Kuluttajat valitsivat luomua lamasta huolimatta

Luomuelintarvikkeiden ostot pysyivät vuonna 2009 edellisvuoden tasolla. Luomutuoteryhmistä eniten kasvoivat rasvojen sekä hedelmien sekä marjojen ostot.

Luomueläintuotteet nousivat kasvun kärkiviisikkoon. Kananmunien ostot kasvoivat 7 prosentilla. Kaikista kananmunista jo 8,4 % ostettiin luomuna. Luomulihan ostojen arvo kasvoi puolestaan 5 prosentilla. Luomuliha meni ostoskärryyn useimmin irtotuotteena. Luomuirtolihan osuus nousi 3,5 prosenttiin irtolihan kokonaisostoista.

Luomumaidon ostojen osuus koko luomuelintarvikeostoista pysyi 20 prosentissa toissa vuoden voimakkaan kasvun jälkeen. Maitotuotteissa siirryttiin käyttämään enemmän piimää ja kermaa, joiden ostot yli kaksinkertaistuivat edellisvuoteen verrattuna. Piimän ja kerman markkinaosuudet nousivat vuonna 2009 edellisvuoden puolesta prosentista 1,3 ja 1,1 prosenttiin. Luomujäätelöiden kulutus on vasta pääsemässä alkuun.

Luomulastenruokien ostojen osuus kaikista lastenruoista laski 2,4 prosentista 0,6 prosenttiin.

Luomuhedelmien ja –marjojen ostot kasvoivat 9 prosentilla ja luomuvihannesten ostot laskivat 14 prosentilla vuonna 2009 tuoteryhmien arvolla mitattuna, koska tuotteiden hinnat laskivat. Kummassakin tuoteryhmässä tuotteiden kokonaisostot tuotemäärillä mitattuna kasvoivat hieman.

Eniten kasvaneet luomutuoteryhmät (2008 -> 2009)

Ostojen muutosprosentit
   Ravintorasvat ja ruokaöljyt      20 %
   Hedelmät ja marjat                  9 %
   Kananmunat                           7 %
   Tuore liha ja lihavalmisteet        5 %
   Maito ja maitojalosteet             3 %

Lähde: Ruokatiedon Luomutiedotus / Nielsen Kuluttajapaneeli 2006, 2007, 2008; Luomuliitto / Nielsen Kuluttajapaneeli, 2009.

Luomuliitto

Teksti: Elisa Niemi