‘Kauppamuuta’ arkisto

Konstit on monet markkinoinnissa

Luomutuotteiden kysyntä on kasvanut viime vuosina ripeästi. Miten järjestää luomutuotteiden jakelu eri jakeluketjuissa menestyksekkäästi. Aiheesta kertoi LuomuTIETOverkolle luomumarkkinoinnin asiantuntija Marika Auersalmi.
  Lue lisää »

Pienistä kylistä luomukalkkunoita suurille markkinoille

Erikoiset linnut, erikoiset rehut ja erikoinen pitotapa olivat Franz Planeggerin johtoajatuksia hänen käynnistäessään luomukalkkunoiden sopimustuotantoa Itävallan takamailla Launsdorfin kylässä. Nykyään 15 yhteistyötilalla kasvatetaan vuosittain 30 000 ruskeaa Kelly Bronze -kalkkunaa. Rehut teetetään omalla reseptillä paikallisella luomurehumyllyllä ja linnut teurastetaan lähellä.

 

.

 

Lue lisää »

Rohkeutta lähiluomuun

Kansa tahtoo lähiluomua. Miksi sitä ei sitten ole tarjolla?

Selätetään ihan aluksi sanahirviö. Lähiluomu. Hyväksytään se tosi asia, että lähiluomua ei ole vielä sertifioitu. Se tarkoittaa yhdelle oman kasvimaan tuotteita ja toiselle kotimaista tuotantoa. Yleisimmin lähiluomulla tunnutaan tarkoittavan kotimaakunnassa kasvatettua ruokaa. Luomuasiantuntija Mikko Rahtolan mielestä lähiluomua voisi joissain tapauksissa olla esimerkiksi Itämeren alue. Lue lisää »

Luomusadot tilastoitu vuodelta 2011

Luomuviljaa tuotettiin vuonna 2011 yhteensä 82 miljoonaa kiloa. Määrä on 2 % Suomen koko viljantuotannosta ja yli 2 miljoonaa kiloa enemmän kuin kaksi vuotta aikaisemmin. Luomurukiin sato oli 8 miljoonaa kiloa eli 9 prosenttia rukiintuotannosta. Tiedot ilmenevät Matilda maataloustilastoista Luomusatotilasto 2011 -tutkimuksesta. Lue lisää »

Luomun brändi nousussa

Luomupäivässä 23.3. 2011 teemana oli ”Luomubrändillä kauppaan”. LuomuTIETOverkko julkaisee  päivän avanneet Seija Kurunmäen ja Anne Leppäsen  sekä Ruotsin osuuskauppa Coopin ympäristö- ja luomujohtaja Mikael Robertssonin esitykset. Esityksissä kerrotaan mm. että kuluttajat ovat aiempaa halukkaampia maksamaan luomusta. Lue lisää »

Coop luomutuotteiden markkinajohtaja Ruotsissa

Osuuskauppa Coop on johtava luomutuotteiden markkinoija Ruotsissa. Coopin osuus Ruotsin luomumyynnistä on 40 %. Luomumyynnin osuus Coopin kokonaismyynnistä on 7,5 %, kun luomumyynnin osuus Ruotsissa on 3,4 %. Luomutuotteiden myynti kasvoi ketjussa vuoden 2010 aikana 10 prosentilla.

Coopin ympäristövetoisen liiketoiminnan kehittämisestä kokemuksia kertoi yrityksen ympäristö- ja luomujohtaja Mikael Robertsson luomupäivässä 23.3.2011 Helsingissä. Esitys julkaistaan osana LuomuTIETOverkon tuottamaa multimediamateriaalia kaikkien käyttöön. Lue lisää »

YK:n Global Compact –aloite kestävän liiketoiminnan edistämiseksi

Global Compact NordicGlobal Compact on Maailman suurin yritysten yhteiskuntavastuualoite. Se on YK:n alainen, yrityksille suunnattu aloite, johon liittyessä yritys sitoutuu noudattamaan Global Compactin kymmentä vastuullisen yritystoiminnan periaatetta ihmisoikeuksien, työn, ympäristön ja korruption vastaisen toiminnan alueelta. Lue lisää »

IFOAM EU-ryhmältä opas uuden EU-luomulogon käyttöön

IFOAM EU ryhmä julkaisi kesäkuussa oman oppaan EU luomumerkin käytöstä a dossier on the new EU organic logo: „10 Questions and Answers to the new organic production logo of the European Union”. Opas tarjoaa tietoa ja soveltamisohjeita heinäkuun alussa käyttöön tulevan uuden EU:n luomumerkin käytölle. Oppaassa käydään läpi 10 keskeistä kysymystä uuden luomumerkin käytöstä.

Lisätietoja IFOAM-ryhmän sivustolla

 „10 Questions and Answers to the new organic production logo of the European Union”.

 Teksti: Jukka Rajala

Luomutuotteille uusi EU-tunnus

EU:n luomutuotteille on nyt valittu uusi tunnus. EU:n komission järjestämän suunnittelukilpailun voitti Euro-lehti. Euro-lehti-tunnuksessa valkoiset EU-tähdet muodostavat lehden muotoisen kuvion vihreällä taustalla. Merkillä lähetetään kaksi viestiä: luonto ja Eurooppa. Noin 130 000 ihmistä valitsi kahden kuukauden verkkoäänestyksellä kolmesta parhaasta ehdotuksesta luomutuotteille uuden tunnuksen eli logon. Lue lisää »