Luomumarkkinat kasvavat nopeasti

Luomumarkkinoiden arvo Suomessa nousi vuoden 2010 vajaasta 82 miljoonasta lähes 120 miljoonaan euroon vuonna 2011.

Luomutuotteiden osuus kaikkien ostojen volyymistä nousi prosentista 1,4 prosenttiin. Kasvuprosentti oli siis jopa 40, mikä on ennätyksellistä Suomessa. Joissakin Euroopan maissa on nähty vastaavia ja Suomi on selkeästi jäljessä luomumyynnissä luomun kärkimaista, mutta edelleen myös keskiarvosta.

Nielsenin Kuluttajapaneelin luvut julkaissut Luomuliitto arvioi, että Suomessa kasvu jatkuu ripeänä tänä vuonna, koska luomuvalikoimat laajenevat koko ajan. Monet vuodet ongelmana kuluttajille on ollut nimenomaan heikko tarjonta ja esilletuonti.

Esimerkiksi luomuvihanneksissa kysyntä on edelleen selkeästi tarjontaa suurempaa. Luomuvihanneksien ja –juureksien osuus koko tuoteryhmän arvosta nousi vaisusti 3,3 prosentista 3,7 prosenttiin. Luomutomaatin kohdalla luku on hieman korkeampi: luomutomaattien osuus tomaattien kokonaismyynnistä nousee lähes viiteen prosenttiin.

Mitä tuotteita luomuna?

Luomumaitotuotteiden arvon osuus kokonaisluomumyynnistä on lähes 27 prosenttia, kun kaikkien tuotteiden kokonaismyynnissä maitotuotteiden osuus on vajaa 22 prosenttia.

MTT:n tuore Luomu 50 raportti kannustaa kehittämään nimenomaan märehtijöihin perustuvaa luomutuotantoa, koska niille sopivan nurmirehun tuotanto tehostaisi luomutuotantoa kokonaisuudessaan. Luomumaitotuotteita on tullut yhä monipuolisemmin markkinoille, mikä tukee kasvua.

Siipikarjanlihalle on myös kysyntää. Suomessa on nyt yksi luomubroileritila, kotimaista kalkkunaa on vasta tullut markkinoille ja myös munijakanojen lihaa on saatavilla. Viime vuoden luvuissa siipikarjanlihan myynnin nousua ehtii näkyy vain puolesta prosentista 0,6 prosenttiin.

Kananmunista lähes yhdeksän prosenttia ostetaan luomuna. Ruotsissa Krav-luomumerkittyjä kananmunia on 17 prosenttia myynnistä. Suomessa hiutaleet ovat luomuviljatuotteista suosituimpia ja luomun osuus koko tuoteryhmässä hipoo kymmentä prosenttia.

Teksti: Elisa Niemi