Asiasanat: kauppa

Suosikkiluomumainos leviää sosiaalisessa mediassa Tanskassa

Tanskalaiset pyörittävät nyt elinvoimaista luomun markkinointikampanjaa itse. Ammattimaisen mainostoimiston palkkaamisen asemesta Tanskan Luomuyhdistys pyysi tanskalaisia itseään tekemään luomusta kertovia mainosfilmejä omatoimisesti. Kilpailu sai suuren suosion.

Ensimmäisen palkinnon voitti Kenneth Engholmin tekemä filmi Tänk htis eli Ajattele tätä. Filmi on tehty yksinkertaisin piirroskuvin ja selostajana toimii lapsi. Filmi kertoo siitä, miksi meidän tulisi kohdella paremmin eläimiä, ympäristöä ja meitä itseämme. (lisää…)

Luomumainosfilmi huippusuosittu Britanniassa

Britannian TV-kanavilla pyörivästä mainosfilmistä on tullut Britanniassa Youtuben eniten katsottu video. Filmi on katsottu jo yli miljoona kertaa. Filmin tarkoitus on saada britit ostamaan luomumaitoa.

Filmin on tuottanut Britannian tunnetuin musiikkivideoiden tuottaja. Luomumeijeri  on mainosfilmin takana. Filmillä neljä nuorta esittävät rap-musiikkia maalaismaisemissa ja maatilalla. Nykymusiikin keinoin esitetty luomuviesti kiinnostaa ihmisiä huippusuosioon asti. (lisää…)

Luomumarkkinoilla 15 prosentin kasvu Itävallassa 2009

Luomuelintarvikkeiden myynti nousi oli 984,5 miljoonaan euroon vuonna 2009 kasvaen noin 15 prosentilla edellisvuodesta. Luomumarkkinat ovat lähteneet voimakkaaseen kasvuun vuoden 2008 hitaan kasvun jälkeen.

Vuoden 2010 alkupuolella myynnin kasvu on jatkunut voimistuen. Eniten kasvaa maidon, jogurtin, juuston ja voin sekä hedelmien ja vihannesten myynti. Luomuelintarvikkeiden myynnin arvon ennakoidaan yltävän vuonna 2010 noin 8 prosenttiin koko elintarvikemyynnin arvosta.   (lisää…)

Hankintarenkaiden suureneminen uhka lähi- ja luomuruoalle

Lähiruoan käyttö on runsaampaa sellaisissa julkisissa ammattikeittiöissä, joissa ateriamäärät ovat pienempiä, osoitti Pohjois-Savossa tehty lähiruokaselvitys. Esimerkiksi Kiuruveden koulukeittiöt käyttivät jopa 58 % paikallisesti tuotettua lähiruokaa, kun Kuopion Aterialla sama luku oli 10 % vuonna 2009. Ulkomaisen tuontiruoan osuus tutkituissa yhdeksässä elintarvikeryhmässä oli Kiuruvedellä noin prosentin luokkaa, kun taas ulkomaisen ruoan osuus Suonenjoella, Juankoskella ja Kuopiossa oli kaikissa lähes 20 %. (lisää…)

Portaat luomuun uutiskirje 6/2010 ilmestynyt

Portaat luomuun uutiskirje nro 6/2010 sisältää uutisia Portaat luomuun -keittiöiden suosion rieppaasta kasvusta, kyselystä luomumaitokyselyn tuloksia ammattikeittiöille ja tietoa uusista materiaaleista.  (lisää…)

Luomuportaille noussut jo yli 400 keittiötä

Ammattikeittiöt käyttävät entistä enemmän luomutuotteita. Tämä näkyy Portaat luomuun- ohjelman suosiona, sillä mukana on jo 438 keittiötä.  500 keittiön rajan odotetaan rikkoutuvan vuoden loppuun mennessä. (lisää…)

Vuoden ATERIAteko 2010 ‐kilpailun voittajaksi Espoo Catering

Vuoden ATERIAteko 2010 kilpailun voittajaksi on valittu Espoo Catering. Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelma (Sre) lanseerasi vuonna 2009 ATERIAteko‐kilpailun, jossa etsitään julkisen sektorin ammattikeittiötä, jossa on kehitty ja toteuttu kestävää kehitystä esimerkillisesti valtioneuvoston kestävän kehityksen periaatepäätöksen (VNP 04/2009) mukaisesti. (lisää…)

Elintarvikeyritysten hakupalvelu aitojamakuja.fi on uudistunut

Uudistuneella Aitojamakuja.fi -sivustolla käyttäjä valitsee heti etusivulla haluaako hän jatkaa kuluttaja- vai ammattikeittiöpuolelle. Valinnan jälkeen avautuu varsinainen yritysten hakupalvelu. Hakupalvelun lisäksi molemmille sivustoille on koottu erityisesti kyseistä ryhmää ajatellen teemaan liittyvää lisätietoa ja linkkejä. Palvelusta löytyy nyt 175 luomutuoteyritystä. (lisää…)