Asiasanat: markkinointi

Luomua kehitettävä tuotanto edellä

Luomu nostetaan Maabrändiraportissa keskeisesti esiin osana ympäristöteemaa. Tavoitteeksi asetetaan, että Suomen maataloudesta on puolet luomua vuonna 2030. Perustelut tälle tavoitteelle liittyvät toisaalta kestävän kehityksen ja puhtaan veden teemaan ja elintarvikeketjun kriisiherkkyyteen ja toisaalta kuluttajilta tulevaan kysyntään. Ostopanosten hintojen nousu voi jopa pakottaa luomuun tai luomun kaltaiseen tuotantoon. Mielikuvatasolla luomu istuu loistavasti mielikuvaan suomalaisesta puhtaasta luonnosta – tehotuotanto on luontomielikuvan kanssa ristiriidassa. Raportissa todetaan, että ”Luomutuotannon lisäämisessä kyse on ennen kaikkea suomalaisen maatalouden uuden strategisen suunnan löytämisestä”. (lisää…)

Luomumarkkinat rajussa kasvussa Itävallassa

Luomumarkkinat kasvoivat kohisten Itävallassa vuoden 2010 alkupuoliskolla. Ensimmäisen vuosikolmanneksen aikana luomutuotteita myyntiin 40 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna vastaavana aikana. Myynnin arvolla mitattuna kasvu oli 30 prosenttia.

Itävalta luomun ykköseksi
Itävalta on nyt Euroopan ykkönen luomumaana. Viidennes Itävallan peltoalasta on nyt siirtynyt luomutuotantoon, kun koko EU:ssa keskiarvo on noin 4 prosenttia. Itävalta on näin saavuttanut tavoitteen siirtää 20 prosenttia peltoalasta luomutuotantoon, sanoi maatalous- ja ympäristöministeri Niki Berlakovich.

(lisää…)

Viisi hyvää syytä valita luomuelintarvike -Itävalta

Luomu on nautinto, laatua, eläinten oikeuksia kunnioittavaa, gm-vapaata, ympäristönsuojelua

Luomu on nautinto
Kuka valmistaa ruokaa luomuelintarvikkeista, saa nauttia parhaista mauista. Yhä enemmän huippukokkeja siirtyy käyttämään luomua ja hemmottelemaan asiakkaitaan vertaansa vailla olevilla luomunautinnoilla.  (lisää…)

Tanskan luomuvienti ylitti 100 miljoonan euron rajan vuonna 2009

Tanska vie luomuelintarvikkeita enemmän kuin koskaan. Vuonna 2009 luomuviennin arvo ylitti 100 miljoonan euron rajan. Vienti kasvoi 15 prosentilla edellisvuodesta. Luomuvienti on kolminkertaistunut neljässä vuodessa.

Koko luomusektori kasvaa Tanskassa, koska luomuelintarvikkeiden myynti kasvaa myös Tanskan omilla markkinoilla. Tanskalaiset ostavat asukasta kohti eniten luomuelintarvikkeita maailmassa, 132 eurolla vuonna 2008. Luomutuotantoa kasvatetaan määrätietoisesti, uusia tuotteita tuodaan markkinoille ja viennin kasvattamiseen panostetaan. (lisää…)

Suosikkiluomumainos leviää sosiaalisessa mediassa Tanskassa

Tanskalaiset pyörittävät nyt elinvoimaista luomun markkinointikampanjaa itse. Ammattimaisen mainostoimiston palkkaamisen asemesta Tanskan Luomuyhdistys pyysi tanskalaisia itseään tekemään luomusta kertovia mainosfilmejä omatoimisesti. Kilpailu sai suuren suosion.

Ensimmäisen palkinnon voitti Kenneth Engholmin tekemä filmi Tänk htis eli Ajattele tätä. Filmi on tehty yksinkertaisin piirroskuvin ja selostajana toimii lapsi. Filmi kertoo siitä, miksi meidän tulisi kohdella paremmin eläimiä, ympäristöä ja meitä itseämme. (lisää…)

Luomumainosfilmi huippusuosittu Britanniassa

Britannian TV-kanavilla pyörivästä mainosfilmistä on tullut Britanniassa Youtuben eniten katsottu video. Filmi on katsottu jo yli miljoona kertaa. Filmin tarkoitus on saada britit ostamaan luomumaitoa.

Filmin on tuottanut Britannian tunnetuin musiikkivideoiden tuottaja. Luomumeijeri  on mainosfilmin takana. Filmillä neljä nuorta esittävät rap-musiikkia maalaismaisemissa ja maatilalla. Nykymusiikin keinoin esitetty luomuviesti kiinnostaa ihmisiä huippusuosioon asti. (lisää…)

Englannissa luomumarkkinat uuteen nousuun EU-rahalla

Englannissa aloitetaan tämän vuoden lopulla kolmivuotinen luomutuotteiden menekinedistämiskampanja, jonka kokonaisbudjetti on 2 miljoonaa puntaa eli noin 2,4 miljoonaa euroa. Hankkeen takana on luomuorganisaatio Soil Association ja Organic Trade Board, luomuyritysten yhteistyöjärjestö Englannissa.

Kampanjan tarkoituksena on nostattaa laman aikana taantunutta luomutuotteiden kulutusta uuteen kasvuun. Tavoitteena on vuotuinen 15% myynnin kasvu. Kampanja keskittyy luomun profiilin nostattamiseen ja asiakkaiden kiinnostuksen herättämiseen korkeatasoisen medianäkyvyyden kautta. Se tuo esiin luomuviljelyn etuja ja luomutuotteiden hyviä ominaisuuksia lehtimainonnan, digitaalisen median ja erilaisten PR-tapahtumien avulla. (lisää…)

EU:n uusi luomumerkki otetaan käyttöön 1.7.2010

Pakatut luomuelintarvikkeet tunnistaa jatkossa lehtimerkistä. EU:n luomumerkki otetaan käyttöön 1.7.2010, mutta sitä voidaan käyttää aikaisemminkin. Myös tuttua aurinkomerkkiä voidaan käyttää jatkossakin lehtimerkin lisäksi.

Lehtimerkki, tunnusnumero ja raaka-aineiden alkuperäalue tulee olla pakatuissa elintarvikkeissa
Kaikissa luomutuotteissa on oltava valvovan viranomaisen tunnusnumero. Valmiiksi pakatuissa elintarvikkeissa on oltava myös EU:n uusi luomumerkki. Sille ei erikseen myönnetä käyttöoikeutta vaan sitä käytetään asetuksen määräämällä tavalla. (lisää…)