Suosikkiluomumainos leviää sosiaalisessa mediassa Tanskassa

Tanskalaiset pyörittävät nyt elinvoimaista luomun markkinointikampanjaa itse. Ammattimaisen mainostoimiston palkkaamisen asemesta Tanskan Luomuyhdistys pyysi tanskalaisia itseään tekemään luomusta kertovia mainosfilmejä omatoimisesti. Kilpailu sai suuren suosion.

Ensimmäisen palkinnon voitti Kenneth Engholmin tekemä filmi Tänk htis eli Ajattele tätä. Filmi on tehty yksinkertaisin piirroskuvin ja selostajana toimii lapsi. Filmi kertoo siitä, miksi meidän tulisi kohdella paremmin eläimiä, ympäristöä ja meitä itseämme.

Filmi valittiin voittajaksi sen yksinkertaisuuden, selkeyden ja humoristisen vaikutelman takia. filmin viesti on helppo ymmärtää. Filmi on kuitenkin samalla informatiivinen. Selostus on selkeää ja filmi puhuttelee myös tunteella luomun pääkohderyhmiä; naisia, sanoo palkintoraati arvioinnissaan.

Tanskan luomuyhdistys valitsi filmin meneillään oleviin markkinointikampanjoihin ja se on ladattavissa yli 100 nettisivulta. Filmin vaikuttavuudesta kertoo mm se, että ihmiset jakavat itse filmin linkkiä sosiaalisessa mediassa ystävilleen.

Filmi Tänk htis eli Ajattele tätä 0,5 min

2. Palkinto Emil Weck ’Tænk økologisk’ eli Ajattele luomua

3. Palkinto: Stuurm, ´Alt har konsekvenser’ eli Kaikella on seurauksensa

Teksti: Jukka Rajala