Luomutuotteille uusi EU-tunnus

EU:n luomutuotteille on nyt valittu uusi tunnus. EU:n komission järjestämän suunnittelukilpailun voitti Euro-lehti. Euro-lehti-tunnuksessa valkoiset EU-tähdet muodostavat lehden muotoisen kuvion vihreällä taustalla. Merkillä lähetetään kaksi viestiä: luonto ja Eurooppa. Noin 130 000 ihmistä valitsi kahden kuukauden verkkoäänestyksellä kolmesta parhaasta ehdotuksesta luomutuotteille uuden tunnuksen eli logon.

Kilpailun voittaneen tunnuksen on suunnitellut Saksassa opiskeleva Dusan Milenkovic, jonka Euro-lehti –tunnus sai 63 prosenttia kaikista äänistä.EU:n luomutuotteiden tunnus on heinäkuun 1. päivästä 2010 lähtien pakollinen kaikille esipakatuille luomutuotteille, jotka on tuotettu jossain EU:n jäsenvaltiossa ja jotka täyttävät tarvittavat vaatimukset. Tunnus on vapaaehtoinen tuontitavaroille.

EU-merkinnän vieressä voi olla muita yksityisiä, alueellisia tai kansallisia tunnuksia. Luomuviljelyasetusta tarkistetaan lähiviikkoina, ja uusi tunnus lisätään yhteen sen liitteistä.

Palkittu tunnus saatiin Euroopan laajuisesta kilpailusta, johon osallistuivat taide- ja teollisen suunnittelun opiskelijat. Ehdotuksia tuli lähes 3 500, ja kansainvälisesti tunnustetuista henkilöistä koostunut raati tarkasteli niitä. Kolme parasta tunnusta asetettiin kilpailua koskevalle verkkosivustolle www.ec.europa.eu/organic-logo, jossa niitä voitiin äänestää 31. tammikuuta 2010 saakka.

http://ec.europa.eu/agriculture/organic/logo/index_fi.htm

 

 

 

 

 

http://ec.europa.eu/agriculture/organic/files/news/i10_Logo_fi.pdf

Tulosta