Luomu esille kaupoissa

S-ryhmässä luomutuotteiden myynnin kasvu hipoo kaksinkertaistumista. Stockmannilta ja Keskolta kerrotaan luomuvalikoiman selkeästä kasvusta. Miten kaupoissa nostetaan luomua esille Luomuviikolla?

– Ryminällä kasvaa ja satsaamme asiaan voimakkaasti, kommentoi luomun kehitystä elintarvikehankinnan ostopäällikkö Pirjo Hellman Stockmannilta.

– Olemme avanneet Helsingin Stockmannin Herkussa uuden 100 prosenttisesti luomua sisältävän 100 neliömetrin osaston. Emme ole sekoittaneet lähikauppaa, pientuottajia, Reilua kauppaa ja luomua vaan kaikkea tätä on mukana, mutta haluamme olla selkeästi luomukauppa. Osasto on saanut hyvän vastaanoton, kertoo Hellman.

Saatavuuden haaste

– Markkinointi ei ole nyt luomun ongelma vaan saatavuus. Brändihankkeessa tuotetut ideat tulevat arvoonsa sitten, kun tuotteita on saatavissa, toteaa S-ryhmän valikoima päällikkö Ilkka Alarotu.

S-ryhmän Helsingin sanomien etusivun luomumainos kiinnitti keväällä monien huomion pian Alarodun Luomupäivässä antamien innostavien luomulupauksien jälkeen. Mainostaminen on kuitenkin kokeiluluontoista siksi, että Alarodun mukaan yhtään ainutta tuotetta ei ole niin paljon, että saatavuus pysyisi kunnossa, jos sitä mainostetaan laajasti.

Myös Pro Luomu ry:n puheenjohtajana toimiva Alarotu toivoo, että Pro Luomun synnyttämän yhteistyön ansiosta saatavuutta pystyttäisiin parantamaan selkeästi. Pro Luomu haluaa vaikuttaa siihen, että hyvät luomutuotantoa lisäävät hankkeet saavat rahoituksen.

– S-ryhmässä olemme tehneet töitä valikoiman parantamiseksi ja se on saatu jopa kaksinkertaistettua joillakin paikkakunnilla. Luomutuotteiden myynnin kasvu hipoo kaksinkertaistumista.

– Tavoitteena on S-ryhmässä on, että Luomuviikkoa voitaisiin juhlia joka viikko. Luomusta halutaan tehdä osa arkea. Median huomion keräämiseen teemaviikko on tietysti toimiva.  S-ryhmä tuo Luomuviikolla lehtimainontana esille joitakin hedelmä- ja vihannestuotteita. Toivotaan, että tavaraa riittää, virnistää Alarotu.

Myös K-ruokakauppojen luomutarjonta lisääntyy koko ajan. Erityisesti Pirkka-sarjaan etsitään jatkuvasti uusia, asiakkaita kiinnostavia tuotteita. Asiakkaat voivat aina toivoa omalta K-ruokakauppiaaltaan valikoimiin haluamiaan luomutuotteita.

Viestinnässä luomua

K-ruokakaupat osallistuvat Luomuviikkoon muun muassa erilaisin tapahtumin kaupoissa. Pietarsaarelaisessa K-supermarket Jeppiksessä kauppias Kalle Wahlroos aikoo itse esitellä luomutuotteita, jotta asiakkaat näkevät, että hän itse uskoo niihin.

Luomuruokia ja reseptejä esitellään Mitä tänään syötäisiin? -ohjelmassa, Pirkka.fissä ja K-ruokaPirkka-lehdessä. Myös K-ruokakauppojen henkilöstölehti on saanut Luomuviikko-juttunsa. Viime keväänä uudistetuilla Pirkka.fi-sivuilla asiakkaat pääsevät tuotehaun avulla tarkistamaan valikoimissa olevat Pirkka-luomutuotteet.

Uusittujen S-ryhmän Rainbow.fi -nettisivujen avautuminen ajoittuu Luomuviikolle ja tämä innosti toteuttamaan sinne oman teemaosion luomulle.

www.luomu.fi/kaupalle

Teksti: Elisa Niemi