Luokka: Kauppauutiset

PTY: Pienyritysten tuotteita halutaan kauppoihin lisää

Uusi hanke valmentaa pienyrityksiä käyttämään niin sanottua tuotekorttia, johon kootaan tärkeät tiedot kauppaan pyrkivän tuotteen markkinoinnista. Ruoka-Suomi –teemaryhmä on mukana järjestämässä 16 seminaaria, joiden tavoitteena on helpottaa pienyrityksien tuotteiden pääsyä kauppaan.

 Vuoden 2011 alussa käynnistyi hanke ”Elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina”. Päivittäistavarakauppa ry vastaa hankkeen toteuttamisesta, jonka on suunnitellut yhteistyössä jäsenyrityksiensä sekä Elintarviketeollisuusliiton, MTK:n ja Ruoka-Suomi -teemaryhmän kanssa. Hanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa ja saa tukea maatalousrahastosta. (lisää…)

Luomuruokaa seuraavaan hallitukseen

Näin vaalien viimemetreillä on syytä katsastaa, mitä kaikkea eri puolueet ovat valmiita tekemään suomalaisen ruoan ja erityisesti luomun eteen, mikäli pääsee hallituspuolueeksi. Luomu tullaan hyvin todennäköisesti saamaan seuraavan hallituksen ohjelmaan myös siitä syystä, että se on mainittu hyvin monessa kohtaa kansallisessa ruokastrategiassa. Luomuliitto kysyi puolueilta vaaliteemoista.

Kristilliset puhuvat vanhojen ekologisten perinteiden ja luonnon monimuotoisuuden puolesta haluten säilyttää Suomi GMO-vapaana alueena. He ehdottavat myös parempia tukimuotoja luomumarkkinoiden kehittämiseksi. (lisää…)

Kauppaketjut: luomu on kasvussa

Suuret kauppaketjut kertovat, että luomu on kasvussa. Luomuvalikoimien koko vaihtelee myymälöiden välillä asiakkaiden toiveiden mukaan. Tarjonta on nyt keskittynyt tuoteryhmiin, joissa ei helposti synny suuria volyymejä.

– Vielä vuosi sitten luomun osuus oli meillä valtakunnallisella tasolla, noin 1 prosentti, nyt se on kivunnut meillä jo 2,5 prosenttiin, kertoo Pirjo Hellman Stockmannilta.

Myös K-ruokakauppojen luomutuotteiden myynnissä oli vuonna 2010 havaittavissa selvää kasvua. (lisää…)

Suomalaiset yritykset tyylikkäästi esillä Saksassa Bio Fach -messuilla

Saksan Nürnbergissä 15.-18.2. pideltyillä Bio Fach messuilla suomalaiset luomuelintarvikeyritykset esittäytyivät kansainvälisille markkinoille yhteispohjoismaisella osastolla.

Suomesta messuilla oli mukana kymmenen yritystä. Pohjoismainen yhteistyö jatkui viime vuodesta näyttävällä osastolla ja Uuden pohjoismaisen keittiön ”Ny Nordisk Mat” -teemalla. Osastolla oli osallistuvien yritysten lisäksi viime vuotiseen tapaan ravintola, jossa yritykset  saattoivat tarjota asiakkailleen pohjoismaisen keittön herkkuja tanskalaisen ja ruotsalalisen gourmet-kokin valmistamana. (lisää…)

Ykkösdokumentti Terveys lautasella

TV1:ssä su 27.2.2011 dokumentissa Terveys lautasella selvitetään, syökö länsimainen ihminen itsensä sairaaksi.

WHO on todennut, että syöpään sairastuneiden määrä on kaksinkertaistunut viimeisen 30 vuoden aikana, vaikka tilastoissa huomioidaan väestön ikääntyminen.

Samalla myös lasten leukemiatapaukset ja aivokasvaimet ovat lisääntyneet kahdella prosentilla joka vuosi. WHO on huomannut samanlaista kasvua Parkinsonin ja Alzheimerin taudeissa sekä autoimmuunisairauksissa.

Mikä selittää nämä ongelmat, joita esiintyy lähinnä rikkaissa teollisuusmaissa? (lisää…)

Luomua kehitettävä tuotanto edellä

Luomu nostetaan Maabrändiraportissa keskeisesti esiin osana ympäristöteemaa. Tavoitteeksi asetetaan, että Suomen maataloudesta on puolet luomua vuonna 2030. Perustelut tälle tavoitteelle liittyvät toisaalta kestävän kehityksen ja puhtaan veden teemaan ja elintarvikeketjun kriisiherkkyyteen ja toisaalta kuluttajilta tulevaan kysyntään. Ostopanosten hintojen nousu voi jopa pakottaa luomuun tai luomun kaltaiseen tuotantoon. Mielikuvatasolla luomu istuu loistavasti mielikuvaan suomalaisesta puhtaasta luonnosta – tehotuotanto on luontomielikuvan kanssa ristiriidassa. Raportissa todetaan, että ”Luomutuotannon lisäämisessä kyse on ennen kaikkea suomalaisen maatalouden uuden strategisen suunnan löytämisestä”. (lisää…)

Luomumarkkinat rajussa kasvussa Itävallassa

Luomumarkkinat kasvoivat kohisten Itävallassa vuoden 2010 alkupuoliskolla. Ensimmäisen vuosikolmanneksen aikana luomutuotteita myyntiin 40 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna vastaavana aikana. Myynnin arvolla mitattuna kasvu oli 30 prosenttia.

Itävalta luomun ykköseksi
Itävalta on nyt Euroopan ykkönen luomumaana. Viidennes Itävallan peltoalasta on nyt siirtynyt luomutuotantoon, kun koko EU:ssa keskiarvo on noin 4 prosenttia. Itävalta on näin saavuttanut tavoitteen siirtää 20 prosenttia peltoalasta luomutuotantoon, sanoi maatalous- ja ympäristöministeri Niki Berlakovich.

(lisää…)

Viisi hyvää syytä valita luomuelintarvike -Itävalta

Luomu on nautinto, laatua, eläinten oikeuksia kunnioittavaa, gm-vapaata, ympäristönsuojelua

Luomu on nautinto
Kuka valmistaa ruokaa luomuelintarvikkeista, saa nauttia parhaista mauista. Yhä enemmän huippukokkeja siirtyy käyttämään luomua ja hemmottelemaan asiakkaitaan vertaansa vailla olevilla luomunautinnoilla.  (lisää…)

Suomibrändi: Järvet juotaviksi ja luomua pöytään

Suomen maatalouden ensisijaiseksi kehittämisstrategiaksi tulisi valita luonnonmukainen maa- ja elintarviketalous. Tavoitteena on, että puolet maataloudesta olisi luomutuotantoa vuoteen 2030 mennessä. Näin esittää Jorma Ollilan johtama Suomibrändi-valtuuskunta.

Ulkoministeri Stubbin vuonna 2008 asettaman maabrändi-valtuuskunnan tehtävänä oli luoda strategia, joka saa maailman kääntymään Suomen puoleen entistä useammin ja tehokkaammin. (lisää…)