EU-luomulehti tähkä-merkin tilalle

Uusissa Euroopan Unionissa tarkkailluissa luomutuotteissa on käytettävä uutta EU:n luomumerkkiä eli luomulehti-merkkiä ja sen yhteydessä on ilmoitettava tarkkailevan viranomaisen tunnus sekä maatalousperäisten raaka-aineiden alkuperä. Merkkiin itseensä ei saa tehdä muutoksia, mutta sen yhteyteen on mahdollista yhdistää paikallinen luomumerkki tai sanana luomu. Esimerkiksi Ranskassa on jo suunniteltu oma versio luomumerkistä, jossa rinnalla esiintyy paikallisen tarkkailuorganisaation merkki ja teksti Agriculture biologique samalla visuaalisella ilmeellä.

 Suomessa käytössä ollutta kansallista luomumerkkiä eli aurinkomerkkiä, jonka omistaa Maa- ja metsätalousministeriö, saa käyttää uuden lehtimerkin rinnalla, jos on oikeutettu merkin käyttöön. Ministeriö ei suunnittele merkkien yhdistämistä.

 Useampi suomalainen jatkojalostaja on jo luopumassa kansallisesta aurinkomerkistä ja aikoo käyttää vain lehtimerkkiä.
– Haluamme pitää pakkauksen tiedot kuluttajille selkeinä, yksi luomumerkki riittää, toteaa markkinointijohtaja Jaana Heinonen Helsingin Myllystä.

 Ministeriö odottaa toimijoiden kantaa aurinkomerkin suhteen ja myös jotkut yritykset ovat odottavalla kannalla.

– Aurinkomerkillä on hyvä tunnettuus, jota kannattaisi hyödyntää. Jotta merkki pysyisi tuotteissa, on sen käytöstä kuitenkin oltava selkeää hyötyä, arvioi Marja-Riitta Kottila, jonka väitöskirja luomuketjusta valmistui elokuun lopussa. Kottila vastasi aurinkomerkin lanseerauksesta markkinoille 1990-luvun lopulla Finfood Luomussa. Merkin tulevaisuutta pohdittaneen MMM:n ETL:n ja PTY:n rahoittamassa ja viestintätoimisto Kuule oy:n vetämassä Luomu Brändiksi – hankkeessa tulevan talven aikana. Hanke kokoaa luomumarkkinoijat yhteen rakentamaan luomutuotteille yhtenäisempää viestintää brändin rakennuksen kautta. (Luomu.fi)

EU:n luomumerkkisivusto suomeksi

Luomu brändiksi ja kauppaan-hanke

Marja Nuora

Artikkeli on kirjoitettu Maa- ja metsätalousministeriön myöntämällä rahoituksella.