Asiasanat: kauppa

Ruoasta jo 75 prosenttia luomua Kööpenhaminan ruokaloissa

Kööpenhaminan ruokaloiden ruoasta jo 75 prosenttia on luomua vuoden 2011 loppuun mennessä, kertoi tanskalainen Anya Hultberg Ekocentrian järjestämässä lähiruokaseminaarissa lokakuun alussa. Tavoitteena on nostaa luomuruoan osuus 90 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä.

Luomutavoitteiden saavuttamisessa on edetty hyvin, kertoi Hultberg. Vuonna 2009 Kööpenhaminan ruokaloiden ruoasta 60 prosenttia oli luomua. (lisää…)

Luomuviikko: Luomu esille!

Lokakuun ensimmäisellä viikolla yritykset ja järjestöt nostavat luomua esille. Luomuliitto koordinoi Luomuviikkoa toista kertaa.

– Luomusta on tullut arkipäivää. Tänä vuonna luomusta on puhuttu erityisen paljon ja sen edistäminen on kirjattu selkeästi muun muassa hallitusohjelmaan, toteaa Luomuliiton puheenjohtaja Jaakko Nuutila.

– Kaupat ovat tänä vuonna nostaneet luomutuotteita entistä paremmin esille ja laajentaneet valikoimiaan. Tämä näkyy heillä selkeästi myös myynnin kasvuna, kertoo Nuutila. (lisää…)

Luomu esille kaupoissa

S-ryhmässä luomutuotteiden myynnin kasvu hipoo kaksinkertaistumista. Stockmannilta ja Keskolta kerrotaan luomuvalikoiman selkeästä kasvusta. Miten kaupoissa nostetaan luomua esille Luomuviikolla?

(lisää…)

Juustoportti ja Juvan Luomu yhteistyöhön

Juustoportti Oy Jalasjärveltä ja Juvan Luomu Oy Juvalta ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen suomalaisen luomumaidon jalostamisesta, markkinoinnista ja myynnistä.
Yhteistyösopimus Juustoportti Oy:n ja Juvan Luomu Oy:n välillä tulee takaamaan Suomen luomumaitomarkkinoille korkealaatuisia suomalaisia luomumaitotuotteita tunnetun Juustoportti-tavaramerkin alla. Tuotteisto tulee kattamaan tuoretuotteet, hapanmaitotuotteet sekä tuoreet että kellaroidut juustot. Asiakkaina ovat sekä päivittäistavaraketjut että suurkeittiöt ja tukut. (lisää…)

Tutkimukset kertovat luomun vahvuuksista

Turvallisuus, ekologisuus, eettisyys ja terveellisyys ovat luomun valtteja. Monien mielestä luomu myös maistuu tavanomaista paremmalle, mutta tämä on jäänyt tutkimukselta todistamatta.

Jaakko Nuutila tekee väitöskirjaa luomun ylivoimatekijöistä. Hän on käynyt läpi suuren joukon viime vuosina tehtyjä luomuun liittyviä tutkimuksia. Tutkimuksista selviää mitä ominaisuuksia kuluttajat liittävät luomuun. Näiden ominaisuuksien tunnistamisen jälkeen Nuutila on selvittänyt, mitä tutkimukset kertovat niiden toteutumisesta luomussa. (lisää…)

QLIF tutkimushanke paransi luomuruoan laatua ja turvallisuutta

Luomuruoan laatu on korkea ja vastaa eurooppalaisten kuluttajien odotuksia, luomuruoka on turvallista käyttää ja luomuelintarvikkeiden jalostus on haastava trendi. Nämä ovat “EU-Luomuruokatutkimushanke” eli QLIF tutkimushankkeen keskeisimpiä tuloksia. QLIF-tutkimushankkeessa tutkittiin Luomu- ja alhaisten tuotantopanosten ruoan edistämistä sekä laadun ja turvallisuuden parantamista sekä kustannusten vähentämistä eurooppalaisissa luomu- ja alhaisten tuotantopanosten tuotantoketjuissa. (lisää…)

Julkaisu vauhdittaa luomuruoan terveellisyyskeskustelua

Suomessa on herätty pohtimaan yhä laajemmin ruokavalion merkitystä terveydellemme. Lääketieteessä ja elintarviketeollisuudessa on alettu tutkia ruoka-aineiden terveysvaikutuksia ja toisaalta tavalliset ihmiset ovat alkaneet huolestua yhä teollistuvammasta elintarviketuotannosta sekä ympäristön saastumisesta, joiden seurauksina viime vuosien laajoja ruokaskandaaleja voidaan pitää. Luomunäkökulman keskusteluun tuo Marja Nuoran laatima keskustelupaperi Luomu ja Terveellisyys. (lisää…)

Luomun lumoa lapsenmielisille

Lapset luomun lumoissa on helsinkiläisen Steinerpäiväkoti Aurinkoisen julkaisema luomu- ja kasviskeittokirja. Kirja sisältää 32 ihastuttavaa ja hauskasti nimettyä reseptiä, jotka on suunnattu lapsiperheille. Ruoat ovat lasten testaamia ja heille maistuvia. (lisää…)

Kymenlaaksoon luomuvalkuaisrehun myyntirengas

Työnimeä Kymen Luomu käyttävä luomuvalkuaisrehun myynti- ja markkinointirengas syntyi keväällä Kymenlaaksoon ja nyt renkaassa on yli 40 luomutilaa koko 2000 hehtaarin sadollaan. Valkuaisrehua viljellään noin 300 hehtaarin alalla. Renkaalla on jo kaksi suurta ostajaa. Mm. härkäpavulle ja herneelle on kysyntää enemmän kuin rengas voi tuottaa.

Riittävän isot myyntierät
– Kun myynnissä on kerralla iso määrä, on ostajakin kiinnostuneempi ja myyjän on mahdollista saada sadosta parempi tarjous. Yleensä ostajalle on hankalinta saada samaa luomukasvia ja varsinkin samaa lajiketta riittävän suuri määrä, sillä yksittäisten viljelijöiden myyntierät saattavat olla hyvin pieniä, kertovat renkaan vetäjät, kouvolalaiset luomuviljelijät Tero Suutari ja Sami Kuoppamäki, jotka saivat valtuudet neuvotella koko renkaan sadosta. (lisää…)