Luomun kulutustrendit

Onko luomualalla omia, tavanomaisista tuotteista poikkeavia kulutustrendejä?

On. Yleisistä  luomukulutustrendeistä voi mainita ainakin ”Luomu Plus”, ”Free From” ja ”Halpis Luomu” -strategiat

Luomu Plus -strategiat

Valveutuneilla luomukuluttajilla on luomualkuperän lisäksi kasvavia tarpeita luomutuotteiden suhteen. Erityisesti tarpeet liittyvät tietoon luomutuotteiden ympäristövaikutuksista, erityisesti hiilijalanjäljestä, jäämättömyydestä ja jäljitettävyydestä. Kuluttajat arvostavat aikaisempaa enemmän lähellä tuotettua ruokaa, joten elintarvikkeiden tuonti kauempaa pitää perustella aikaisempaa paremmin.

Free from -strategiat

Luomutuotteita markkinoidaan yhä useammin erikoistuotteiden lisäargumenteilla kuten gluteeniton (Gluten Free), tuotettu ilman geenimuuntelua (GMO Free), laktoositon (Lactose Free), lisäaineeton tai että tuote ei sisällä eläinperäisiä ainesosia. Vastaavasti luomutuotantotavan lisäksi voidaan korostaa tuotteen, yleensä terveellisyyteen liittyviä ominaisuuksia (täysjyvätuote, probioottinen, vähemmän rasvaa sisältävä jne).

Halpisluomu–strategiat

Luomutuotteet ovat tulleet halpaketjujen valikoimiin omilla luomutuotemerkeillä jo ennen taantumaa. Taloudellisen taantuman takia kuluttajat ovat aikaisempaa hintatietoisempia myös luomuostosten suhteen. Tämä vuonna 2009 havaittu ilmiö on todennäköisesti tullut jäädäkseen ja vahvistaa edelleen Private label –tuotteiden asemaa.

Teksti: Sampsa Heinonen