Asiasanat: markkinointi

Tanskalainen Irma-ketju saavutti maailmanennätyksen luomumyynnissä

Tanskalainen elintarvikeketju Irma saavutti syksyn luomukampanjaviikolla luomuelintavikkeiden myynnin maailmanennätyksen. Viikon luomumyynti oli koko elintarvikemyynnistä 34,3 prosenttia. Kööpenhaminan Kristianhavnen myymälässä luomua myyntiin peräti 55,2 prosenttia koko elintarvikemyynnistä. Tämä on suurin luomumyynnin osuus, joka on missään kirjattu tavanomaisten elintarvikeketjujen osalla. (lisää…)

Lähes puolet kuluttajista aikoo ostaa enemmän luomuruokaa

Kuluttajien kiinnostus ostaa luomuruokaa on tutkimuksen mukaan säilyttänyt viime vuonna saavutetun korkean tason: 44 prosenttia vastaajista ilmoitti lisäävänsä luomutuotteiden käyttöä. Varsinkin luomuelintarvikkeiden säännölliset käyttäjät ovat yhä innokkaampia lisäämään luomun osuutta ostoskorissaan. Heistä peräti 76 prosenttia aikoo lisätä luomun käyttöä. Vastaava luku vuonna 2008 oli 70 prosenttia.

Ruokatiedon Luomutiedotuksen tilaama seurantatutkimus osoittaa, että luonnonmukaiseen tuotantoon suhtaudutaan suhtaudutaan myönteisesti, mutta ilman itselle sopivaa tuotetta positiivinen suhtautuminen ei muutu ostoiksi. Tuote valitaan vasta kokeilujen kautta. (lisää…)

Luomumarkkinat kasvoivat 10 prosenttia Saksassa vuonna 2008

Luomumarkkinoiden kasvu Saksassa jatkui hidastuen vuonna 2008. Markkinoiden arvo kasvoi vuona 2008 10 prosenttia vuodesta 2007. Nämä tulokset käyvät selville vuosittain tehtävästä tutkimuksesta luomumarkkinoiden kehityksestä. Tutkimuksen ovat tehneet Markus Rippin Agromilagro-yrityksestä ja professori Ulrich Hammin Kasselin yliopistosta. (lisää…)

Minnesotan luomutiloista näyttävät luettelot

Luomutilaluettelo luomutiloista on julkaistu Minnesotan osavaltiossa osavaltion tuella. Luettelossa on tiedot yli 250 luomutuotantoa harjoittavasta tilasta. Osavaltiossa on kaikkiaan noin 650 virallisesti hyväksyttyä luomutilaa. (lisää…)

Luomuaurinko loistaa 2 500 luomutuotteessa

Valvotusta luomutuotannosta kertova vihreä aurinkomerkki löytyy 2 472 Suomessa myytävästä luomutuotteesta. Lähes puolet tuotteista on kasviksia ja kolmannes viljatuotteita.- Suomessa alle kymmenesosa luomutuotteista on eläintuotteita kuten maitoa, lihaa ja kanamunia. Kuluttajat toivovat uusia tuotteita juuri näihin tuoteryhmiin. Esimerkiksi paljon kysyttyä luomubroileria tai -kalaa ei Suomessa ole lainkaan saatavilla, kertoo Finfood – Suomen Ruokatieto ry luomuyksikön johtaja Sampsa Heinonen. (lisää…)

Tanska maailmanmestari luomutuotteiden markkinoinnissa

Tanska on luomuelintarvikkeiden markkinoinnin maailmanmestari. Tanskalaiset ostivat luomuelintarvikkeita 106 euroa asukasta kohti vuonna 2008. Luomumarkkinoiden kasvun salaisuuksista kertoi markkinointikonsultti Gitte Hvoldal Organic Denmark-järjestöstä Luomupäivillä Tampereella maaliskuun lopulla. (lisää…)

Luonnollinen suosituin uusien tuotteiden markkinointiviesti

Luonnollinen oli suosituin uusien tuotteiden markkinointiväittämä uusille elintarvikkeille ja juomille maailmanlaajuisesti vuonna 2008. Asiaa on tutkinut markkinatutkimuslaitos Mintel, jonka mukaan kokonaisvaltainen ja puhdas tulivat terveellisen syömisen uusiksi ihanteiksi. (lisää…)

Elintarvikeketju ja kuluttajat tukevat luomuun siirtymistä Tanskassa

Asiakkaat, jotka ostivat luomutuotteita SuperBrugsen –elintarvikeketjusta 14.5.2008, tukivat samalla luomutuotantoon siirtymistä maatiloilla. SuperBrugsen-ketju lahjoitti kyseisen päivän luomutuotteista samansa voiton noin 50 000 euroa käytettäväksi maatilojen siirtymisedellytysten selvittämiseen ja neuvontaan tilatasolla. Myynti ja lahjoitettava summa kasvoivat 19 prosentilla edellisvuodesta. (lisää…)