Luokka: Kauppatutkimus

Luomua ostettiin 10 prosenttia edellisvuotta enemmän vuonna 2007

Suomalaiset ostivat luomutuotteita 10 prosenttia enemmän vuonna 2007 kuin edellisenä vuonna. Elintarvikkeiden kokonaisostot kasvoivat vajaa 2 %, ilmenee Nielsenin Kuluttajapaneelista.

Luomutuotteiden myynti on kasvanut eniten päivittäistavarakaupassa, jonka osuus luomumyynnistä on kasvanut noin kaksi prosenttia. Luomun erikoiskauppojen ja suoramyynnin kautta myyntiin16 prosenttia koko luomutuotteista vuonna 2007. (lisää…)

Lähiruoan markkinointi vähittäiskauppoihin, suurkeittiöihin ja maaseutumatkailuyrityksiin

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lähiruokatoiminnalla voidaan edistää elintarvikealan maaseutuyritysten kilpailukykyä ja menestymistä. Lähiruoalla tarkoitetaan ruoantuotantoa ja -kulutusta, joka käyttää oman alueensa raaka-aineita ja tuotantopanoksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin lähiruoan markkinointimahdollisuuksia vähittäiskaupassa, suurkeittiöissä ja maaseutumatkailussa. Aineisto kerättiin haastattelemalla henkilöitä, jotka olivat pienten maaseutuyritysten ja eri markkinointikanavien edustajia. (lisää…)