Asiasanat: kestävä kehitys

Rodale-instituutin pitkäaikaistutkimus: Luomussa kasvukunto parantunut ja päästöt vähentyneet

Luomuviljelyn vahvuutena ovat hyvät sadot, maan viljavuuden paraneminen, päästöjen väheneminen vesiin ja ilmaan sekä taloudellinen kilpailukyky. Näihin tuloksiin on tultu 30 vuotta jatkuneessa luomuviljelyä ja tavanomaista viljelyä vertailevassa tutkimuksessa Rodale-instituutissa Pennsylvaniassa. Tutkimus osoittaa kuinka luomumenetelmien suuret mahdollisuudet voidaan hyödyntää kestävän viljelyn kehittämiseksi.
. (lisää…)

Tanskan luomutiloille ilmastostrategia

Tanskan Luomuliiton (Ekologisk Landsförening) tavoitteena on vähentää luomutilojen kasvihuonekaasujen päästöjä 100 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. Näin todetaan äskettäin julkistetussa järjestön ilmastostrategiassa ”Ilmastostrategia luomumaatalouteen”. Ilmastostrategia on jaettu yhdeksään osa-alueeseen ja toimenpidekokonaisuuteen. Tavoitteena on nostaa Tanskan maatalous ilmastoeliittiin. (lisää…)

Ekosysteemipalveluiden merkitys ja arvo viljelyssä määritetty

Ekosysteemipalvelut, joita maatalous tuottaa, mukaanlukien peltojen reuna-alueet, ovat tärkeitä elintarvikkeiden ja kuitujen kestävälle tuotannolle. Uusi-seelantilaiset tutkijat ovat määrittänyt arvot kahdelle ekosysteemipalvelulle – biologinen tuholaisten hallinta ja typen vapautumiselle maan eloperäisestä aineesta. Ekosysteemipalvelujen arvoa ei ole aikaisemmin määritetty  kokeellisesti ja arvioitu niiden arvoa maailmanlaajuisesti.

(lisää…)

Itämeren ympäristöystävällisin viljelijäkilpailun voitto Suomeen

Eerola2Hyvinkääläiset Markus Eerola ja Minna Sakki-Eerola on valittu Itämeren alueen ympäristöystävällisimmiksi viljelijöiksi. Eerola ja Sakki-Eerola, jotka palkittiin jo kesällä Suomen ympäristöystävällisimpinä viljelijöinä, vastaanottivat WWF:n jakaman kansainvälisen palkinnon tänään Saksan Stralsundissa. Palkinnon myöntämisen perusteena oli, että Eerolan ja Sakki-Eerolan maatilalla luontoa ja Itämerta suojellaan kokonaisvaltaisesti. Tila siirtyi luomutuotantoon vuonna 2010. (lisää…)

Coop Sveitsi: Luomu kestävyyden veturi ruokakaupassa

logo_naturaplanSveitsissä luomutuotteita myytiin 1,8 miljardin euron arvosta vuonna 2013. Asukasta kohti sveitsiläiset ostavat eniten luomutuotteita maailmassa 220 eurolla vuodessa. Osuuskauppa Coop myy noin puolet Sveitsin luomuelintarvikkeista 940 miljoonalla eurolla. Kasvua edellisvuodesta oli 15 prosenttia. Tärkeä tekijä Sveitsin johtoasemaan luomuelintarvikkeiden kulutuksessa on kauppaketjun aktiivinen luomumyynnin ja –tuotannon kehittäminen. (lisää…)

Mainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja

Coop teko 157 väärät vihanneksetVastuullisesti toimivat yritykset siirtyvät mainonnassa kertomaan yrityksen teoista kestävyyden edistämiseksi. Sveitsin osuuskauppaketjun mainonnassa on siirrytty tyhjien sanojen asemesta kertomaan teoista kestävyyden hyväksi. TV-mainonta, myymälämainonta ja mainokset välittävät nykyisin viestiä yrityksen teoista eikä vain tyhjiä sanoja. Mainonnan uudistaminen on osa yrityksen strategiaa kestävän kehityksen edistämiseksi. (lisää…)

Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena

Coop lähiluomua 1 Lähi-Luomu-merkinnällä varustetut luomutuotteet ovat nouseva trendi Sveitsissä. Sveitsin Coop toi Lähi-Luomu-tuotteet markkinoille jo vuonna 2004.
Lähi-Luomuna myydään sekä tuoretuotteita että jalosteita.
(lisää…)

Sveitsin Coop: Tekoja sanojen asemesta kestävyyden ja luomun edistämisessä

Coop Tekoja yleisnäkymäSveitsiläinen osuuskauppa COOP on arvioitu maailman kestävimmäksi vähittäiskauppaketjuksi. Coopilla on pitkän tähtäimen kestävän kehityksen strategia. Käytännön toimenpiteet kattavat kauppaketjun kaikki osa-alueet. Yritys korostaa tekoja sanojen asemesta. Tämä yrityksen strategia näkyy kaikessa yrityksen toiminnassa. Myös ketjun mainonta on tämän kestävän linjan mukaista. (lisää…)