Mars-puna-apilaa.Tervetuloa LUOMUTIETOPANKKIIN!

Sivustolta löytyy käytännön luomutietoa pellolta pöytään sekä uutisia ja muuta tietoa meiltä ja maailmalta.
Sivustoa ylläpitää Luomuinstituutti ja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti.

Sveitsin Coop: Tarinoita luomusta

Coop Myymälänhoitaja Luomun tarinaa kerrotaan arvoketjun eri vaiheista monella eri suulla. Sveitsin Coop –osuuskauppaketjun sivuilla luomusta kertoo oman tarinansa monta eri ihmistä. Luomu saa näin kasvot. (lisää…)

Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena

Coop lähiluomua 1 Lähi-Luomu-merkinnällä varustetut luomutuotteet ovat nouseva trendi Sveitsissä. Sveitsin Coop toi Lähi-Luomu-tuotteet markkinoille jo vuonna 2004.
Lähi-Luomuna myydään sekä tuoretuotteita että jalosteita.
(lisää…)

Sveitsin Coop: Tekoja sanojen asemesta kestävyyden ja luomun edistämisessä

Coop Tekoja yleisnäkymäSveitsiläinen osuuskauppa COOP on arvioitu maailman kestävimmäksi vähittäiskauppaketjuksi. Coopilla on pitkän tähtäimen kestävän kehityksen strategia. Käytännön toimenpiteet kattavat kauppaketjun kaikki osa-alueet. Yritys korostaa tekoja sanojen asemesta. Tämä yrityksen strategia näkyy kaikessa yrityksen toiminnassa. Myös ketjun mainonta on tämän kestävän linjan mukaista. (lisää…)

Etelä-Savosta löytyy hyviä luomualan roolimalleja yrityksille

IMG_3712Luomuyrityksistä on nyt julkaistu yritysesittelyjä videoina ja teksteinä. Tutustu luomuleipomoon, luomulihan tuotantoon ja suoramarkkinointiin tilojen välisenä yhteistyönä, monipuoliseen jatkojalostusyritykseen sekä luomu- ja lähiruokaan erikoistuneeseen kauppaan. Etelä-savolaisten luomuyritysten esittelyt on toteuttanut Aalto-yliopiston Pienyrityskeskus. Materiaalit on tarkoitettu käytettäväksi luomuliiketoiminnan opetuksessa ja valmennuksessa.
(lisää…)

Yritysesimerkkejä luomuyrityksistä

IMG_3708Luomuyrityksistä on julkaistu yritysesittelyjä videoina ja teksteinä. Niiden välityksellä on mahdollista tutustua luomuleipomoon, luomulihan tuotantoon ja suoramarkkinointiin tilojen välisenä yhteistyönä, monipuoliseen jatkojalostusyritykseen sekä luomu- ja lähiruokaan erikoistuneeseen kauppaan. Etelä-savolaisten luomuyritysten esittelyt on toteuttanut Aalto-yliopiston Pienyrityskeskus. Materiaalit on tarkoitettu käytettäväksi luomuliiketoiminnan opetuksessa ja valmennuksessa.

(lisää…)

Selvitys luomun arvoketjusta Etelä-Savossa

Luomun arvoketjuselvitys 2015Minkälainen on luomuelintarvikkeiden arvoketju? Mitkä ovat tämän arvoketjun ominaispiirteet Etelä-Savossa? Löytyykö kansainvälisiltä markkinoilta luomun arvoketjuun liittyviä liiketoimintamalleja, joita voitaisiin soveltaa Etelä-Savossa? Mitkä ovat eteläsavolaisen luomun arvoketjun kehittämistarpeet ja haasteet?  Aalto-yliopiston Pienyrityskeskuksen laatimassa selvityksessä tarkastellaan näiden kysymysten avulla Etelä-Savon luomuarvoketjua. (lisää…)

Luomun lisäarvo ja kestävyysviestintä Kasvot luomulle -hankkeessa

Miksi luomu on hyväksi ihmisille, eläimille ja luonnolle? Kuinka kertoa luomun eduista ja käsitellä kestävyyskysymyksiä pienessä lähiluomua myyvässä yrityksessä? Tässä opaskokonaisuudessa esitellään luomun eduista ja kestävyydestä viestimisen tavoista kertovaa Kasvot luomulle -hankkeen materiaalia, joka on tarkoitettu erityisesti lähiluomun yrittäjille ja kehittäjille, mutta tarjoaa tietoa myös asiasta kiinnostuneille kuluttajille. (lisää…)

Markkinoinnin hyvät käytännöt Kasvot luomulle -hankkeessa

Kuinka luomun tuottajat ja kuluttajat kohtaavat? Mitä uusia toimivia ratkaisuja pieni lähiluomua myyvä yritys voisi keksiä? Näitä kysymyksiä yrittäjät ja muut asiantuntijat miettivät Kasvot luomulle -hankkeen valmennuksissa. Tähän hyviä käytäntöjä esittelevään opaskokonaisuuteen on koottu Kasvot luomulle -valmennuksen ratkaisuja näihin kysymyksiin. Hyviä käytäntöjä haettiin koti- ja ulkomailta. (lisää…)

Evira: Pakkausmerkinnät ajan tasalle

eviran_ohje_17068_1_fiPakkausmerkintöjä koskevien säännösten tarkoituksena on kuluttajan valistaminen sekä suojaaminen terveysvaaroilta ja taloudellisilta tappioilta. Merkintöjen tulee antaa kuluttajalle riittävästi tietoa tuotteista, jotta hän pystyisi tekemään tietoisia valintoja ostotilanteessa ja valitsemaan itselleen soveltuvia tuotteita. Tämä edellyttää, että merkinnät ovat niin selkeät, että normaalin näkökyvyn omaava henkilö pystyy lukemaan ne vaivatta ja ilman apuvälineitä samalla tavoin kuin lukisi sanomalehteä tai kirjaa. Evira on antanut yksityiskohtaiset ohjeet elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä. (lisää…)

Luomumarkkinoinnin suunnittelu

kayraKuinka kehittää markkinointia pienessä lähiluomuyrityksessä? Miten jakaa ja vaiheistaa markkinoinnin suunnittelua? Entä jos koko markkinointi on itselle vierasta tai jopa vastenmielistä? Kuinka hankkia palveluja muilta? Mitä kannattaa tehdä itse ja miten? Kuinka käyttää sosiaalista mediaa? Tähän opaskokonaisuuteen on koottu Kasvot luomulle -valmennuksen ratkaisuja näihin kysymyksiin. (lisää…)