Luomumarkkinat kasvu-uralla

Luomun maailmanmarkkinat ovat kasvaneet jo pitkään. Suomessa luomutuotteita myydään muihin Pohjoismaihin verrattuna vielä vähän, mutta viime vuosina markkinat ovat lähteneet täälläkin nopeaan kasvuun.

Luomun markkinaosuus Suomessa on 2 % päivittäistavarakaupan elintarvikemyynnistä. Luomun myynti on lisääntynyt monen vuoden ajan päivittäistavarakaupan keskimääräistä kasvua ripeämmin.

Vuonna 2016 Suomen luomumarkkinat olivat noin 273 miljoonaa euroa.

Luomu on usein heviä, maitoa ja munia

Suurin luomutuoteryhmä on hedelmät ja vihannekset – ne tuovat lähes viidenneksen luomumyynnistä. Myydyin yksittäinen luomutuote on banaani. Toiseksi suurin luomutuoteryhmä on maidot, joiden osuus luomun kokonaismyynnistä on noin 15 %. Kolmanneksi suurin luomutuoteryhmä on kananmunat.

Isoimpien kauppaketjujen valikoimista löytyy noin 3 000 luomutuotetta. Arviolta 55 % on kotimaisten valmistajien tuotteita.

Luomun kuluttajabarometrin 2015 mukaan lähes puolet suomalaisista ostaa luomua vähintään kerran kuukaudessa, ja neljäsosa viikoittain. Aktiivisimpia luomukuluttajia ovat eri-ikäiset pariskunnat sekä perheet, joissa on alle kouluikäisiä lapsia. Luomun aktiivikuluttajia on edelleen pääkaupunkiseudulla selvästi muuta maata enemmän, ja he ovat korkeasti koulutettuja.

Ammattikeittiöissä luomuraaka-aineiden kulutus on vielä vähäistä, mutta kasvamaan päin. Food Service Feedback -tutkimuksen mukaan jotain luomuraaka-ainetta käytti vuonna 2016 vähintään viikoittain yli kolmannes kaikista ammattikeittiöistä.

Kasvun odotetaan jatkuvan

Ammattikeittiöissä suurimmaksi luomun käytön esteeksi koetaan saatavuus, kotitalouksissa hinta. Monissa kaupungeissa julkisten ruokapalveluiden tavoitteena on luomun käytön lisääminen lähivuosina. Luomun kuluttajabarometrin mukaan puolet kuluttajista aikoo yhä lisätä luomun käyttöä  lähitulevaisuudessa.

Kaupan asiantuntijat arvioivat, että vuonna 2020 luomutuotteiden myynti Suomessa on noin 410 miljoonaa euroa. Luomulla olisi tuolloin noin kolmen prosentin markkinaosuus.

Tilaa RSS-syöte Lisätietoa RSS-syötteistä

Ensimmäinen Maista Luomu-tapahtuma saavutti suuren suosion

Mikkelissä järjestettiin viime viikonloppuna, 30.9.-2.10. Maista luomu-tapahtuma, joka saavutti suuren suosion. Tiedeseminaari Ihmisen parhaaksi 30.9. täyttyi kiinnostuneista kuulijoista ja yleisö kuuli tieteen perusteluja luomuruoalle. Seminaaritallenne ja seminaarin esityksiä.  Lue lisää>> Tertin kartanon Luomugaalailtaan olisi ollut tulijoita enemmän kuin taloon mahtui. Lauantaina Mikkelin Kirkkopuisto täyttyi luomusadonkorjuutuotteiden ja luomuruoan myyjistä, ostajista ja maistelijoista. Useilta myyjiltä tuotteet loppuivat... Lue lisää »

VYR: Luomuviljan käyttö elintarviketeollisuudessa kasvoi

Luomuviljan käyttö kotimaan teollisuudessa on kasvanut hieman kolmen vuoden tarkastelujaksolla (2012–2014). Luomukauran käyttö on lisääntynyt, mutta leipäviljojen sitä vastoin vähentynyt. Valtaosa kotimaassa jalostetuista luomuviljatuotteista suuntaa vientiin. Hyvin toimivat luomuviljamarkkinat ovat ketjun kaikkien toimijoiden etu, VYR:n luomuviljatyöryhmän asiantuntijat muistuttavat. Lue VYR:n koko tiedote. Lue lisää »

Luomulihan tuotanto laajeni edelleen

Luomulihaa tuotettiin Suomessa vuonna 2014 kahdeksan prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Sekä naudan-, lampaan- että siipikarjanlihan tuotanto luomuna kasvoi, kun taas luomusianlihan tuotanto väheni hieman. Luomujoulukinkkujen tuotanto kuitenkin tuplaantui. Luomulihaa tuotettiin viime vuonna yhteensä 3,1 miljoonaa kiloa (luullisena), kun edellisvuoden määrä oli 2,86 miljoonaa kiloa. Kaikesta lihantuotannosta Suomessa luomun osuus on yhä alle prosentin. Tiedot käyvät... Lue lisää »

Luomun myynti lisääntyi viime vuonna

Suomen luomumarkkinat kasvoivat viisi prosenttia vuonna 2014 tiukasta taloustilanteesta huolimatta. Samaan aikaan päivittäistavarakauppojen koko elintarvikemyynti lisääntyi alle prosentin. Pro Luomu ry:n arvion mukaan suomalaiset ostivat luomuruokaa ja -juomia viime vuonna yhteensä 225 miljoonalla eurolla. Luomun markkinaosuus päivittäistavarakaupan elintarvikemyynnistä Suomessa oli 1,7 prosenttia. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin myyntilukuihin. Luomutuotteiden kysyntä kasvoi vuonna 2014 niin ikään... Lue lisää »

Luomulihan tuotanto lisääntyi ja monipuolistui

Luomulihan tuotanto lisääntyi Suomessa vuonna 2013 edellisvuoteen verrattuna reippaasti: teuraskiloissa mitattuna tuotanto kasvoi lähes puolella. Kaikesta lihantuotannosta luomun osuus jää kuitenkin yhä alle prosenttiin. Luomulihaa tuotettiin viime vuonna yhteensä noin 3,4 miljoonaa kiloa (luullisena), kun edellisvuonna määrä oli 2,3 miljoonaa kiloa. Tiedot perustuvat kyselyyn, jonka TNS Gallup on tehnyt suomalaisteurastamoille Pro Luomun toimeksiannosta. Kyselyn rahoitti... Lue lisää »

Luomuviljan markkinakatsaus 2012/13: tuotanto laski, käyttö kasvoi

Vilja-alan yhteistyöryhmän (VYR) luomuviljatyöryhmä ja Tike ovat arvioineet luomuviljan tarjontaa ja kysyntää Suomessa markkinointikaudella 2012/13 (1.7.2012–30.6.2013). Tiken tilastojen mukaan luomuviljaa tuotettiin Suomessa satokaudella 2012 yhteensä 65,6 miljoonaa kiloa, mikä oli 2,2 prosenttia maan kokonaisviljantuotannosta. Edellisvuoteen verrattuna luomuviljojen tuotanto väheni 1,4 miljoonaa kiloa. Yli puolet tuotetusta luomuviljasta oli kauraa. Toiseksi eniten tuotettiin vehnää, ja selvästi vähemmän... Lue lisää »

Luomukasvisten markkinakatsaus: kampanjoita kaivataan

Suomen luomumarkkinasta kasvisten ja hedelmien osuus on noin kolmannes. Myydyin luomuvihannes on tomaatti. Juureksista suosituin on porkkana, kakkostilalla peruna. Suosituin luomuhedelmä on banaani. Satovaihtelut heijastuvat markkinoilla Luomukasvisten markkinat ovat edelleen tasaisessa kasvussa. Luomuporkkana, peruna ja -sipuli ovat vakiinnuttaneet paikkansa kaupan hevitiskissä. Kunkin satovuoden kasvuolot vaikuttavat paljon sadon määrään ja siten myös sen riittävyyteen kevätkaudella. Useimpien... Lue lisää »

Luomumaidon markkinakatsaus: Suomen myydyin luomutuote

Luomumaito on Suomen myydyin luomutuote. Luomumaitotuotteiden osuus Suomen noin 215 miljoonan euron luomumarkkinasta on noin kolmannes. Juustojen, jogurttien, voin ja ruuanvalmistustuotteiden myynti luomuna on vielä melko vähäistä. Luomumaidon osuudeksi maidonmyynnistä arvioitiin vuoden 2012 lopussa lähes neljä prosenttia, kun esimerkiksi juustoissa vastaava osuus oli vain noin yksi prosentti. Talouden epävarmuus suosii edullisempia tuotteita Perusmaitojen myynti on... Lue lisää »

Luomulihan markkinakatsaus: tarjonta lisääntymässä

Suomalaisten ravintomenoista liha ja -lihatuotteet vievät suurimman osuuden. Sen sijaan luomun kokonaismarkkinasta luomuliha lohkaisee vain noin viiden prosentin siivun. Markkinan kasvua on hidastanut luomulihantuotannon vähäisyys ja luomuvalmisteiden vähäinen tarjonta. Luomun osuus koko lihamarkkinasta on vajaan prosentin. Luomulihan tarjonta parantunut Luomulihaa saadaan Suomessa eniten naudoista ja lampaista. Vuonna 2012 luomun osuus naudanlihantuotannosta oli 2,1 % ja... Lue lisää »

Lisää artikkeleita »