Tanskan luomumarkkinat kasvoivat 5,7 prosenttia vuonna 2009

Tanskan luomumarkkinat kasvoivat 5,7 prosentilla vuonna 2009 huolimatta talouden yleisestä taantumasta. Eniten kasvoi hedelmien ja vihannesten myynti. Lihan myynti väheni. Markkinoiden arvo oli 657 miljoonaa euroa ja osuus 7 prosenttia Tanskan koko elintarvikemyynnin arvosta vuonna 2009. Tanskan luomumarkkinoilla kasvu on ollut nopeaa, koska vuonna 2006 osuus oli 4 prosenttia. Yksittäisissä tuoteryhmissä luomun osuus on paljon suurempi, esimerkiksi enemmän kuin joka kolmas myyty maitolitra oli luomumaitoa.

Tanskalaiset ovat kriisiaikana arvottaneet inhimilliset arvot korkealle, sanoi Henrik Hindborg Organic Denmark-luomuyhdistyksen markkinointivastaava.

Luomumyynnin kasvun ennakoidaan kaksinkertaistuvan vuonna 2010 ja kasvun jatkuvan vilkkaana seuraavina vuosina.

 

Ketkä ostavat luomua

Asiakasryhmistä yliopisto-opiskelijat ja akateemisen koulutuksen saaneet ostavat eniten luomuelintarvikkeita. Tämä segmentti lisäsi luomuostoksiaan 21,3 prosentilla vuonna 2009. Luomuruoka vastaa parhaiten heidän arvojaan. Lisäksi heillä on ideologiset perusteet ostaa luomua; he uskovat voivansa vaikuttaa maailmaan, luontoon sekä eläinten ja ympäristön hyvinvointiin ostoskäyttäytymisellään.

Muut ryhmät ostavat myös luomutuotteita, mutta ostosperusteina heillä on ensisijaisesti oma terveys ja lasten terveys sekä torjunta-ainejäämien välttäminen.

www.Statistics-Denmark.dk

Teksti: Jukka Rajala