Asiasanat: kauppa

Uusi EU- luomumerkki valittu

EU:n luomutuotteille on nyt valittu uusi tunnus. EU:n komission järjestämän suunnittelukilpailun voitti Euro-lehti. Euro-lehti tunnuksessa valkoiset EU-tähdet muodostavat lehden muotoisen kuvion vihreällä taustalla. Merkillä lähetetään kaksi viestiä: luonto ja Eurooppa. (lisää…)

Ensimmäinen gm-vapaa-logo on myönnetty Saksassa

Ohne-GentechnikEnsimmäinen gm-vapaa-merkki on myönnetty Schwäbisch Hall Viljelijä- yhdistykselle Saksassa. Gm-vapaa-merkin käyttöönotosta päätettiin Saksassa viime keväänä. Merkin käyttöoikeuden myöntää ilmaiseksi Saksan maatalous- ja kuluttajansuojaministeriö. Hakemuksia uuden gm-vapaa- merkin käyttämisestä on ministeriöön tullut jo runsaasti. (lisää…)

KRAV-merkitty liha takaisin kauppojen hyllyille Ruotsissa

KRAV-merkitty luomuliha on ilmestynyt Ruotsissa syyskuun alussa myös osuuskauppa Coop:in Änglamark-tuotemerkkituotteisiin. Suurin teurastamo Scan luopui äkillisesti KRAV-merkin käytöstä luomulihassa vuoden 2008 syksyllä. Scan perusteli päästöstään sillä, ettei halua pitää erillään KRAV-merkittyä ja EU-merkittyä luomulihaa. (lisää…)

Tanskalainen Irma-ketju saavutti maailmanennätyksen luomumyynnissä

Tanskalainen elintarvikeketju Irma saavutti syksyn luomukampanjaviikolla luomuelintavikkeiden myynnin maailmanennätyksen. Viikon luomumyynti oli koko elintarvikemyynnistä 34,3 prosenttia. Kööpenhaminan Kristianhavnen myymälässä luomua myyntiin peräti 55,2 prosenttia koko elintarvikemyynnistä. Tämä on suurin luomumyynnin osuus, joka on missään kirjattu tavanomaisten elintarvikeketjujen osalla. (lisää…)

Lähes puolet kuluttajista aikoo ostaa enemmän luomuruokaa

Kuluttajien kiinnostus ostaa luomuruokaa on tutkimuksen mukaan säilyttänyt viime vuonna saavutetun korkean tason: 44 prosenttia vastaajista ilmoitti lisäävänsä luomutuotteiden käyttöä. Varsinkin luomuelintarvikkeiden säännölliset käyttäjät ovat yhä innokkaampia lisäämään luomun osuutta ostoskorissaan. Heistä peräti 76 prosenttia aikoo lisätä luomun käyttöä. Vastaava luku vuonna 2008 oli 70 prosenttia.

Ruokatiedon Luomutiedotuksen tilaama seurantatutkimus osoittaa, että luonnonmukaiseen tuotantoon suhtaudutaan suhtaudutaan myönteisesti, mutta ilman itselle sopivaa tuotetta positiivinen suhtautuminen ei muutu ostoiksi. Tuote valitaan vasta kokeilujen kautta. (lisää…)