Luokka: Tutkimukset

Luomua ostettiin 10 prosenttia edellisvuotta enemmän vuonna 2007

Suomalaiset ostivat luomutuotteita 10 prosenttia enemmän vuonna 2007 kuin edellisenä vuonna. Elintarvikkeiden kokonaisostot kasvoivat vajaa 2 %, ilmenee Nielsenin Kuluttajapaneelista.

Luomutuotteiden myynti on kasvanut eniten päivittäistavarakaupassa, jonka osuus luomumyynnistä on kasvanut noin kaksi prosenttia. Luomun erikoiskauppojen ja suoramyynnin kautta myyntiin16 prosenttia koko luomutuotteista vuonna 2007. (lisää…)

Sveitsiläistutkimus: Luomussa hyvät sadot pienin panoksin ja viljavuutta hoitaen

Sveitsissä tehdyssä eri viljelymenetelmiä vertailevassa pitkäaikaistutkimuksessa luomuviljelyssä saatiin 80 % satotaso 50 % pienemmällä ravinteiden lisäyksellä. Keinotekoisia väkilannoitteita ja torjunta-aineita ei käytetty lainkaan.

Luomuviljelyssä energian tarve on kokonaisuutena tavanomaista pienempi. Lannoitukseen ja kasvinsuojelun energiantarve oli luomuviljelyssä 50 % tavanomaista pienempi pinta-alaa kohti. Koneiden valmistuksen ja koneiden käytön aiheuttama polttoaineiden tarve oli 15 % suurempi. (lisää…)

Kasviuutteet synteettisia parempia lihajalosteiden lisäaineita

Greipinsiemenuute ja männynkuoriuute lisäaineina keitetyissä lihavalmisteissa estävät synteettisiä tehokkaammin härskiintymistä ja mikrobien kasvua, ilmenee Ohion yliopiston tutkimuksista.

Luontaisia hapettumisen ja mikrobien kasvun estoaineet ovat turvallisempia vaihtoehtoja synteettisille säilöntäaineille, kuten butyylihydroksianisolille (BHA, E320) ja butyylihydroksitolueenille (BHT, E321). (lisää…)

Ruoan lisäaineet haitallisia hermosoluille

Keinotekoinen makeutusaine aspartaamin, aromivahvenne mononatriumglutamaatin sekä eräiden väriaineiden yhdistelmät vaurioittavat hermosoluja. Yhteisvaikutus oli 4-7-kertainen verrattuna yksinään käyttöön verrattuna. Lisäaineet voivat olla osasyynä lasten käyttäytymishäiriöihin, kuten keskittymisvaikeuksiin ja yliaktiivisuuteen. Lisäaineiden yhteisvaikutusta tutkittiin Liverpoolin yliopistosta hiirillä. Tutkimuksessa käytetty annostus vastasi lasten saamia määriä tavallisista välipaloista ja virvoitusjuomista. (lisää…)

Ruuan lisäaineet haitallisia hermosoluille

Lisäaineiden yhteisvaikutustutkimus Liverpoolin yliopistosta hiirillä. Annostus vastasi lasten saamia määriä tavallisista välipaloista ja virvoitusjuomista.
Keinotekoinen makeutusaine aspartaamin, aromivahvenne mononatriumglutamaatin sekä eräiden väriaineiden yhdistelmät vaurioittavat hermosoluja.
Yhteisvaikutus oli 4-7-kertainen verrattuna yksinään käyttöön verrattuna. (lisää…)

Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista

Tutkimuksen tavoitteena oli hankkia kuluttajalähtöisen tuotekehityksen ja markkinoinnin kannalta hyödyllistä tietoa luomutuotteiden ja erityisesti jalostettujen luomutuotteiden hyväksyttävyyteen vaikuttavista tekijöistä. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin sitä, mitä uskomuksia ja mielleyhtymiä kuluttajat liittävät erityisesti jalostettuihin luomutuotteisiin ja mitkä tekijät estävät tai edistävät näiden tuotteiden hyväksyttävyyttä. Aineisto kerättiin ryhmäkeskusteluilla. (lisää…)

Lähiruoan markkinointi vähittäiskauppoihin, suurkeittiöihin ja maaseutumatkailuyrityksiin

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lähiruokatoiminnalla voidaan edistää elintarvikealan maaseutuyritysten kilpailukykyä ja menestymistä. Lähiruoalla tarkoitetaan ruoantuotantoa ja -kulutusta, joka käyttää oman alueensa raaka-aineita ja tuotantopanoksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin lähiruoan markkinointimahdollisuuksia vähittäiskaupassa, suurkeittiöissä ja maaseutumatkailussa. Aineisto kerättiin haastattelemalla henkilöitä, jotka olivat pienten maaseutuyritysten ja eri markkinointikanavien edustajia. (lisää…)

Lähiruoan markkinointi vähittäiskauppoihin, suurkeittiöihin ja maaseutumatkailuyrityksiin

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lähiruokatoiminnalla voidaan edistää elintarvikealan maaseutuyritysten kilpailukykyä ja menestymistä. Lähiruoalla tarkoitetaan ruoantuotantoa ja -kulutusta, joka käyttää oman alueensa raaka-aineita ja tuotantopanoksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin lähiruoan markkinointimahdollisuuksia vähittäiskaupassa, suurkeittiöissä ja maaseutumatkailussa. Aineisto kerättiin haastattelemalla henkilöitä, jotka olivat pienten maaseutuyritysten ja eri markkinointikanavien edustajia. (lisää…)