Suomalaiset yritykset tyylikkäästi esillä Saksassa Bio Fach -messuilla

Saksan Nürnbergissä 15.-18.2. pideltyillä Bio Fach messuilla suomalaiset luomuelintarvikeyritykset esittäytyivät kansainvälisille markkinoille yhteispohjoismaisella osastolla.

Suomesta messuilla oli mukana kymmenen yritystä. Pohjoismainen yhteistyö jatkui viime vuodesta näyttävällä osastolla ja Uuden pohjoismaisen keittiön ”Ny Nordisk Mat” -teemalla. Osastolla oli osallistuvien yritysten lisäksi viime vuotiseen tapaan ravintola, jossa yritykset  saattoivat tarjota asiakkailleen pohjoismaisen keittön herkkuja tanskalaisen ja ruotsalalisen gourmet-kokin valmistamana.

Viimevuotisesta edustuksesta poiketen nyt tarjolla oli huomattavasti enemmän valmiita kuluttajatuotteita raaka-aineiden sijaan. Suomen osastolla saattoi tutustua sellaisiin erikoisuuksiin kuin Nordic Koivun koivunmahla, Keskisen Myllyn tattaripasta, Virgino-kylmäpuristettu rypsiöljy, Linkosuon ruisnapit, Silva -sulatejuustot ja kaurapohjainen välipalatuote Yosa. Viinihallissa tarjolla oli Viiniverlan marjaviinit, -kuohuviinit ja – liköörit sekä Pramian osastolla väkevät alkoholijuomat vodka, gin ja niinikään marjaliköörit.

Messujen ilmapiiri kertoi, että kansainvälisillä luomumarkkinoilla ovat odotukset korkealla. Messuilla vieraili yli 44 000 alan ammattilaista eri puolilta maailmaa yhteensä 131 maasta. Samassa yhteydessä järjestettiin luonnonkosmetiikan ja hyvinvoinnin ammattilaismessu Vivaness.

Asiakaskontakteja syntyi Suomen osastolla vähintäänkin aikaisempien vuosien malliin. Mutta tehtiinpä ennätyksiäkin: ensimmäistä kertaa kauppoja syntyi heti paikan päällä. Yleensä varsinaisten tilausten saaminen vaatii vielä ahkeraa jälkityötä messujen jälkeen. Ostajat olivat siis liikkeellä vakavissaan ja suomalaiset yritykset ovat selvästikin saavuttaneet aseman hyvinä toimijoina markkinoilla.

– Viimevuotiseen verrattuna kiinnostus tuotteitamme kohtaan kasvoi kymmenkertaiseksi, myhäilee Keskisen Myllyn toimitusjohtaja Markku Vitikainen. Samalla hän painottaa viennin olevan pitkäjänteistä työtä, jossa asiakkaiden luottamus saavutetaan tunnettuutta ja luotettavan toimijan mainetta kasvattamalla.

– Siinä tarvitaan myös raaka-aineen viljelijöiden yhteistyötä katsoa markkinoita useamman vuoden tähtäimellä. Homma toimii vain kestäviä, luotettavia ja tasaisesti tuottavia kauppasuhteita rakentaen, painottaa Vitikainen.

Valitettavasti joistakin tuotteista on lähes huutava pula, esimerkiksi kauran, tattarin ja perunajauhon kyselijät joudutaan käännyttämään tyhjin käsin. Edes vanhojen asiakkaiden tarpeita ei aina pystytä tyydyttämään, koska varsinkaan luomukauran ja -perunan viljelyaloja ei ole saatu kasvamaan kysynnän mukana.

– Kyllä vientiin voi lähteä pienempikin yritys. Tavoitteena on löytää kullekin yritykselle sopivat asiakkaat ja jakelukanavat, kertoo Organic Food Finland -vientirenkaan vetäjä Erkki Pöytäniemi ja jatkaa

– Omat vahvuudet, joilla markkinoilla voi pärjätä on joka tapauksessa tunnistettava.

Nelipäiväiset messut tarjosivat tutustuttavaa 2544 näytteilleasettajan voimin, runsaan saksalaisen edustuksen lisäksi mukana oli edustajia 86 maasta. Messut ovatkin kansainvälinen luomualan pakollinen vuosittainen kohtaamispaikka runsaine oheistapahtumineen ja seminaariluentoineen. Muiden kuin saksalaisten messukävijöiden osuus nousi edellisvuodesta neljä prosenttia ollen nyt 42 prosenttia.

Kuva: Yhteispohjoismaisen osaston Ny Nordisk Mat- ravintola tarjosi näyttävät puitteet liikeneuvotteluille. Etualalla Organic Food Finland:in Erkki Pöytäniemi espanjalaisen luomutukun edustajien kanssa. Kuvaaja Marja Nuora

– Marja Nuora –

Artikkeli on kirjoitettu Maa- ja metsätalousministeriön myöntämällä rahoituksella.