Luomutuotteiden matka lautaselle on haasteellinen

Luomulihaa myynnissäLuomun suosio on nousussa ja luonnonmukaisesti tuotetut elintarvikkeet kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän. Aktiivisin luomukulutus keskittyy pääkaupunkiseudulle, mutta ero muuhun maahan on kaventumassa. Jotta kysyntä ja tarjonta saadaan kohtaamaan, tietää se monia haasteita.

Vaikka luomutilat ovat tilastojen mukaan pinta-alaltaan keskimäärin suurempia kuin tavanomaiset tilat, luomukasvistuottajat ovat pääosin pienitilallisia ja joukkoon mahtuu vain kourallinen isoja tiloja. Tyypillisesti luomutuotannon ongelmiksi muodostuvat logistiset kustannukset, puuttuva jatkuvuus, erien pienuus ja byrokratia. Resursseja tarvittaisiin lisää tuotekehittelyyn. Myös luomun hinta tulee saada markkinakelpoiseksi.

Kokenut kauppias Topi Laitinen Topin maatilamyymälästä Muuruvedeltä toteaa, että luomu ei ole edennyt Suomessa asiakkaiden keskuudessa toivotulla tavalla.

  • Luomun eteenpäinvieminen ollut elämän aikana vaikeinta, johon olen ryhtynyt, sanoo pian 72-vuotias Topi Laitinen. Laitinen jatkaa, että luomu on aina myytävä erikseen ja kilpailijoita riittää, sillä luomun vahvin kilpailija ei ole toinen luomukauppa vaan iso marketti tai ns. halpakauppa.

Laitinen näkee tilanteen syyksi sen, että ero tavanomaisen ja luomuruoan välillä on kuluttajien mielestä pieni. Laitinen täsmentää, että vaikka luomun eteen tehdäänkin paljon töitä, luomun merkittäviä etuja tulee korostaa vielä enemmän. Etuihin hän laskee torjunta- ja lisäaineettoman ruoan, terveysedut ja jäljitettävyyden. Myös luomun eettisyys ja ympäristön tila ovat tärkeitä asioita, jotka jokaisen kuluttajan tulisi huomioida ostoskoria täytettäessä.

Sari Iivonen Ruralia-instituutista sanoo, että luomukuluttajat suosivat kasviksia ja he haluavat käyttää nimenomaan kotimaisia tuotteita. Peruna, porkkana, kaali ja sipuli ovat tärkeimmät Suomessa viljellyt luomukasvikset ja niiden tarjonta on hyvä. Luomun merkitys julkisten ruokapalvelujen ja ravintoloiden keittiöissä on myös kasvussa. Iivosen mukaan pientuottajille ongelmia aiheuttaa se, että esimerkiksi suurkeittiöt haluavat luomutuotteensa kuorittuina ja pilkottuina. Lisäksi tuotteita tarvitaan suuria määriä ja ne tarvitsevat suuret pakkaukset.

Mikkelin Prismassa luomuelintarvikkeita on myynnissä hyvin. Suurimman suosion on saavuttanut luomumaito, jota Prismassa myydään eniten luomutuotteista. Luomutuote päätyy Prisman tiskille varmimmin, kun se on  paikallinen ja jatkuvasti saatavilla. Prisman luomuvalikoimaan toivotaan paikallisia perunoita ja leipää. Myös etenkin luomun hedelmä- ja vihannestiskin laatuun toivotaan erityisesti kiinnitettävän huomiota.

Itella on vastannut hyvin luomun logistisiin haasteisiin kehittämällä koko Suomen kattavan Itella Termo kuljetuksen. Termossa on kuljetuslämpötilan taltioiva anturi, jonka avulla pystytään takaamaan katkeamaton kylmäketju maitotuotteille, leivonnaisille, lihalle, kasviksille sekä valmisruoille.

Luomuliiketoiminnan tilaa pohdittiin Luomutuotteiden ja palvelujen myynti-tilaisuudessa, joka kuuluu Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen osarahoittamaan ESR-hankkeeseen Luomulla etumatkaa Etelä-Savolle.

Lisätietoja: Projektiasiantuntija Sinikka Mynttinen, Pienyrityskeskus, sinikka.mynttinen@aalto.fi, puh. 050 496 5227

 

Faktoja luomusta:

Luomutuotantoa on kaikilla mantereilla. Luomun kysyntä on suurinta Pohjois-Amerikassa. Myös Euroopassa ja Japanissa luomua kulutetaan merkittävässä määrin. Sveitsissä ja Tanskassa luomun kulutus asukasta kohti on merkittävää. Luomumaatalousmaan pinta-ala on Espanjassa suurin Euroopassa. Suomessa luomun liikevaihto oli 202 miljoonaa euroa vuonna 2012. Britannia on ainoa merkittävä luomumaa, jossa luomun myynti on laskenut. Etelä-Savossa luomupeltoja viljellään 13,5 % pelloista. Suomessa 600 yritystä valmistaa tai tuo maahan luomua. Peruna, porkkana, kaalit ja sipuli ovat tärkeimmät viljellyt luomukasvikset. Luomuruista, vehnää ja kauraa viljellään kotimaassa, mutta myös tuodaan Suomeen. Kaupan mukaan lähes viidennes luomun kokonaismyynnistä tulee nestemäisistä maitotaloustuotteista, lähes saman verran hedelmistä ja vihanneksista ja tuoreista leipomotuotteista n. 10 %. Merkittävä ryhmä ovat myös kuivat elintarvikkeet (mm.  ruokaöljyt, hiutaleet, jauhot, murot ja myslit sekä mausteet). Tuoteryhmissään suurin markkinaosuus on kananmunilla ja ruokaöljyillä. Markkina-arvoltaan suurin tuoteryhmä ovat maitotaloustuotteet. Noin 25 % kuluttajista ostaa luomua vähintään kerran viikossa. Puolet kuluttajista arvioi luomukulutuksensa lisääntyvän lähitulevaisuudessa.