‘Kauppauutiset’ arkisto

Coop paras kestävän kehityksen edistäjä Ruotsissa

Coop, ICA, Volvo, Arla ja IKEA arvioitiin Ruotsin parhaiksi tuotemerkeiksi ympäristönsuojelun ja sosiaalisen vastuun kannalta. Parhaita sektoreita ovat päivittäistavarakauppa, päivittäistavaroiden valmistajat ja autonvalmistajat. Nämä tulokset käyvät selville Ruotsin suurimmasta tuotemerkkien kestävyystutkimuksesta, Sustainable Brands, jossa kuluttajat saavat arvioida Ruotsin markkinoiden parhaat tuotemerkit kestävän kehityksen kannalta. Lue lisää »

YK:n Global Compact –aloite kestävän liiketoiminnan edistämiseksi

Global Compact NordicGlobal Compact on Maailman suurin yritysten yhteiskuntavastuualoite. Se on YK:n alainen, yrityksille suunnattu aloite, johon liittyessä yritys sitoutuu noudattamaan Global Compactin kymmentä vastuullisen yritystoiminnan periaatetta ihmisoikeuksien, työn, ympäristön ja korruption vastaisen toiminnan alueelta. Lue lisää »

Kaikki Coopin myymälät KRAV-luomuhyväksyttyjä

Kaikki Ruotsin osuuskauppa Coopin super- ja hypermarketit ovat nykyisin KRAV-luomuhyväksyttyjä. Coopilla on Ruotsin laajin luomutuotevalikoima yli 1700 tuotteella. KRAV-hyväksyntä tarkoittaa, että ketju pyrkii lisäämään luomutuotevalikoimaan entisestään. Lue lisää »

Katsomme kokonaisuutta – Itävallan luomuviljelijoiden kampanja

Katsomme kokonaisuuttaItävallan luomuviljelijöiden kattojärjestö Bio-Austria vetää tiedotuskampanjaa, jonka mottona on ”Katsomme kokonaisuutta”. Kampanja alkoi keväällä 2010. Kampanjan avaajana toimi kvanttifyysikko, vaihtoehto- ja Nobelpalkinnon saannut professori Hans Peter Duerr.

Itävallanlaajuinen, kolmivuotisen kampanjan tarkoitus on tehdä julkisuudessa tunnetuksi, että luomuviljelijät tuottavat monipuolisia suorituksia koko yhteiskunnalle. Halutaan kaikkien kiinnittävän huomiota siihen, että luomussa on kyse kokonaisuudesta. Lue lisää »

Tanskalaiset luomuviljelijät räppäävät luomumaidosta

Neljä tanskalaista luomuviljelijää esiintyy musiikkivideolla, jossa he laulavat siitä, mitä on olla viljelijä ja tuottaa maitoa Naturmelk-luomumeijerille.

Musiikkivideon tarkoitus kiinnittää enemmän huomiota viljelijän suuriarvoiseen työhön terveellisten ja ravitsevien meijerituotteiden tuottamisessa. Samalla viljelijä pitää huolta eläinten hyvinvoinnista, luonnon eliöstöstä ja elämänlaadusta. Lue lisää »

Luomua kehitettävä tuotanto edellä

Luomu nostetaan Maabrändiraportissa keskeisesti esiin osana ympäristöteemaa. Tavoitteeksi asetetaan, että Suomen maataloudesta on puolet luomua vuonna 2030. Perustelut tälle tavoitteelle liittyvät toisaalta kestävän kehityksen ja puhtaan veden teemaan ja elintarvikeketjun kriisiherkkyyteen ja toisaalta kuluttajilta tulevaan kysyntään. Ostopanosten hintojen nousu voi jopa pakottaa luomuun tai luomun kaltaiseen tuotantoon. Mielikuvatasolla luomu istuu loistavasti mielikuvaan suomalaisesta puhtaasta luonnosta – tehotuotanto on luontomielikuvan kanssa ristiriidassa. Raportissa todetaan, että ”Luomutuotannon lisäämisessä kyse on ennen kaikkea suomalaisen maatalouden uuden strategisen suunnan löytämisestä”. Lue lisää »

Luomumarkkinat rajussa kasvussa Itävallassa

Luomumarkkinat kasvoivat kohisten Itävallassa vuoden 2010 alkupuoliskolla. Ensimmäisen vuosikolmanneksen aikana luomutuotteita myyntiin 40 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna vastaavana aikana. Myynnin arvolla mitattuna kasvu oli 30 prosenttia.

Itävalta luomun ykköseksi
Itävalta on nyt Euroopan ykkönen luomumaana. Viidennes Itävallan peltoalasta on nyt siirtynyt luomutuotantoon, kun koko EU:ssa keskiarvo on noin 4 prosenttia. Itävalta on näin saavuttanut tavoitteen siirtää 20 prosenttia peltoalasta luomutuotantoon, sanoi maatalous- ja ympäristöministeri Niki Berlakovich.

Lue lisää »

Viisi hyvää syytä valita luomuelintarvike -Itävalta

Luomu on nautinto, laatua, eläinten oikeuksia kunnioittavaa, gm-vapaata, ympäristönsuojelua

Luomu on nautinto
Kuka valmistaa ruokaa luomuelintarvikkeista, saa nauttia parhaista mauista. Yhä enemmän huippukokkeja siirtyy käyttämään luomua ja hemmottelemaan asiakkaitaan vertaansa vailla olevilla luomunautinnoilla. Lue lisää »

Suomibrandi: Järvet juotaviksi ja luomua pöytään

 Suomen maatalouden ensisijaiseksi kehittämisstrategiaksi tulisi valita luonnonmukainen maa- ja elintarviketalous. Tavoitteena on, että puolet maataloudesta olisi luomutuotantoa vuoteen 2030 mennessä. Näin esittää Jorma Ollilan johtama Suomibrändi-valtuuskunta.

Ulkoministeri Stubbin vuonna 2008 asettaman maabrändi-valtuuskunnan tehtävänä oli luoda strategia, joka saa maailman kääntymään Suomen puoleen entistä useammin ja tehokkaammin. Lue lisää »

Jaakko Nuutila Luomuliiton uudeksi puheenjohtajaksi

Jaakko Nuutila

Luomuliiton syyskokous valitsi lauantaina Kouvolassa Luomuliiton uudeksi puheenjohtajaksi 2011 -2013 Jaakko Nuutilan, joka on tunnettu luomun edistäjä. Nuutila on aiemmin toiminut muun muassa Suomen Ruokatieto ry:n puheenjohtajana, MTK:n ruokakulttuuriasiamiehenä ja Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelman ideoijana ja puhemiehenä.

– Luomuruoka on laadukasta ja terveellistä, toteaa myös Keittiömestariliiton puheenjohtajana ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnassa toiminut Nuutila. Lue lisää »