Asiasanat: kestävä kehitys

Maan kasvukunnon hoito ilmastoviisauden ytimessä

 

Hyvässä kasvukunnossa olevalla pellolla maan rakenne on hyvä ja tuotantopanosten kuten ravinteiden hyötysuhteet muodostuvat hyviksi. Multavuuden säilyttäminen ja jopa lisääminen ovat mahdollisia. OSMO-Osaamista maan kasvukunnon hoitoon -hankkeen vetäjä Jukka Rajala esittelee seuraavassa OSMO-hanketta, tilakokeissa tehtyjä havaintoja ja tuloksia sekä antaa vinkkejä maan kasvukunnon ja multavuuden parempaan hoitoon. (lisää…)

OSMO-hanke Euroopan yhteisellä asialla

Äskettäin julkaistussa EASACin (European Science Advice Council) raportissa ollaan huolissaan Euroopan maaperän kestävyydestä. Ruralia-instituutissa ollaan pyritty vastaamaan EASACin esittämiin haasteisiin jo vuodesta 2015 alkaen OSMO – Osaamista ja työkaluja resurssitehokkaaseen maan kasvukunnon hoitoon yhteistyöllä -hankkeella. (lisää…)

Ympäristöystävällisimmäksi maatilaksi Tuomas ja Iiris Mattilan tila

WWF:n järjestämän Itämeren ympäristöystävällisin viljelijä -kilpailun kansallisen osuuden on voittanut Kilpiän tila Pusulassa Uudellamaalla. 75 hehtaarin luomutilaa hoitavat Tuomas ja Iiris Mattila, jotka muiden viljelijöiden tavoin taistelevat parhaillaan alkukesän poikkeuksellista kuivuutta vastaan. Mattilat ovat onnistuneet vähentämään kuivuuden aiheuttamia haittoja keinoilla, jotka ovat myös Itämeri-ystävällisiä. (lisää…)

Itämeren ympäristöystävällisin viljelijäkilpailun voitto Suomeen

Eerola2Hyvinkääläiset Markus Eerola ja Minna Sakki-Eerola on valittu Itämeren alueen ympäristöystävällisimmiksi viljelijöiksi. Eerola ja Sakki-Eerola, jotka palkittiin jo kesällä Suomen ympäristöystävällisimpinä viljelijöinä, vastaanottivat WWF:n jakaman kansainvälisen palkinnon tänään Saksan Stralsundissa. Palkinnon myöntämisen perusteena oli, että Eerolan ja Sakki-Eerolan maatilalla luontoa ja Itämerta suojellaan kokonaisvaltaisesti. Tila siirtyi luomutuotantoon vuonna 2010. (lisää…)

Coop Sveitsi: Luomu kestävyyden veturi ruokakaupassa

logo_naturaplanSveitsissä luomutuotteita myytiin 1,8 miljardin euron arvosta vuonna 2013. Asukasta kohti sveitsiläiset ostavat eniten luomutuotteita maailmassa 220 eurolla vuodessa. Osuuskauppa Coop myy noin puolet Sveitsin luomuelintarvikkeista 940 miljoonalla eurolla. Kasvua edellisvuodesta oli 15 prosenttia. Tärkeä tekijä Sveitsin johtoasemaan luomuelintarvikkeiden kulutuksessa on kauppaketjun aktiivinen luomumyynnin ja –tuotannon kehittäminen. (lisää…)

Mainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja

Coop teko 157 väärät vihanneksetVastuullisesti toimivat yritykset siirtyvät mainonnassa kertomaan yrityksen teoista kestävyyden edistämiseksi. Sveitsin osuuskauppaketjun mainonnassa on siirrytty tyhjien sanojen asemesta kertomaan teoista kestävyyden hyväksi. TV-mainonta, myymälämainonta ja mainokset välittävät nykyisin viestiä yrityksen teoista eikä vain tyhjiä sanoja. Mainonnan uudistaminen on osa yrityksen strategiaa kestävän kehityksen edistämiseksi. (lisää…)

Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena

Coop lähiluomua 1 Lähi-Luomu-merkinnällä varustetut luomutuotteet ovat nouseva trendi Sveitsissä. Sveitsin Coop toi Lähi-Luomu-tuotteet markkinoille jo vuonna 2004.
Lähi-Luomuna myydään sekä tuoretuotteita että jalosteita.
(lisää…)

Sveitsin Coop: Tekoja sanojen asemesta kestävyyden ja luomun edistämisessä

Coop Tekoja yleisnäkymäSveitsiläinen osuuskauppa COOP on arvioitu maailman kestävimmäksi vähittäiskauppaketjuksi. Coopilla on pitkän tähtäimen kestävän kehityksen strategia. Käytännön toimenpiteet kattavat kauppaketjun kaikki osa-alueet. Yritys korostaa tekoja sanojen asemesta. Tämä yrityksen strategia näkyy kaikessa yrityksen toiminnassa. Myös ketjun mainonta on tämän kestävän linjan mukaista. (lisää…)