Tilaa RSS-syöte Lisätietoa RSS-syötteistä

Kaakkois-Suomi saa alueellisen luomusuunnitelman

Luomulla on paljon bisnespotentiaalia. Luomuruoan kulutus sekä valtakunnallisesti että maailmanlaajuisesti on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosina: luomun markkinat ovat kasvaneet 8–15 % vuosivauhtia. Luomu on suomalaiselle elintarvikesektorille hyvä keino nostaa toiminnan kannattavuutta ja avata uusia vientinäkymiä. Alueellisen luomusuunnitelman avulla halutaan tunnistaa luomun erityiset kasvumahdollisuudet Kaakkois-Suomessa. Keskeisiä kehittämispolkuja ovat luomutuotteiden lisääminen ja erilaistaminen eri kohdemarkkinoille, alan osaamisen... Lue lisää »

Luomu edistää kestävää kehitystä

YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaan on kirjattu yhteensä 17 tavoitetta vuodelle 2030. Twenten yliopistossa Hollannissa tehdyn tutkimuskatsauksen mukaan luomu edistää niistä kahdeksan saavuttamista. Katsauksen mukaan luomun viljelykäytäntöjen hyödyntäminen ruoantuotannossa on keskeisen tärkeää, jotta kestävän kehityksen tavoitteet saavutetaan. Samaan aikaan pitää selättää monia maailmanlaajuisia ympäristöongelmia, jotka osin aiheutuvat maataloudesta ja toisaalta vaikuttavat maatalouden harjoittamiseen. Näitä ovat esimerkiksi... Lue lisää »

MAANEUVO valmentaa neuvojista maan kasvukunnon hoidon ja hiiliviljelyn huippuosaajia

Ääripäästä toiseen vaihtelevat sääolot ja ilmastonmuutoksen hillintä asettavat uusia vaatimuksia maataloudelle. Samalla maaperän kyky sopeutua äärioloihin on heikentynyt mm. tiivistymisen ja yksipuolistuneen viljelyn myötä. Tulevaisuuden maataloudessa tarvitaan yhä enemmän maan hoitoa, kunnostusta ja maan kasvukunnon kehittämistä. MAANEUVO- hankkeessa valmennetaan neuvojia kouluttamaan viljelijöitä entistä parempaan maan hoitoon, joka parantaa sekä maan kasvukuntoa että maaperän hiilen sidontaa. Lue lisää »

Innovaatiokilpailun voitti uudenlainen härkäpapuvalmiste

Luomualan yrityksille suunnatun kilpailun finaali pidettiin keskiviikkona Luomuelintarvikepäivässä Helsingissä. Myrskylässä sijaitsevan luomutilan ja Järvenpäässä toimivan luomuravintolan yhdessä kehittämä härkäpapuvalmiste on kotimainen ja vegaaninen luomutuote, jolla voidaan korvata ruoanvalmistuksessa esimerkiksi soijaa, tofua tai kermaa. Se soveltuu moneen käyttöön kuten kastikkeiden, jäätelön, majoneesin tai jogurtin valmistukseen. Voittoisa tuoteinnovaatio on niin uusi, että se on vielä vailla nimeä.... Lue lisää »

Luomun kulutus yleistyy – lähes joka kolmas käyttää viikoittain

Luomulla on Suomessa 2,2 miljoonaa säännöllistä käyttäjää, kertoo Pro Luomun teettämä luomun kuluttajabarometri. Luomua syö noin 150 000 suomalaista enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Luomua suositaan edelleen eniten lapsiperheissä, mutta etenkin miesten osuus luomun kuluttajakunnassa on lisääntynyt parin viime vuoden aikana. Samalla erot luomun käytössä eri tuloluokkien ja koulutustasojen välillä ovat tasaantuneet. – Luomu ei... Lue lisää »

Pro Luomu sai EU:lta lähes miljoonan luomukampanjaan

Kuluttajille suunnattu kampanja toteutetaan vuosina 2020–2022 monimediaisena viestintäkampanjana, joka näkyy ensi syksystä lähtien televisiossa, verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kampanjaan sisältyy maistatustapahtumia, joita järjestetään useiden suomalaiskaupunkien kauppakeskuksissa. Luomukampanjan kokonaiskustannukset ovat noin 1,38 miljoonaa euroa, mistä 70 % tulee EU:n maataloustuotteiden menekinedistämisvaroista ja 30 % on Pro Luomun omaa rahoitusosuutta. Kampanjan pääyhteistyökumppani on helsinkiläinen mainostoimisto Ryhmä... Lue lisää »

Luomun globaali myynti nousi yli sataan miljardiin dollariin

Ecovia Intelligencen toimitusjohtaja Amarjit Sahotan mukaan luomun myynti keskittyy edelleen vahvasti Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan, mutta se on lisääntynyt merkittävästi myös Aasian ja Latinalaisen Amerikan markkinoilla. Sahota arvioi, että keskeinen syy luomun suosion kasvulle on kuluttajien luomutietoisuuden lisääntyminen. – Kuluttajat haluavat ostaa ruokaa joka on tuotettu ilman keinotekoisia torjunta-aineita ja kasvunsääteitä, hän tiivistää. Luomu on maailmanlaajuinen... Lue lisää »

The organic industry is buzzing with innovation - a highly competitive innovation competition final at Organic Food Day

The aim of the competition is to encourage food companies to market innovative organic products or services. In addition to the actual organic product, the competition was open to a service, technology or process involved in the production or distribution of the certified organic product. Eight of the finalists represent product innovation, one represents service... Lue lisää »

Luomuala kuhisee innovaatioita – kovatasoinen innovaatiokilpailun finaali Luomuelintarvikepäivässä

Kilpailun tavoitteena on kannustaa elintarvikealan yrityksiä tuomaan markkinoille innovatiivisia luomutuotteita tai palveluja. Varsinaisen luomutuotteen lisäksi kilpailu oli avoin palvelulle, teknologialle tai prosessille, joka liittyy sertifioidun luomutuotteen valmistukseen tai jakeluun. Finalisteista kahdeksan edustaa tuoteinnovaatiota, yksi palveluinnovaatiota ja yksi prosessi-innovaatiota. -Hakemusten taso oli yllättävän kova ja oli hienoa huomata, kuinka erilaisia yrityksiä ja innovaatioita kilpailuun haki mukaan.... Lue lisää »

1 2 3 16