Luokka: Kauppauutiset

Luomu esille kaupoissa

S-ryhmässä luomutuotteiden myynnin kasvu hipoo kaksinkertaistumista. Stockmannilta ja Keskolta kerrotaan luomuvalikoiman selkeästä kasvusta. Miten kaupoissa nostetaan luomua esille Luomuviikolla?

(lisää…)

Juustoportti ja Juvan Luomu yhteistyöhön

Juustoportti Oy Jalasjärveltä ja Juvan Luomu Oy Juvalta ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen suomalaisen luomumaidon jalostamisesta, markkinoinnista ja myynnistä.
Yhteistyösopimus Juustoportti Oy:n ja Juvan Luomu Oy:n välillä tulee takaamaan Suomen luomumaitomarkkinoille korkealaatuisia suomalaisia luomumaitotuotteita tunnetun Juustoportti-tavaramerkin alla. Tuotteisto tulee kattamaan tuoretuotteet, hapanmaitotuotteet sekä tuoreet että kellaroidut juustot. Asiakkaina ovat sekä päivittäistavaraketjut että suurkeittiöt ja tukut. (lisää…)

Tutkimukset kertovat luomun vahvuuksista

Turvallisuus, ekologisuus, eettisyys ja terveellisyys ovat luomun valtteja. Monien mielestä luomu myös maistuu tavanomaista paremmalle, mutta tämä on jäänyt tutkimukselta todistamatta.

Jaakko Nuutila tekee väitöskirjaa luomun ylivoimatekijöistä. Hän on käynyt läpi suuren joukon viime vuosina tehtyjä luomuun liittyviä tutkimuksia. Tutkimuksista selviää mitä ominaisuuksia kuluttajat liittävät luomuun. Näiden ominaisuuksien tunnistamisen jälkeen Nuutila on selvittänyt, mitä tutkimukset kertovat niiden toteutumisesta luomussa. (lisää…)

QLIF tutkimushanke paransi luomuruoan laatua ja turvallisuutta

Luomuruoan laatu on korkea ja vastaa eurooppalaisten kuluttajien odotuksia, luomuruoka on turvallista käyttää ja luomuelintarvikkeiden jalostus on haastava trendi. Nämä ovat “EU-Luomuruokatutkimushanke” eli QLIF tutkimushankkeen keskeisimpiä tuloksia. QLIF-tutkimushankkeessa tutkittiin Luomu- ja alhaisten tuotantopanosten ruoan edistämistä sekä laadun ja turvallisuuden parantamista sekä kustannusten vähentämistä eurooppalaisissa luomu- ja alhaisten tuotantopanosten tuotantoketjuissa. (lisää…)

Julkaisu vauhdittaa luomuruoan terveellisyyskeskustelua

Suomessa on herätty pohtimaan yhä laajemmin ruokavalion merkitystä terveydellemme. Lääketieteessä ja elintarviketeollisuudessa on alettu tutkia ruoka-aineiden terveysvaikutuksia ja toisaalta tavalliset ihmiset ovat alkaneet huolestua yhä teollistuvammasta elintarviketuotannosta sekä ympäristön saastumisesta, joiden seurauksina viime vuosien laajoja ruokaskandaaleja voidaan pitää. Luomunäkökulman keskusteluun tuo Marja Nuoran laatima keskustelupaperi Luomu ja Terveellisyys. (lisää…)

Kymenlaaksoon luomuvalkuaisrehun myyntirengas

Työnimeä Kymen Luomu käyttävä luomuvalkuaisrehun myynti- ja markkinointirengas syntyi keväällä Kymenlaaksoon ja nyt renkaassa on yli 40 luomutilaa koko 2000 hehtaarin sadollaan. Valkuaisrehua viljellään noin 300 hehtaarin alalla. Renkaalla on jo kaksi suurta ostajaa. Mm. härkäpavulle ja herneelle on kysyntää enemmän kuin rengas voi tuottaa.

Riittävän isot myyntierät
– Kun myynnissä on kerralla iso määrä, on ostajakin kiinnostuneempi ja myyjän on mahdollista saada sadosta parempi tarjous. Yleensä ostajalle on hankalinta saada samaa luomukasvia ja varsinkin samaa lajiketta riittävän suuri määrä, sillä yksittäisten viljelijöiden myyntierät saattavat olla hyvin pieniä, kertovat renkaan vetäjät, kouvolalaiset luomuviljelijät Tero Suutari ja Sami Kuoppamäki, jotka saivat valtuudet neuvotella koko renkaan sadosta. (lisää…)

Pro Luomu ry perustettu kehittämään luomualaa

Pro Luomu ry perustettiin 22.3.2011 edistämään Suomen luomualan tavoitteellista kehitystä ja kasvua. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää luomutuotteiden kysynnän ja tarjonnan kohtaamista sekä tunnistaa ja ratkoa ketjun keskeisiä pullonkauloja.

– Pro Luomu ry ryhtyy selvittämään luomualan keskeistä ongelmaa – kysynnän ja tarjonnan kohtaamista yhdessä kaikkien ketjun jäsenten kanssa. Maabrändivaltuuskunnan antama tehtävä yhteistyön lisäämisestä luomun kasvattamiseksi on siis otettu vastaan, Luomualan organisointityöryhmän puheenjohtaja Marja-Riitta Kottila kertoo. (lisää…)

Luomumarkkinoiden arvo 80 miljoonaan euroon vuonna 2010

Luomutuotteiden osuus kotiin ostettujen elintarvikkeiden kokonaisarvosta on nyt 1,2 prosenttia. Luomua osti säännöllisesti 21 prosenttia vuonna 2008 ja jo 29 prosenttia vuonna 2010. Yli puolet ostoista on tuoretuotteita.

Päivittäistavaramyymälöistä supermarket luokkaan kuuluvista myymälöistä ostetaan 42 prosenttia luomusta. Hypermarketteja on Suomessa merkittävästi vähemmän kuin supermarket luokkaan kuuluvia myymälöitä, mutta silti 34 prosenttia luomusta kertyy ostoskärryyn hypermarketeissa. Yhteensä market-kauppojen kautta luomutuotteiden ostojen arvosta kertyy 82 prosenttia. (lisää…)

Tutkimus: helppous tärkeää luomun kulutuksen kasvulle

Uuden tanskalaisen tutkimuksen mukaan helppous on avainsanoja luomumarkkinoiden kasvussa. Ulf Hjelmarin johtama tutkimus teki syvähaastatteluja kotitalouksille ja niistä suurin osa valitsi luomutuotteita, jos niiden ostaminen oli riittävän helppoa ja hinta kohdallaan. Toinen selkeästi erottuva ostajaryhmä piti laatua ja tuotteeseen liittyviä arvoja tärkeämpänä. 

– Tanskassa on 20 vuoden aikana tullut paljon lisää säännöllisesti ja satunnaisesti luomua kuluttavia. Luomun ostaminen on “normalisoitunut” Tanskassa, Hjelmar toteaa. (lisää…)