Antaisinko kasvoni luomulle?

kasvot_160Luomubrändi on paitsi maanläheinen, myös ihmisläheinen. Luomukuluttajaa kiinnostaa, missä ja kuinka hänen ruokansa on tuotettu, joten usein luomuyrittäjä on valmis raottamaan verhoa tekemisen taakse, esittelemään tuotantoaan, tilojaan ja jopa itseään.

Oletko pohtinut, että millainen on luomubrändin arkkityyppi? Kun minä suljen silmäni ja kuvittelen geneeristä luomubrändiä, silmissä näkyy mullanruskean ja kaarnan sävyjä, keväänvihreää ja ehkä hieman oranssia. Maanläheistä, luonnollista ja hillittyä.kasvot_600

Luomubrändit ovat usein tiiviisti sidoksissa tuottajaan ja heidän konkreettiseen tekemiseensä. Monet luomuyrittäjät ovat antaneet yritykselleen omat kasvonsa, ja se on kieltämättä tehokas keino tuoda brändiin aitoutta ja henkilökohtaisuutta.

Omien kasvojensa luovuttaminen yrityksen käyttöön on suuri päätös. Ostajalle se on vahva merkki siitä, että uskot tuotteeseesi ja seisot tekemisesi takana henkilökohtaisesti. Toisaalta, jos ja kun aiot viestiä yrityksesi edustajana verkossa, yleisösi on moninkertaisesti laajempi kuin asiakaskuntasi.

Yrittäjänä tulet saamaan palautetta, joskus tulikivenkatkuistakin, ja sen käsittely saattaa olla helpompaa, jos se ei vaikuta kohdistuvan sinuun itseesi. Lisäksi markkinointi vaatii tietynlaista toitottamista, tuotteidensa kehumista ja numeron tekemistä. Monelle meistä suomalaisista on helpompaa markkinoida selkeästi itsestään erillään olevaa yritystä.

Koska luomu- ja lähiruoassa kuluttajaa kiinnostavat nimenomaan ruoan alkuperä, ”behind the scenes” –tyyppiset kertomukset, kuvat ja päivitykset ovat asiakkaille mieluista luettavaa ja rakentavat luottamusta brändiisi. Itseään ei ehkä siis ole mahdollista piilottaa kokonaan, mutta luomubrändin voi rakentaa myös muunlaisille mielikuville kuin tuottajan henkilöön tukeutuen.

Kannattaa siis varautua kertomaan tekemisestä ainakin jonkin verran, mutta ei liian henkilökohtaisella tasolla. Itsellesi sopiva taso löytyy helposti pienellä pohdinnalla ja rajanvedolla, mutta asia kannattaa miettiä jo valmiiksi, ennen suurempiin markkinointitoimenpiteisiin ryhtymistä.

Kirjoittaja: Laura Browne

Tämä artikkeli on osa Kasvot luomulle -hankkeessa julkistettuja materiaaleja. Kaikista markkinoinnin suunnittelun materiaaleista on tehty kooste ja kaikista Kasvot luomulle -materiaaleista laaja listaus.

Aineiston tuottamiseen on saatu tukea Hämeen ELY-keskukselta EU:n maaseuturahastosta.