Markkinoinnin hyvät käytännöt Kasvot luomulle -hankkeessa

Kuinka luomun tuottajat ja kuluttajat kohtaavat? Mitä uusia toimivia ratkaisuja pieni lähiluomua myyvä yritys voisi keksiä? Näitä kysymyksiä yrittäjät ja muut asiantuntijat miettivät Kasvot luomulle -hankkeen valmennuksissa. Tähän hyviä käytäntöjä esittelevään opaskokonaisuuteen on koottu Kasvot luomulle -valmennuksen ratkaisuja näihin kysymyksiin. Hyviä käytäntöjä haettiin koti- ja ulkomailta.

Kasvot luomulle hankkeessa (2012-2014) julkaistu materiaali on jaettu neljään kokonaisuuteen 1) Luomumarkkinoinnin suunnittelu 2) Luomumarkkinoinnin hyvät käytännöt 3) Luomun lisäarvo ja kestävyysviestintä ja 4) Kuulumisia luomumarkkinoilta. Materiaalintuotannon lisäksi hankkeessa valmennettiin lähiluomun kanssa työskenteleviä monimuotovalmennuksessa ja opintomatkoilla.

Luomutuote voi kulkea tuottajalta kuluttajalle lukemattomilla tavoilla, eivätkä yleisimmät tavat välttämättä ole kummankaan osapuolen kannalta parhaimpia. Lähiluomun ratkaisuja mietitään pitkin Suomea. Hankkeessa käytiin tutustumassa myös baijerilaisiin tapoihin paikan päällä Saksassa. Muuta maailmaa seurattiin Ruralia-instituutin ja Luomuliiton verkostojen, hankkeessa työskennelleiden asiantuntijoiden sekä median kautta. Alla olevan materiaalin tarkoitus on tarjota kaikille kiinnostuneille mahdollisuus kurkistella Luomun hyviä käytäntöjä. Mitkä markkinointitavat voisit parhaiten sovittaa omalle yrityksellesi? Tai jos katsot asiaa kuluttajan näkökulmasta, niin kuinka sinä mieluiten hankkisit lähiluomusi?

Aineiston tuottamiseen on saatu tukea Hämeen ELY-keskukselta EU:n maaseuturahastosta.

Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena 5.3.2015

Coop lähiluomua 1 Lähi-Luomu-merkinnällä varustetut luomutuotteet ovat nouseva trendi Sveitsissä. Sveitsin Coop toi Lähi-Luomu-tuotteet markkinoille jo vuonna 2004.
Lähi-Luomuna myydään sekä tuoretuotteita että jalosteita.
(lisää…)


Luomuyritysten tunnus- ja iskulauseita 22.1.2015

Iskulause tervetulotaulussaLuomutuotteita suoramyyntinä myyvän maatilan ja pienyrityksen kannattaa tiivistää yrityksen toimintaidea lyhyeksi iskulauseeksi. Seuraavassa esimerkkejä erilaisista iskulauseista koti – ja ulkomailta. Voit ideoida oman yrityksesi tunnuslausetta. (lisää…)


Luomutuottajat ja kuluttajat löytävät jo toisensa 19.12.2014

munia-kennoonLuomutilat hyödyntävät sosiaalista mediaa ja luovat omia suoramyyntiketjujaan pitääkseen kannattavuuden kohdillaan. Samalla syntyy mahdollisuus kohdata tuottaja suoraan silmästä silmään. (lisää…)


Sveitsin Coop: Tarinoita luomusta 5.3.2015

Coop Myymälänhoitaja Luomun tarinaa kerrotaan arvoketjun eri vaiheista monella eri suulla. Sveitsin Coop –osuuskauppaketjun sivuilla luomusta kertoo oman tarinansa monta eri ihmistä. Luomu saa näin kasvot. (lisää…)



Luomutuottajat ja kuluttajat löytävät jo toisensa 19.12.2014

munia-kennoonLuomutilat hyödyntävät sosiaalista mediaa ja luovat omia suoramyyntiketjujaan pitääkseen kannattavuuden kohdillaan. Samalla syntyy mahdollisuus kohdata tuottaja suoraan silmästä silmään. (lisää…)


Tervetuloa kyltti toivottaa tervetulleeksi suoramyyntitilalle 15.12.2014

IMG_3742Tervetuloa kyltti opastaa ja toivottaa tervetulleeksi  suoramyyntiä harjoittavalle tilalle. Kyltissä kerrotaan myös palveluajat. (lisää…)


REKO piristää elintarviketjuja 9.12.2014

fbRuoka voi kulkea tuottajalta kuluttajalle lukemattomilla tavoilla. Yleisin tapa ei ole aina paras. Luovat tuottajat ja kuluttajat keksivät yhteistyölleen uusia toimintamalleja. Vuoden 2014 hittisovellus oli REKO. (lisää…)


Viesti rohkeasti, omaperäisesti, sanoma mukana 26.11.2014

Love piece and organic farming etuYrityksen on hyvä viestiä reippaasti ja rohkeasti. Pienen luomuyrityksen viestinnän on hyvä olla persoonallista ja omaperäistä. Viestissä tulisi on johdonmukainen sanoma mukana. Seuraavassa joitakin esimerkkejä erilaisesta luomuyritysten viestinnästä. (lisää…)


Aitoja makuja: Suoramyyntiin uusi ohjeistus 24.9.2014

Luomutuotteiden suoramyymälässä on valinnanvaraaAitoja makuja on yhdessä MTK:n ja SLC:n kanssa koostanut yrittäjille ohjeistuksen suoramyynnin ja elintarvikkeiden jatkojalostuksen aloittamiseen.

. (lisää…)


Luomumerkin käyttö 7.5.2013

luomumerkkiEU:n luomumerkki tuli pakolliseksi 1.7.2012

Luomumerkillä varustetut tuotteet on viljelty, tuotettu ja valmistettu EU:n luomulainsäädännön mukaan tai sitä läheisesti vastaavan tuotantotavan mukaan EU:n ulkopuolisissa kolmansissa maissa. (lisää…)


Alihankintana teettäminen 21.6.2013

Alihankintana teettäminen on helpottunut vuodesta 2012 alkaen. Tähän asti kaikkien luomutuotteita alihankintana valmistavien tai varastoivien on täytynyt kuulua aina itse luomuvalvontajärjestelmään, mutta ei tarvitse enää. Alihankkijan tulee sitoutua luomusäädösten mukaiseen toimintaan päämiehensä kanssa tehtävällä sopimuksella. (lisää…)


Mistä löydän luomutuotteita? 5.5.2013

LuomutuoteosastoLuomua löytää jo hyvin kaupoista, ravintoloista tai suoraan tuottajilta. Suomessa on tarjolla yli 3000 luomutuotenimikettä. Valikoimasta löytyy kaikkea: kasviksia, vilja- ja maitotuotteita, lihaa, säilykkeitä, lastenruokaa, juomia, makeisia… Kotimaassa tuotettujen tai valmistettujen tuotteiden lisäksi valikoimaa täydentävät tuontiluomutuotteet. Luomutuotteiden löytämisessä auttavat netin palvelut. (lisää…)


Luomujatkojalostuksen tietopaketti yksissä kansissa 12.4.2013

Mitä jokaisen luomuraaka-aineita jalostavan tulisi tietää? Mistä apua luomujatkojalostuksessa vastaan tuleviin haasteisiin?

Näihin ja moniin muihin luomutuotteiden parissa toimiville eteen tuleviin kysymyksiin vastaa Luomujatkojalostajan opas. Kurmakka – Organic Food Oy ja Laurea ammattikorkeakoulu ovat yhteistyössä koonneet luomujatkojalostajille kattavan tietopaketin. (lisää…)