauppakelpoisia. Hauskannäköinen ulkomuoto saattaa houkutella ostamaan. Ravintoarvoltaan nämä tuotteet ovat 1-luokan veroisia. Ulkomuodoltaan poikkeavia myydään jätteiden määrän vähentämiseksi ja kestävyyden edistämiseksi. Minulle ja sinulle.

Spot 5 Nr. 174: Meiltä kaikki saavat tarpeeksi kalaa pöytään
Pyydetyn kalan tulee täyttää kestävän kalastuksen vaatimukset Marine Stewardship Council MSC:n  mukaan. Viljelyissä kaloissa ja vesiviljelytuotteissa tavoitteena on tuottaa kaikki luomumenetelmin. Kestävän kalastuksen ja vesiviljelytuotteiden puolesta. Minulle ja sinulle.

TV-spotit ja mainokset kertovat teoista – eivätkä sisällä tyhjiä sanoja.
Katso Coopin sivuilta myös teoista kertovia mainosjulisteita sivun lopussa.
Tässä muutamia esimerkkejä

image.contentimage.standard – Kopio

Eläintuotantoa katsomme tarkasti.

image.contentimage.standard sikahyvät olot – Kopio

Eläimillämme on sikahyvät olot.

image.contentimage.standard t paita on puhdas asia – Kopio

Paidan tuotanto on siistiä.

Tutustu myös tunteisiin vetoavaan musiikkivideoon

 

 


Teksti: Jukka Rajala

Tämän aineiston tuottamiseen on saatu tukea Hämeen ELY-keskukselta EU:n maaseuturahastosta.