Kuvat kertovat tarinoita yrityksestäsi

ankat_160Kuvien ja visuaalisuuden painoarvo sosiaalisen median kanavissa kasvaa vauhdilla. Digitaalista markkinointia on vaikeaa tehdä ilman kuvia. Laura Browne kertoo artikkelissaan miksi ja miten voit perehtyä aiheeseen hieman lisää.

Kuva kiinnittää käyttäjän huomion päivitysten jatkuvassa virrassa. Se virittää katsojan jo etukäteen oikealle taajuudelle viestisi vastaanottamiseen, ennen kuin potentiaalinen asiakkaasi on lukenut sanaakaan viestistäsi. Kuva herättää tunteita ja kutsuu osallistumaan: kommentoimaan, tykkäämään – astumaan peremmälle.

ankat_600 (1)

Esimerkiksi Facebookissa kuvallinen päivitys saa keskimäärin 53% enemmän tykkäyksiä ja 104% enemmän kommentteja kuin päivitykset keskimäärin. 93% Facebookin suosituimmista päivityksistä ovat kuvapäivityksiä.

Vuorovaikutus ei ole tärkeää vain siksi, että kanssasi viestitellyt asiakas on mahdollisesti hyvää vauhtia kasvamassa brändiisi lähettilääksi – vaikka se itsessäänkin on erinomainen lopputulema! Lisäksi jokainen kommentti ja tykkäys lisää päivityksesi näkyvyyttä: päivityksesi leviää tykkääjän verkostolle. Sosiaalisessa mediassa tykkäykset ja kommentit ovat siis rahanarvoista tavaraa, koska ne tuovat yrityksellesi lisänäkyvyyttä, josta sinun ei tarvitse maksaa!

Visuaaliset kanavat kiinnostavat

Useimmat some-palvelut ovat panneet merkille, että kuvalliset viestit ja päivitykset saavat aikaan enemmän vuorovaikutusta kuin pelkkä teksti. Esimerkiksi Facebook ja Twitter ovat kehittäneet oman palvelunsa rakennetta kuvia suosivaksi.

Kuvailmaisun suosio on luonut kokonaisia kuvallisen viestinnän ympärille rakentuvia palveluita:

  • Instagram-kuvanjakopalvelu oli pitkään etupäässä nuorten juttu, mutta alkaa olla jo mattimyöhäisten eli aikuistenkin suosiossa. Instagramin erikoisuus ovat trendikkäät filtterit, joilla kuka tahansa saa helposti kohennettua kännykällä räpsäistyn kuvan laatua ja kiinnostavuutta.
  • Snapchat on ”pikakuvapalvelu”, jossa kaverille lähetetyt kuvaviestit näkyvät vastaanottajalle vain muutamia sekunteja viestin avaamisen jälkeen, ja sen jälkeen katoavat. Alkuun kohua nostattaneesta palvelusta sukeutui markkinojienkin suosima kanava uuden Snapchat Stories -kuvakoosteominaisuuden myötä.
  • Pinterest on kuvankeräilypalvelu, jossa käyttäjä voi koota suosikkikuvia ja -asioitaan visuaalisiin kansioihin eli boardehin. Siitä on muodostunut monen sisustajan, masterchefin ja tyylitaiturin ”unelmapalvelu”, ehtymätön inspiraation lähde. Myös brändit ovat aktivoituneet Pinterestissä huomattuaan, että haaveiluselailu johtaa helposti ostamiseen.

Jos sinua kiinnostaa tutustua artikkelissa mainittuihin sosiaalisen median palveluihin ja niiden markkinointimahdollisuuksiin, suosittelen seuraavia artikkeleita:

Kuulu.fi: Snapchat yrityksen markkinoinnissa
Zento: Näin pääset alkuun Pinterest-markkinoinnissa
Jari Lähdevuori: 10 tapaa mestaroida Instagram-markkinoinnissa
http://blog.hubspot.com/marketing/creating-visual-content-free-ebook

Kirjoittaja: Laura Browne

Tämä artikkeli on osa Kasvot luomulle -hankkeessa julkistettuja materiaaleja. Kaikista markkinoinnin suunnittelun materiaaleista on tehty kooste ja kaikista Kasvot luomulle -materiaaleista laaja listaus.

Aineiston tuottamiseen on saatu tukea Hämeen ELY-keskukselta EU:n maaseuturahastosta.