Mars-puna-apilaa.Tervetuloa LUOMUTIETOPANKKIIN!

Sivustolta löytyy käytännön luomutietoa pellolta pöytään sekä uutisia ja muuta tietoa meiltä ja maailmalta.
Sivustoa ylläpitää Luomuinstituutti ja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti.

Luomumaidon tuotantoon hyvät toimintatavat kokoava opas

Lypsykarjaa laitumellaLuonnonmukaisen maidontuotannon hyvät toimintatavat -opas helpottaa luomumaidontuotantoon siirtymistä ja käytännön toteutusta. Oppaassa kuvataan tärkeimpiä huomioon otettavia tekijöitä ja se sisältää myös ohjeita karikoiden välttämiseksi. Uuden oppaan on tuottanut ProAgrian luomuneuvonta. Opas on luettavissa ProAgrian internet-sivuilta.

(lisää…)

EU: Joka viides peltohehtaari luomulle vuonna 2030

Luomuomenoita kaupassaViidennes Euroopan Unionin viljelyalasta on luomutuotannolla vuonna 2030 mennessä, linjaa Europarlamentin ympäristö- ja kuluttajansuojavaliokunta. Valiokunta hyväksyi tänään kokoomuksen europarlamentaarikko Sirpa Pietikäisen valmisteleman lausunnon luomutuotannon lainsäädäntöuudistuksesta. (lisää…)

Hormonihäiritsijöistä 157 miljardin euron SOTE-kustannukset EU:ssa

COST EDC_Graphic_US_Final_Page_1Hormonihäiritsijöinä toimivista kemikaaleista aiheutuu EU:ssa 150 miljardin kustannukset yhteiskunnalle sosiaalisina kustannuksina. Hormonitoimintoihin haitallisesti vaikuttavia kemikaaleja ovat monet torjunta-aineet, muovien pehmentimet, niitä on myös kosmetiikassa, hiusväreissä ja osa lääkkeistä. Laaja tutkimus julkaistu The Journal of Clinical Endocrinologoly & Metabolism -tiedelehdessä neljänä eri artikkelina. Kansainvälinen aasiantuntijaryhmä arvioi eri osatekijöiden kokonaiskustannuksia ja eri haittojen aiheuttamat kustannukset laskettiin yhteen.  (lisää…)

Coop Sveitsi: Luomu kestävyyden veturi ruokakaupassa

logo_naturaplanSveitsissä luomutuotteita myytiin 1,8 miljardin euron arvosta vuonna 2013. Asukasta kohti sveitsiläiset ostavat eniten luomutuotteita maailmassa 220 eurolla vuodessa. Osuuskauppa Coop myy noin puolet Sveitsin luomuelintarvikkeista 940 miljoonalla eurolla. Kasvua edellisvuodesta oli 15 prosenttia. Tärkeä tekijä Sveitsin johtoasemaan luomuelintarvikkeiden kulutuksessa on kauppaketjun aktiivinen luomumyynnin ja –tuotannon kehittäminen. (lisää…)

Kestävyysviestintää: Rakkauslaulu äiti luonnolle

Lennon ja Maisy LoveNaturaplan-luomumerkin 20-vuotisjuhlavuonna 2013 Coop julkisti laulun Rakastan, josta tuli suurmenestys, joka liikutti koko Sveitsiä. Laulun esitti lauluyhtyä Luonnon ääni. Laulu sai kultalevyn vuoden lopussa ja oli Sveitsin ykkönen.
Vuonna 2014 alussa Coop julkaisi uudelleen sanoitetun ja sovitetun version tästä laulusta ”Love” Rakkaus. (lisää…)

Coop: Todistukset rakkaudesta välittävät viestiä luomusta

Todistuksia rakkaudesta 1Todistuksia rakkaudesta luontoon -sivulla esitellään asiaa luomusta asia kerrallaan.  Muistilapuille kirjoitetuilla lyhyillä lauseilla – yksi asia lappua kohti. Lapuille kirjoitetuista lauseista muodostuu monipuolinen luomun tarina sveitsiläisen osuuskauppaketju Coopin näkökulmasta. (lisää…)

Mainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja

Coop teko 157 väärät vihanneksetVastuullisesti toimivat yritykset siirtyvät mainonnassa kertomaan yrityksen teoista kestävyyden edistämiseksi. Sveitsin osuuskauppaketjun mainonnassa on siirrytty tyhjien sanojen asemesta kertomaan teoista kestävyyden hyväksi. TV-mainonta, myymälämainonta ja mainokset välittävät nykyisin viestiä yrityksen teoista eikä vain tyhjiä sanoja. Mainonnan uudistaminen on osa yrityksen strategiaa kestävän kehityksen edistämiseksi. (lisää…)

Sveitsin Coop: Tarinoita luomusta

Coop Myymälänhoitaja Luomun tarinaa kerrotaan arvoketjun eri vaiheista monella eri suulla. Sveitsin Coop –osuuskauppaketjun sivuilla luomusta kertoo oman tarinansa monta eri ihmistä. Luomu saa näin kasvot. (lisää…)