Luonnollinen suosituin uusien tuotteiden markkinointiviesti

Luonnollinen oli suosituin uusien tuotteiden markkinointiväittämä uusille elintarvikkeille ja juomille maailmanlaajuisesti vuonna 2008. Asiaa on tutkinut markkinatutkimuslaitos Mintel, jonka mukaan kokonaisvaltainen ja puhdas tulivat terveellisen syömisen uusiksi ihanteiksi.

Markkinatutkijat luokittelivat luonnollisiksi myös väittämät ei lisäaineita tai ei säilöntäaineita, luomu, ja täysjyväviljaa – sekä itse luonnollisen.

Maailmanlaajuisesti 23 prosenttia uusista vuonna 2008 markkinoille tuoduista tuotteista markkinoitiin viittaamalla luonnollisuuteen. Kärjessä oli Iso Britannia, jossa 36 prosenttia uusista tuotteista määritettiin luonnollisiksi.

Sitä vastoin vain 5 prosentissa tuotteita käytettiin plus-väittämiä (kuten lisätty vitamiineja tai kivennäisiä), vähennys edellisvuoteen oli 20 prosenttia.

Uusissa tuotteissa käytettiin miinus-väittämiä (kuten vähärasvainen tai vähäkalorinen) saman verran kuin edellisvuonnakin eli 18 prosenttia.

Mintel pitää tätä käänteentekevänä muutoksena käsitykselle terveellisestä syömisestä. Aikaisemmin vähärasvaiset ja kevyttuotteet olivat tunnuspiirteitä hyvälle ravitsemukselle ja ruokavaliolle, mutta nykyään tämä elämäntapa on jäänyt taakse, sanoi Mintelin uusien tuotteiden asiantuntija Davis Jago. Tämän kehityksen kärjessä rikastetut elintarvikkeet menettävät suosiotaan.

Luonnollinen ja puhdas ovat tulleet terveellisen syömisen ihanteiksi, koska ihmiset haluavat kokonaisvaltaista, aitoa ruokaa, johon he voivat luottaa.

Taloudellisessa kamppailussa ihmiset etsivät yksinkertaisempaa elämäntapaa. Ennakoimme, että vuonna 2009 elintarvikevalmistajien kannattaa edelleen panostaa luonnollisuuteen ja kokonaisvaltaisuuteen.

www.foodanddrinkeurope.com/Consumer-Trends/Natural-comes-out-top-in-new-product-claims-2008/?c=x9fh03FxWFaqQSevMXn1LQ%3D%3D

20.1.2009 Teksti: Jukka Rajala