Asiasanat: suoramarkkinointi

Yritysesimerkkejä luomuyrityksistä

IMG_3708Luomuyrityksistä on julkaistu yritysesittelyjä videoina ja teksteinä. Niiden välityksellä on mahdollista tutustua luomuleipomoon, luomulihan tuotantoon ja suoramarkkinointiin tilojen välisenä yhteistyönä, monipuoliseen jatkojalostusyritykseen sekä luomu- ja lähiruokaan erikoistuneeseen kauppaan. Etelä-savolaisten luomuyritysten esittelyt on toteuttanut Aalto-yliopiston Pienyrityskeskus. Materiaalit on tarkoitettu käytettäväksi luomuliiketoiminnan opetuksessa ja valmennuksessa.

(lisää…)

Luomun lisäarvo ja kestävyysviestintä Kasvot luomulle -hankkeessa

Miksi luomu on hyväksi ihmisille, eläimille ja luonnolle? Kuinka kertoa luomun eduista ja käsitellä kestävyyskysymyksiä pienessä lähiluomua myyvässä yrityksessä? Tässä opaskokonaisuudessa esitellään luomun eduista ja kestävyydestä viestimisen tavoista kertovaa Kasvot luomulle -hankkeen materiaalia, joka on tarkoitettu erityisesti lähiluomun yrittäjille ja kehittäjille, mutta tarjoaa tietoa myös asiasta kiinnostuneille kuluttajille. (lisää…)

Markkinoinnin hyvät käytännöt Kasvot luomulle -hankkeessa

Kuinka luomun tuottajat ja kuluttajat kohtaavat? Mitä uusia toimivia ratkaisuja pieni lähiluomua myyvä yritys voisi keksiä? Näitä kysymyksiä yrittäjät ja muut asiantuntijat miettivät Kasvot luomulle -hankkeen valmennuksissa. Tähän hyviä käytäntöjä esittelevään opaskokonaisuuteen on koottu Kasvot luomulle -valmennuksen ratkaisuja näihin kysymyksiin. Hyviä käytäntöjä haettiin koti- ja ulkomailta. (lisää…)

Evira: Pakkausmerkinnät ajan tasalle

eviran_ohje_17068_1_fiPakkausmerkintöjä koskevien säännösten tarkoituksena on kuluttajan valistaminen sekä suojaaminen terveysvaaroilta ja taloudellisilta tappioilta. Merkintöjen tulee antaa kuluttajalle riittävästi tietoa tuotteista, jotta hän pystyisi tekemään tietoisia valintoja ostotilanteessa ja valitsemaan itselleen soveltuvia tuotteita. Tämä edellyttää, että merkinnät ovat niin selkeät, että normaalin näkökyvyn omaava henkilö pystyy lukemaan ne vaivatta ja ilman apuvälineitä samalla tavoin kuin lukisi sanomalehteä tai kirjaa. Evira on antanut yksityiskohtaiset ohjeet elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä. (lisää…)

Luomumarkkinoinnin suunnittelu

kayraKuinka kehittää markkinointia pienessä lähiluomuyrityksessä? Miten jakaa ja vaiheistaa markkinoinnin suunnittelua? Entä jos koko markkinointi on itselle vierasta tai jopa vastenmielistä? Kuinka hankkia palveluja muilta? Mitä kannattaa tehdä itse ja miten? Kuinka käyttää sosiaalista mediaa? Tähän opaskokonaisuuteen on koottu Kasvot luomulle -valmennuksen ratkaisuja näihin kysymyksiin. (lisää…)

Kasvot luomulle -kokonaisuus

markkinoinnin-suunnittelukuvaTänne on koostettu materiaali, jota Kasvot luomulle – lähiruokayrittäjien markkinointi- ja viestintävalmennushanke tuotti. Materiaali sopii lähiluomun kanssa työskentelevien yrittäjien lisäksi myös kehittäjien ja kouluttajien käyttöön. Myös teemoista kiinnostunut kuluttaja löytää joukosta kiinnostavaa tietoa. (lisää…)

Luomuyritysten tunnus- ja iskulauseita

Iskulause tervetulotaulussaLuomutuotteita suoramyyntinä myyvän maatilan ja pienyrityksen kannattaa tiivistää yrityksen toimintaidea lyhyeksi iskulauseeksi. Seuraavassa esimerkkejä erilaisista iskulauseista koti – ja ulkomailta. Voit ideoida oman yrityksesi tunnuslausetta. (lisää…)

Rohkaise osallistumaan muutokseen

oikeanruoanpuolestaSuoramarkkinointia tekevän luomuyrityksen on hyvä rohkaista asiakkaita osallistumaan muutokseen. Kestävän kehityksen ruokajärjestelmää tarvitaan.  On syytä suunnitella, millä eri tavoin ja missä yhteyksissä asia voidaan ottaa esille. (lisää…)

Suunnittele yrityksen luomuviestintää

Kasvot luomutuotteelleSuunnittele yrityksesi luomuviestintää hyvissä ajoin etukäteen. Osa on pitkän tähtäimen viestintää yrityksen toiminnan suuntaviivoiksi, osa viestinnästä on ajankohtaisempaa esim tuotesesonkiin liittyvää. Ja osa ajankohtaista tiedotusta.  (lisää…)