Asiasanat: kauppa

Elintarvikeketju ja kuluttajat tukevat luomuun siirtymistä Tanskassa

Asiakkaat, jotka ostivat luomutuotteita SuperBrugsen –elintarvikeketjusta 14.5.2008, tukivat samalla luomutuotantoon siirtymistä maatiloilla. SuperBrugsen-ketju lahjoitti kyseisen päivän luomutuotteista samansa voiton noin 50 000 euroa käytettäväksi maatilojen siirtymisedellytysten selvittämiseen ja neuvontaan tilatasolla. Myynti ja lahjoitettava summa kasvoivat 19 prosentilla edellisvuodesta. (lisää…)

EU:n luomutiedotuskampanja käynnistyi – Luomu Hyvää luonnolle Hyvää sinulle

 EU Komissio on käynnistänyt EU:n laajuisen luomun edistämiskampanjan maatalousnäyttelyssä Belgiassa heinäkuun lopulla. Kampanjan pääiskulause on Luomu Hyvää luonnolle  hyvää sinulle. Kampanjan tavoitteena on viestittää kuluttajille luomutuotannon ja luomuelintarvikkeiden erityispiirteistä ja eduista. Kampanja on suunnattu vahvimmin lapsiin ja nuoriin, joiden vastuulla on huolehtia luomuajattelusta tulevaisuudessa. (lisää…)

EU-kampanja: Luomu hyvää luonnolle hyvää sinulle

EU-Komissio käynnisti luomutiedotuskampanjan heinäkuussa 2008. Kampanjan tarkoitus on kertoa jäsenmaiden kuluttajille luomusta.

Alla on listattu iskulauseet ja avainviestit, joilla EU:n luomun edistämiskampanjaa välitetään. Käytä vapaasti tätä sisältöä luodaksesi omat edistämismateriaalisi. (lisää…)

Luomuruokatavoite 90 % Kööpenhaminassa vuoteen 2015 mennessä

Kööpenhaminan kaupungissa on päätetty asettaa luomuruokatavoite 90 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. Vuonna 2007 Kööpenhaminan kaupungin ruokaloissa syötiin keskimäärin 51 prosenttia luomuelintarvikkeita. Kaupungin kouluissa luomuruuan osuus oli 62 prosenttia ja hoitokodeissa ja urheilukenttien ja –hallien ruokaloissa 19 prosenttia. (lisää…)

Ilmastoneutraalit T-paidat markkinoille Sveitsissä

Coop toi markkinoille kasvihuonekaasujen päästöjen osalta neutraalit T-paidat Sveitsin markkinoille huhtikuussa 2008. 80 000 T-paidan erä on ensimmäinen vaihe kauppaketjun tavoitetta muuttaa kaikki Naturaline- tekstiilit CO2-neutraaleiksi vuoden 2012 loppuun mennessä. (lisää…)

Coop: Hiilineutraalit T-paidat markkinoille Sveitsissä

Coop toi markkinoille kasvihuonekaasujen päästöjen osalta neutraalit T-paidat Sveitsin markkinoille huhtikuussa 2008. 80 000 T-paidan erä on ensimmäinen vaihe kauppaketjun tavoitetta muuttaa kaikki Naturaline- tekstiilit CO2-neutraaleiksi vuoden 2012 loppuun mennessä. (lisää…)

ICA-ketjulle uusi luomutavaramerkki Ruotsissa

Elintarvikeketju ICA on ottanut käyttöön uusitun luomutuotteiden tavaramerkkin I love eco eli Rakastan luomua! Julkistaminen tapahtui näyttävästi. Eri myymälöissä oli runsaasti viljelijöitä esittelemässä luomutuotteita ja lehdissä oli suuria lehtimainoksia. I love eco korvaa ketjun vanhan luomumerkin ICA Ekologiskt eli ICA Luomua. (lisää…)

Ympäristö ja terveellisyys vahvat ruokatrendit Euroopan julkisen sektorin keittiöissä

 Julkisten ruokahankintojen suuntaaminen terveellisiin ja kestäviin tuotteisiin edistää koko yhteisön pyrkimystä kohti kestäviä ratkaisuja, sanoi professori Carola Strassner Muensterin korkeakoulusta Saksasta. Merkittävin eurooppalainen ravitsemusalalla vallitseva trendi on kouluruokailun kehittäminen.

Ruokatrendien toimijat voidaan jakaa kolmeen ryhmään: Tuotelähtöisiä ovat mm luomu ja reilun kaupan tuotteet. Käyttäjävetoisia ovat mm julkiset toimijat kuten koulut, sairaalat ja työpaikat. Markkinasuuntautuneita ovat mm yksityiset ruokapalvelutoimijat. (lisää…)