Asiasanat: kauppa

Luomumarkkinat kasvoivat 10 prosenttia Saksassa vuonna 2008

Luomumarkkinoiden kasvu Saksassa jatkui hidastuen vuonna 2008. Markkinoiden arvo kasvoi vuona 2008 10 prosenttia vuodesta 2007. Nämä tulokset käyvät selville vuosittain tehtävästä tutkimuksesta luomumarkkinoiden kehityksestä. Tutkimuksen ovat tehneet Markus Rippin Agromilagro-yrityksestä ja professori Ulrich Hammin Kasselin yliopistosta. (lisää…)

Mistä ruoka tulee -multimediamateriaali ruuantuotannon kestävyydestä

Ruuan tie pellolta pöytään vaikuttaa paljon elämäämme ja ympäristöömme. Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti on julkaissut Mistä ruoka tulee –verkkosivut, joiden avulla aiheen niin paikallisista kuin maailmanlaajuisistakin ulottuvuuksista saa kiinni hauskasti ja monipuolisesti. Yleisempää elintarviketuotantoa ja kestävää kehitystä koskevaa asiaa löytyy ”Ruoka ja kestävyys” –osasta. Kansainvälistä tutkimustietoa on koottu helppotajuisiksi ja napakoiksi artikkeleiksi. Lisäksi on haastateltu asiantuntijoita Eviran pääjohtaja Jaana Husu-Kalliosta agroekologian professori Juha Heleniukseen.

(lisää…)

Luomuaurinko loistaa 2 500 luomutuotteessa

Valvotusta luomutuotannosta kertova vihreä aurinkomerkki löytyy 2 472 Suomessa myytävästä luomutuotteesta. Lähes puolet tuotteista on kasviksia ja kolmannes viljatuotteita.- Suomessa alle kymmenesosa luomutuotteista on eläintuotteita kuten maitoa, lihaa ja kanamunia. Kuluttajat toivovat uusia tuotteita juuri näihin tuoteryhmiin. Esimerkiksi paljon kysyttyä luomubroileria tai -kalaa ei Suomessa ole lainkaan saatavilla, kertoo Finfood – Suomen Ruokatieto ry luomuyksikön johtaja Sampsa Heinonen. (lisää…)

Tanska maailmanmestari luomutuotteiden markkinoinnissa

Tanska on luomuelintarvikkeiden markkinoinnin maailmanmestari. Tanskalaiset ostivat luomuelintarvikkeita 106 euroa asukasta kohti vuonna 2008. Luomumarkkinoiden kasvun salaisuuksista kertoi markkinointikonsultti Gitte Hvoldal Organic Denmark-järjestöstä Luomupäivillä Tampereella maaliskuun lopulla. (lisää…)

Luonnollinen suosituin uusien tuotteiden markkinointiviesti

Luonnollinen oli suosituin uusien tuotteiden markkinointiväittämä uusille elintarvikkeille ja juomille maailmanlaajuisesti vuonna 2008. Asiaa on tutkinut markkinatutkimuslaitos Mintel, jonka mukaan kokonaisvaltainen ja puhdas tulivat terveellisen syömisen uusiksi ihanteiksi. (lisää…)

Luomun ostokiinnostus korkeammalla kuin koskaan

Luomun ostokiinnostus on korkealla ja asiakkaat ovat halukkaita lisäämään luomutuotteiden kulutusta, mikäli tuotteiden saatavuus on helppoa. Tämä käy ilmi Finfood – Suomen Ruokatieto ry:n luomuyksikön tilaaman seurantatutkimuksen tuloksista. (lisää…)

Ferraran kaupunki malli Euroopalle hyvästä kouluruoasta

Koulujen ruokapalvelut Ferraran kaupungissa olivat opiskelun kohteena, kun joukko ruokapalvelun ammattilaisia seitsemästä EU-maasta vieraili seudulla. osanottajien joukossa oli sekä johtajia että teknisiä asiantuntijoita jäsenvaltioiden hallituksista ja paikallisviranomaisia. (lisää…)