Kriisi poikii uusia innovaatioita

Järvenpäässä sijaitseva Härmän Rati voi hyvällä omallatunnolla mainostaa olevansa Suomen luomuisin ravintola ja kokous- ja juhlapaikka: ravintolan tarjonnasta on jopa 99 % luomua. Härmän Ratin Luomupojat-verkkokaupasta voi lounaiden lisäksi tilata ravintolan pienpanimotuotteita ja leivonnaisia sekä muita luomutuotteita.

Kuten muutkin Suomen ravintolat, myös Härmän Rati on ollut huhti- ja toukokuun suljettuna ruokailijoilta. Kokonaan kiinni ravintola ei kuitenkaan ole ollut.

– Koronatilanne on pakottanut keksimään uusia toimintamalleja. Meillä oli verkkokauppa jo valmiina, joten olemme yrittäneet siirtää myyntiä sinne. Lisäksi olemme käynnistäneet kotiinkuljetuksen, kertoo Härmän Ratin yrittäjä Juha Ollila.

Luomulounaastaan tunnetusta ravintolasta on ollut mahdollista hakea noutolounasta. Lounasmyynti kattaa kuitenkin vain 20-30 prosenttia ravintolan tuloista. Kokous- ja juhlatoiminta on jäissä, joten yrityksen on selvittävä muilla keinoin.

Aikaa tuotekehitykseen

– Meillä oli jo aiemmin tarkoitus tehdä tuotekehitystä, joten haimme Business Finlandin kehittämistukea ja saimme sitä. Nyt on ollut aikaa testata ja kehittää esimerkiksi vegaanisia tuotteita, kertoo Juha Ollila.

Myös ruoan jakelukanavat, luomumatkailu ja kansainväliset konferenssit ovat kehittämislistalla. Innovointi on yrittäjille tuttua: viime syksynä he voittivat European Organic Food Innovation Award -kilpailun vegaanisella luomutuotteella.

Tällä hetkellä ravintoloille häämöttää valoa tunnelin päässä, kun rajoituksia hiljalleen helpotetaan. Jääkö poikkeustilanteesta joitain toimintamalleja pysyvästi käyttöön?

– Uskon, että esimerkiksi tapahtumaruoat, vappubrunssit ja äitienpäivälounaat pidetään nettikaupan valikoimassa tulevaisuudessakin, sanoo Juha Ollila.

Härmän Rati ja Gobbas Gård voittivat vuonna 2019 European Organic Food Innovation Awardin vegaanisella luomutuotteella. Kuvassa Härmän Ratin Juha Ollila ja Gobbas Gårdin Aira Sevón.

Juustola luottaa tulevaisuuteen

Ravintola-alan ahdinko heijastuu myös muihin toimijoihin. Ammattikeittiöille luomumaitotuotteita toimittavalta Heikkilän Juustolalta hävisi iso osa asiakkaista.

– Ensijärkytyksestä selvittiin parissa tunnissa. Meille ei yrittäjinä ole ensimmäinen kerta, kun tulee tällainen yhtäkkinen tilanne. Venäjän vastapakotteet vaikuttivat maitoon samalla tavalla, kertoo Heikkilän Juustolan Pekka Moisio.

Laitikkalassa, Pälkäneellä sijaitsevassa juustolassa valmistetaan luomuhapanmaitotuotteita ja -juustoja, sekä pakataan pastöroitua homogenoimatonta luomumaitoa. Yrittäjät Annika Heikkilä ja Pekka Moisio päättivät vuonna 2019 keskittyä ammattikeittiötuotteisiin. Koronatilanteessa se osoittautui huonoksi ratkaisuksi.

– 80 pinnaa liikevaihdosta hävisi yhden viikonlopun aikana, joten kyllä se vaatii vähän isompia liikkeitä yritykseltä, kertoo Pekka Moisio.

Heikkilän Juustolan tuotteet palasivat kuluttajamyyntiin, kuten Reko-jakoihin ja Vaahteramäen Eggspressiin. Lisäksi muutaman tutun yrityksen kanssa kerättiin tuotekasseja, joita on myyty Facebookin kautta kotiinkuljetuksella.

Heikkilän Juustolan Annika Heikkilä ja Pekka Moisio valmistavat Laitikkalassa, Pälkäneellä luomuhapanmaitotuotteita ja -juustoja ja pakkaavat pastöroitua homogenoimatonta luomumaitoa

Sosiaalisesta mediasta myönteinen ketjureaktio

Pekka Moision mukaan yritys on sosiaalisessa mediassa kertonut tilanteestaan hyvinkin rehellisesti, ja se on luonut hyvän pohjavireen.

– Kun puhutaan Pälkäneen ja Valkeakosken kokoisista paikoista, niin ihan kivasti on saatu myyntiä. Tietenkin kuluttajapakkauksien täytyy olla pienempiä, joten työmäärä on kolminkertaistunut ja tulot puolittuneet. Meillä on yksi työntekijä ja hänet olemme saaneet pidettyä, joten siinä mielessä tilanne on hyvä.

Vahva läsnäolo sosiaalisessa mediassa on saanut aikaa myös myönteisen ketjureaktion. Pekka Moisio oli maaliskuussa A-studiossa kertomassa, miten koronatilanne vaikuttaa pieneen luomuelintarvikeyritykseen. Haastattelun näki ohjelmistoalan yrityksen Bitwisen toimitusjohtaja Tomi Mikkonen, joka otti Pekka Moisioon yhteyttä.

Yhteydenoton seurauksena Bitwiselle tehdään oma juusto, joka toimii yrityksen vuoden 2020 henkilökunta- ja liikelahjana. Ideoita tuli myös lisää: Heikkilän Juustola ja Bitwise kehittävät parhaillaan “digitaalista maitolaituria”, joka helpottaa luomu- ja lähiruoan jakelua kuluttajille.

Koronatilanteen kestosta ei tiedä vielä kukaan ja aika näyttää, miten ravintolasektori alkaa kesällä ja syksyllä vetää.

– Muuttujia on niin älyttömästi. Omaan tekemiseen olen aika luottavainen, uskon että selvitään, kertoo Pekka Moisio.


              

Tämä materiaali on tuotettu Euroopan unionin tuella. Tässä tiedotteessa esitetään tekstin kirjoittajan näkemyksiä ja ainoastaan hän on vastuussa sen sisällöstä. Euroopan komissio ja kuluttaja-, terveys-, maatalous- ja elintarvikeasioiden toimeenpanovirasto (Chafea) ei vastaa mistään tekstin sisältämien tietojen käytöstä.