Tilaa RSS-syöte Lisätietoa RSS-syötteistä

Kaakkois-Suomi on vahvaa luomuvilja-aluetta

Luomuviljelty peltoala Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen alueella nousi tänä vuonna lähes 20 900 hehtaariin. Kehitys on ollut tasaista koko kuluvan vuosikymmenen: esimerkiksi vuoteen 2013 verrattuna Kaakkois-Suomen luomuala on kasvanut 75 %. Tiedot käyvät ilmi tuoreesta Luomu Kaakkois-Suomessa -koosteesta, joka perustuu julkisiin tilastoihin ja selvityksiin. Kaakkois-Suomessa toimii nyt yhteensä 290 luomutilaa, eli joka kymmenes kaakkoissuomalainen maatila on luomutila. Kaakon... Lue lisää »

Luomukinkku kruunaa vastuullisen joulupöydän

Pro Luomun arvion mukaan Suomen markkinoille tulee tänä jouluna noin 90 000 kiloa kotimaisia luomukinkkuja, mikä on hieman vähemmän kuin edellisvuosina. Kaikista maassa myytävistä joulukinkuista luomua on alle 2 %. Luomukinkkujen kysyntä on viime vuosina ollut kasvussa vastuullisesta kulutuksesta ja eläinten hyvinvoinnista käydyn keskustelun myötä. Luomusikojen hyvinvointi kumpuaa pienistä asioista, jotka luovat eläimille sikamaiset olosuhteet: väljät... Lue lisää »

Kaakkois-Suomi saa alueellisen luomusuunnitelman

Luomulla on paljon bisnespotentiaalia. Luomuruoan kulutus sekä valtakunnallisesti että maailmanlaajuisesti on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosina: luomun markkinat ovat kasvaneet 8–15 % vuosivauhtia. Luomu on suomalaiselle elintarvikesektorille hyvä keino nostaa toiminnan kannattavuutta ja avata uusia vientinäkymiä. Alueellisen luomusuunnitelman avulla halutaan tunnistaa luomun erityiset kasvumahdollisuudet Kaakkois-Suomessa. Keskeisiä kehittämispolkuja ovat luomutuotteiden lisääminen ja erilaistaminen eri kohdemarkkinoille, alan osaamisen... Lue lisää »

Luomu edistää kestävää kehitystä

YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaan on kirjattu yhteensä 17 tavoitetta vuodelle 2030. Twenten yliopistossa Hollannissa tehdyn tutkimuskatsauksen mukaan luomu edistää niistä kahdeksan saavuttamista. Katsauksen mukaan luomun viljelykäytäntöjen hyödyntäminen ruoantuotannossa on keskeisen tärkeää, jotta kestävän kehityksen tavoitteet saavutetaan. Samaan aikaan pitää selättää monia maailmanlaajuisia ympäristöongelmia, jotka osin aiheutuvat maataloudesta ja toisaalta vaikuttavat maatalouden harjoittamiseen. Näitä ovat esimerkiksi... Lue lisää »

MAANEUVO valmentaa neuvojista maan kasvukunnon hoidon ja hiiliviljelyn huippuosaajia

Ääripäästä toiseen vaihtelevat sääolot ja ilmastonmuutoksen hillintä asettavat uusia vaatimuksia maataloudelle. Samalla maaperän kyky sopeutua äärioloihin on heikentynyt mm. tiivistymisen ja yksipuolistuneen viljelyn myötä. Tulevaisuuden maataloudessa tarvitaan yhä enemmän maan hoitoa, kunnostusta ja maan kasvukunnon kehittämistä. MAANEUVO- hankkeessa valmennetaan neuvojia kouluttamaan viljelijöitä entistä parempaan maan hoitoon, joka parantaa sekä maan kasvukuntoa että maaperän hiilen sidontaa. Lue lisää »

Innovaatiokilpailun voitti uudenlainen härkäpapuvalmiste

Luomualan yrityksille suunnatun kilpailun finaali pidettiin keskiviikkona Luomuelintarvikepäivässä Helsingissä. Myrskylässä sijaitsevan luomutilan ja Järvenpäässä toimivan luomuravintolan yhdessä kehittämä härkäpapuvalmiste on kotimainen ja vegaaninen luomutuote, jolla voidaan korvata ruoanvalmistuksessa esimerkiksi soijaa, tofua tai kermaa. Se soveltuu moneen käyttöön kuten kastikkeiden, jäätelön, majoneesin tai jogurtin valmistukseen. Voittoisa tuoteinnovaatio on niin uusi, että se on vielä vailla nimeä.... Lue lisää »

Luomun kulutus yleistyy – lähes joka kolmas käyttää viikoittain

Luomulla on Suomessa 2,2 miljoonaa säännöllistä käyttäjää, kertoo Pro Luomun teettämä luomun kuluttajabarometri. Luomua syö noin 150 000 suomalaista enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Luomua suositaan edelleen eniten lapsiperheissä, mutta etenkin miesten osuus luomun kuluttajakunnassa on lisääntynyt parin viime vuoden aikana. Samalla erot luomun käytössä eri tuloluokkien ja koulutustasojen välillä ovat tasaantuneet. – Luomu ei... Lue lisää »

Pro Luomu sai EU:lta lähes miljoonan luomukampanjaan

Kuluttajille suunnattu kampanja toteutetaan vuosina 2020–2022 monimediaisena viestintäkampanjana, joka näkyy ensi syksystä lähtien televisiossa, verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kampanjaan sisältyy maistatustapahtumia, joita järjestetään useiden suomalaiskaupunkien kauppakeskuksissa. Luomukampanjan kokonaiskustannukset ovat noin 1,38 miljoonaa euroa, mistä 70 % tulee EU:n maataloustuotteiden menekinedistämisvaroista ja 30 % on Pro Luomun omaa rahoitusosuutta. Kampanjan pääyhteistyökumppani on helsinkiläinen mainostoimisto Ryhmä... Lue lisää »

Luomun globaali myynti nousi yli sataan miljardiin dollariin

Ecovia Intelligencen toimitusjohtaja Amarjit Sahotan mukaan luomun myynti keskittyy edelleen vahvasti Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan, mutta se on lisääntynyt merkittävästi myös Aasian ja Latinalaisen Amerikan markkinoilla. Sahota arvioi, että keskeinen syy luomun suosion kasvulle on kuluttajien luomutietoisuuden lisääntyminen. – Kuluttajat haluavat ostaa ruokaa joka on tuotettu ilman keinotekoisia torjunta-aineita ja kasvunsääteitä, hän tiivistää. Luomu on maailmanlaajuinen... Lue lisää »

1 2 3 16