Kauppaketjut: luomu on kasvussa

Suuret kauppaketjut kertovat, että luomu on kasvussa. Luomuvalikoimien koko vaihtelee myymälöiden välillä asiakkaiden toiveiden mukaan. Tarjonta on nyt keskittynyt tuoteryhmiin, joissa ei helposti synny suuria volyymejä.

– Vielä vuosi sitten luomun osuus oli meillä valtakunnallisella tasolla, noin 1 prosentti, nyt se on kivunnut meillä jo 2,5 prosenttiin, kertoo Pirjo Hellman Stockmannilta.

Myös K-ruokakauppojen luomutuotteiden myynnissä oli vuonna 2010 havaittavissa selvää kasvua.

– Luomun kysynnän kasvu on ollut jo monen vuoden ajan plusmerkkistä, mutta suhteellisen hidasta, toteaa Ilkka Alarotu S-ryhmästä. S-ryhmällä on suurin osuus kaupparyhmien luomuostojen kokonaisarvosta (Luomuliitto / Nielsen Kuluttajapaneeli 2010).

– S-ryhmän kaupoista luomutuotteita löytyy myymälästä ja alueesta riippuen parista sadasta yli viiteensataan, jatkaa Alarotu.

Stockmannilla on valikoimassa yli 800 luomutuotetta. Ruokakeskon valikoimissa oli 2010 lähes 700 luomutuotetta.

– Luomutarjonta on keskittynyt tuoteryhmiin, joista ei helposti synny volyymejä. Puurohiutaleita ei osteta määräänsä enempää.  Heti, kun hyllyihin saadaan lisää arkisessa perusruoanvalmistuksessa käytettäviä tuoretuotteita – kuten erilaista lihaa, leipää ja valmisruokia – lähtevät myynnit sekä euroissa että määrässä mitattuna kasvuun, Alarotu uskoo.

– Asiakkaiden arvot ja kulutukset trendit kehittyvät juuri nyt sellaiseen suuntaan, että luomutuotteilla on todelliset kasvun mahdollisuudet, Ilkka Alarotu kiteyttää.

– Elisa Niemi –