Sveitsin COOP maailman kestävin kauppaketju

Sveitsiläinen osuuskauppaketju COOP on arvioitu maailman kestävimmäksi kauppaketjuksi. Coopilla on pitkän tähtäimen kestävän kehityksen strategia. Käytännön toimenpiteet kattavat kauppaketjun kaikki osa-alueet. Coopin toiminnasta kestävyyden edistämiseksi kertoi ketjun viestintäjohtaja Simona Matt BioFach-kongressissa Nuernbergissä 15.2.2012.

Riippumaton arviointilaitos Oekom tutkimuslaitos Muenchenistä arvioi kesäkuussa 2011 Sveitsin Coop kauppaketjun maailman kestävimmäksi kauppaketjuksi. Arviointiasteikkolla D- – A+ Coop sai ainoana kauppaketjuna arvosanan B+.

Coopin vahvuuksia ovat

  • Monipuolinen ilmastonsuojelustrategia
  • Reilu tavarantoimittajien kohtelu, kuten työntekijöiden oikeudet, työsuhteen turvallisuus ja terveydenhoito
  • Markkinointitoimenpiteet kestävien tuotteiden menekin edistämiseksi
  • Laajat ohjeet ja mittarit koskien kestävää maataloutta
  • Lisääntyvä resurssien käytön tehokkuus; energian ja veden käytön väheneminen myymälöissä neliömetriä kohti

Coop on myös valmis tekemään niitä parannuksia, joita arvioinnissa nostettiin esille kehittämiskohteina.

Kestävyyden monipuolinen arviointi

Oekomin yritysten kestävyyden arvioinnissa käytetään kaikkein monipuolisimpia eettisen toiminnan arviointikriteereitä – Frankfurt Hohenheim-kriteereitä, jotka kattavat kaikki kestävyyden osa-alueet. Sveitsin Coop-kauppaketjulla on monipuolinen kestävän kehityksen strategia.

  • Coop edistää mm Reilun kaupan tuotteiden myyntiä.
  • Luomuelintarvikkeet ovat vahvasti edustuina Coopin  elintarvikeosastoilla.
  • Tekstiileistä on tarjolla luonnonmukaisesti tuotetusta puuvillasta valmistetut tekstiilit.
  • Kotieläinten hyvinvointia edistetään markkinoimalla kotieläinten hyvinvointimerkillä tuotettuja kotieläintuotteita.
  • Sveitsin vuoristoviljelijöitä tuetaan markkinoimalla -vuoristo-merkillä varustettuja tuotteita.

Yritys kertoo kestävyyden hyväksi tekemistään toimista asiakkaille

Coop kertoo monipuolisesti asiakkailleen niistä toimenpiteistä, joita yritys tekee kestävyyden edistämiseksi. Välineitä ovat mm asiakaslehti, TV-mainonta ja erilaiset kampanjat. Luomutuotteita Coop markkinoi ja mainostaa aktiivisesti. Mainonnassa ja tuoteviestinnässä kestävästi tuotettuja tuotteita ei kuitenkaan vertailla tavanomaisiin tuotteisiin. Coop palvelee kaikkia asiakasryhmiä – myös niitä, jotka haluavat ostaa tavanomaisia tuotteita. Mainonnassa ja markkinointiviestinnässä kärki onkin kertoa siitä, mitä Coop tekee kestävyyden hyväksi ja että siinä Coop on maailman paras. Coopin tunnuslause on:  ”Sen ainoan maailman hyväksi, jota meillä on yksi ainoa”.

Coopin liikevaihto oli 22,9 miljardia euroa vuonna 2011 ja yrityksen palveluksessa oli 75 000 työntekijää.

Katso ja kuuntele Coop TV-mainoslaulu Kestävyys    Laulun sanat suomeksi sivun alalaidassa.

Kestävyys- laulun sanat suomeksi

Stressi – se on todellista
Kuuntele sydämeniskuja. Kuuntele näitä elonmerkkejä.
Samantekevää, kenen sydän on. Ihmisen, eläimen tai kasvin.

Unohdamme tämän aivan liian usein, että kaikkialla ympärillämme on elämää.
Kaikki on elävää tai elämästä riippuvaista. Jopa leipä edessänne.

Me kaikki olemme osa tätä kiertokulkua. Vain ihminen pyrkii eroon tästä rytmistä.
Me rakennamme ja tuotamme liian paljon, työnnämme luonnon sen äärirajoille.

Miten kauan voimme vielä jatkaa ottamista, antamatta?
Hävittää kaiken eikä oppia mitään siitä tuhkasta, jonka jätämme jälkeemme.

Mikä on syynä kaikkeen tähän? Oma eloonjäämisemme.
Sillä meidän elämämme on riippuvaista luonnosta ja sen selviytymisestä elävänä.

Vain meidän lajimme takia
täytyy tuhansien muiden hävitä.

Tehkäämme ero maailmamme hyväksi
ennen kuin viimeinen dominopalikka kaatuu.
—-
Sen ainoan maailman hyväksi, joka meillä on.
COOP  Minulle ja Sinulle.

Coopin kestävän kehityksen sivusto kuluttajille

Coop maailman ykkönen kansainvälisessä kestävyysarvioinnissa

 

Teksti: Jukka Rajala