Luomua ostettiin 10 prosenttia edellisvuotta enemmän vuonna 2007

Suomalaiset ostivat luomutuotteita 10 prosenttia enemmän vuonna 2007 kuin edellisenä vuonna. Elintarvikkeiden kokonaisostot kasvoivat vajaa 2 %, ilmenee Nielsenin Kuluttajapaneelista.

Luomutuotteiden myynti on kasvanut eniten päivittäistavarakaupassa, jonka osuus luomumyynnistä on kasvanut noin kaksi prosenttia. Luomun erikoiskauppojen ja suoramyynnin kautta myyntiin16 prosenttia koko luomutuotteista vuonna 2007.

Luomulihan ostot kasvoivat yli 27 %. Toisaalta luomun osuus koko lihan myynnistä on edelleen vaatimaton 0,6 %. Nopeimmin on kasvanut jogurtin, juuresten, ruokaöljyn, pastan/riisin, jauhojen/hiutaleiden, kananmunien ja ruokaleivän sekä kaakaon ja hunajan ostot.

Luomuruokaöljyn ja –kananmunien markkinaosuus on noussut tuoteryhmittäin jo lähes kahdeksaan prosenttiin. Juureksilla sekä jauhoilla ja hiutaleilla on yli 5 prosentin markkinaosuus.

Luomun kuluttajaostojen arvo 2007 oli hieman yli 62 miljoonaa euroa, mikä 0,9 % ruokaostoista.

Lähde: Nielsen Kuluttajapaneeli

http://www.finfood.fi/otsikot/042B39D4270502C8C22573F400442BFF

Teksti: Jukka Rajala