Asiasanat: kauppa

Viisi hyvää syytä valita luomuelintarvike -Itävalta

Luomu on nautinto, laatua, eläinten oikeuksia kunnioittavaa, gm-vapaata, ympäristönsuojelua

Luomu on nautinto
Kuka valmistaa ruokaa luomuelintarvikkeista, saa nauttia parhaista mauista. Yhä enemmän huippukokkeja siirtyy käyttämään luomua ja hemmottelemaan asiakkaitaan vertaansa vailla olevilla luomunautinnoilla.  (lisää…)

Suomibrändi: Järvet juotaviksi ja luomua pöytään

Suomen maatalouden ensisijaiseksi kehittämisstrategiaksi tulisi valita luonnonmukainen maa- ja elintarviketalous. Tavoitteena on, että puolet maataloudesta olisi luomutuotantoa vuoteen 2030 mennessä. Näin esittää Jorma Ollilan johtama Suomibrändi-valtuuskunta.

Ulkoministeri Stubbin vuonna 2008 asettaman maabrändi-valtuuskunnan tehtävänä oli luoda strategia, joka saa maailman kääntymään Suomen puoleen entistä useammin ja tehokkaammin. (lisää…)

Jaakko Nuutila Luomuliiton puheenjohtajaksi

Jaakko Nuutila

Luomuliiton syyskokous valitsi lauantaina Kouvolassa Luomuliiton uudeksi puheenjohtajaksi 2011 -2013 Jaakko Nuutilan, joka on tunnettu luomun edistäjä. Nuutila on aiemmin toiminut muun muassa Suomen Ruokatieto ry:n puheenjohtajana, MTK:n ruokakulttuuriasiamiehenä ja Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelman ideoijana ja puhemiehenä.

– Luomuruoka on laadukasta ja terveellistä, toteaa myös Keittiömestariliiton puheenjohtajana ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnassa toiminut Nuutila. (lisää…)

Kuluttajat valitsivat luomua lamasta huolimatta

Luomuelintarvikkeiden ostot pysyivät vuonna 2009 edellisvuoden tasolla. Luomutuoteryhmistä eniten kasvoivat rasvojen sekä hedelmien sekä marjojen ostot.

Luomueläintuotteet nousivat kasvun kärkiviisikkoon. Kananmunien ostot kasvoivat 7 prosentilla. Kaikista kananmunista jo 8,4 % ostettiin luomuna. Luomulihan ostojen arvo kasvoi puolestaan 5 prosentilla. Luomuliha meni ostoskärryyn useimmin irtotuotteena. Luomuirtolihan osuus nousi 3,5 prosenttiin irtolihan kokonaisostoista. (lisää…)

Itävallassa luomutuotteille ympäristömerkintä

Luomututkimuslaitos FiBL on yhteistyössä itävaltalaisen päivittäistavarakauppaketju Hofer AG:n kanssa tutkinut ketjun Zurück zum Ursprung- tuotemerkillä markkinoitavien luomutuotteiden ympäristövaikutuksia verrattuna tavanomaisiin tuotteisiin.

Aluksi verrattiin tavanomaisten ja luomutuotteiden hiilijalanjälkiä malleilla, jotka kattavat koko arvoketjun tuotannosta päivittäiskauppaan. Luomutuotteilla todettiin olevan merkittävästi pienempi hiilijalanjälki kuin vastaavilla tavanomaisilla tuotteilla. Projekti saikin viime vuonna Itävallan Ilmastonsuojelupalkinnon. (lisää…)

KRAV-merkki suosituin laatumerkintä Ruotsissa

Luomuvalvontajärjestö KRAV julkaisi lokakuun lopussa kuluttajatutkimuslaitos Sifolla teettämänsä tutkimuksen. Sen mukaan KRAV-luomumerkin tuntevat lähes kaikki eli 99% vastaajista. Myös yli viidennes ruotsalaisista haluaa ostaa lisää KRAV-merkittyjä luomutuotteita.

Ruotsalaisista 22% ilmoittaa ostavansa luomua niin usein kuin mahdollista ja lisäksi 50% ostaa silloin tällöin. Vain 4% ei osta luomua ollenkaan. Viidennes vastaajista katsoi, että KRAV-merkintä helpottaa tuotteiden valintaa ja joka kymmenes ilmoittaa valitsevansa pääsääntöisesti KRAV-tuotteen. 6% vastaajista kysyy aktiivisesti kaupasta KRAV-tuotteita. (lisää…)

Tanskan luomuvienti ylitti 100 miljoonan euron rajan vuonna 2009

Tanska vie luomuelintarvikkeita enemmän kuin koskaan. Vuonna 2009 luomuviennin arvo ylitti 100 miljoonan euron rajan. Vienti kasvoi 15 prosentilla edellisvuodesta. Luomuvienti on kolminkertaistunut neljässä vuodessa.

Koko luomusektori kasvaa Tanskassa, koska luomuelintarvikkeiden myynti kasvaa myös Tanskan omilla markkinoilla. Tanskalaiset ostavat asukasta kohti eniten luomuelintarvikkeita maailmassa, 132 eurolla vuonna 2008. Luomutuotantoa kasvatetaan määrätietoisesti, uusia tuotteita tuodaan markkinoille ja viennin kasvattamiseen panostetaan. (lisää…)

Tanskan luomumarkkinat kasvoivat 5,7 prosenttia vuonna 2009

Tanskan luomumarkkinat kasvoivat 5,7 prosentilla vuonna 2009 huolimatta talouden yleisestä taantumasta. Eniten kasvoi hedelmien ja vihannesten myynti. Lihan myynti väheni. Markkinoiden arvo oli 657 miljoonaa euroa ja osuus 7 prosenttia Tanskan koko elintarvikemyynnin arvosta vuonna 2009. Tanskan luomumarkkinoilla kasvu on ollut nopeaa, koska vuonna 2006 osuus oli 4 prosenttia. Yksittäisissä tuoteryhmissä luomun osuus on paljon suurempi, esimerkiksi enemmän kuin joka kolmas myyty maitolitra oli luomumaitoa. (lisää…)

Suosikkiluomumainos leviää sosiaalisessa mediassa Tanskassa

Tanskalaiset pyörittävät nyt elinvoimaista luomun markkinointikampanjaa itse. Ammattimaisen mainostoimiston palkkaamisen asemesta Tanskan Luomuyhdistys pyysi tanskalaisia itseään tekemään luomusta kertovia mainosfilmejä omatoimisesti. Kilpailu sai suuren suosion.

Ensimmäisen palkinnon voitti Kenneth Engholmin tekemä filmi Tänk htis eli Ajattele tätä. Filmi on tehty yksinkertaisin piirroskuvin ja selostajana toimii lapsi. Filmi kertoo siitä, miksi meidän tulisi kohdella paremmin eläimiä, ympäristöä ja meitä itseämme. (lisää…)