Mars-puna-apilaa.Tervetuloa LUOMUTIETOPANKKIIN!

Sivustolta löytyy käytännön luomutietoa pellolta pöytään sekä uutisia ja muuta tietoa meiltä ja maailmalta.
Sivustoa ylläpitää Luomuinstituutti ja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti.

Viljelykierrot kannattavia

IMG_1689Toimiva viljelykierto korostuu useilla pelloilla johtuen useiden vuosien yksipuolisesta viljelystä ja raskaasta peltoliikenteestä. – Laskelmiemme mukaan monipuolisen viljelykierron, jossa on viljaa puolet pinta-alasta ja muita, lähinnä öljy- ja palkokasveja lopulla alalla, taloudellinen tulos on noin 50 euroa hehtaarilta parempi yksipuoliseen viljanviljelyyn verrattuna. Ero kasvaa lähes 90 euroon hehtaarilta, jos viljan hinnat laskevat 20 euroa tonnilta enemmän kuin muiden kasvien hinnat, sanoo palveluryhmäpäällikkö Sari Peltonen ProAgria Keskusten Liitosta. (lisää…)

ProAgria: Viljelykiertojen monipuolistaminen -kirja ilmestynyt

viljelykiertojen_monipuolistaminenViljelykiertojen monipuolistaminen -kirjaan on koottu uusin tieto viljelykiertojen hyödyistä, vaikutuksista maaperään, satoihin ja ympäristöön sekä erilaisista mahdollisuuksista monipuolistaa viljelyä. Julkaisussa tuodaan monien eri näkökulmien, kuten kannattavuuden, ilmastonmuutoksen, työn ja energian käytön kautta esille, miten viljelyn monipuolistamisen avulla maatila voi parantaa tulevaisuuden toimintaedellytyksiä ja hallita viljelyn riskejä.  Julkaisu on ilmestynyt ProAgria Keskusten Liiton ja Luonnonvarakeskuksen (Luken) Tieto tuottamaan -sarjassa. (lisää…)

Luomuyritysten tunnus- ja iskulauseita

Iskulause tervetulotaulussaLuomutuotteita suoramyyntinä myyvän maatilan ja pienyrityksen kannattaa tiivistää yrityksen toimintaidea lyhyeksi iskulauseeksi. Seuraavassa esimerkkejä erilaisista iskulauseista koti – ja ulkomailta. Voit ideoida oman yrityksesi tunnuslausetta. (lisää…)

Rohkaise osallistumaan muutokseen

oikeanruoanpuolestaSuoramarkkinointia tekevän luomuyrityksen on hyvä rohkaista asiakkaita osallistumaan muutokseen. Kestävän kehityksen ruokajärjestelmää tarvitaan.  On syytä suunnitella, millä eri tavoin ja missä yhteyksissä asia voidaan ottaa esille. (lisää…)

Suunnittele yrityksen luomuviestintää

Kasvot luomutuotteelleSuunnittele yrityksesi luomuviestintää hyvissä ajoin etukäteen. Osa on pitkän tähtäimen viestintää yrityksen toiminnan suuntaviivoiksi, osa viestinnästä on ajankohtaisempaa esim tuotesesonkiin liittyvää. Ja osa ajankohtaista tiedotusta.  (lisää…)

Siirtyminen luomuruokaan vähentää altistumista torjunta-aineille

LuomutuoteosastoSiirtyminen käyttämään luomuruokaa voi vähentää altistumista torjunta-aineille miltei 90 prosentilla, todettiin Melbournelaisen yliopiston tutkimuksessa.
Environmental Research –tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että jo viikossa organofosfaatti-torjunta-aineiden pitoisuudet virtsassa vähenivät 89 prosentilla, kun aikuiset koehenkilöt siirtyivät syömään pääasiassa luonnonmukaisesti tuotettuja elintarvikkeita. (lisää…)

Vinkkejä suoramyyntiin (video)

auersalmi-suoramyyntiMitä luomun suoramyynti vaatii? Millaisessa tilanteessa se toimii ja milloin taas muut vaihtoehdot saattavat olla parempia? Tässä videossa kokenut luomumarkkinoinnin asiantuntija Marika Auersalmi antaa neuvoja ja kertoo näkemyksiään aiheesta. (lisää…)